כ' סיון התשפ"ד
26.06.2024
תרבות יוון

מאות חפצי עתיקות שנבזזו - יוחזרו לאתונה

עתיקות שנבזזו מיוון נמצאו במחסן בג'נבה לאחר שנים | הגנב: דמות מפתח בסחר העתיקות הבלתי חוקי עם קשרים עם שודדי קברים איטלקיים

מאות חפצי עתיקות שנבזזו - יוחזרו לאתונה
בית חב"ד באתונה, יוון צילום: מרדכי לובעצקי

יוון טוענת כי היא שמה את ידה על מאות חפצי אמנות שנבזזו, כולל פסל ברונזה מהמאה השנייה, מסוחר עתיקות בריטי, לאחר מאבק משפטי של 17 שנה.

המאבק להשבתם של 351 החפצים החל בשנת 2006, כאשר הרשויות החלו להתחקות אחר אדם בשם רובין סימס שעוסק במכירת עתיקות, כך אמרה שרת התרבות של יוון, לינה מדוני, בהצהרה ביום שישי.

ההתפתחות בחקירה הגיעה שנים לאחר מכן, כאשר המשטרה האיטלקית והשוויצרית ב-2016 מצאה מאגר של חפצי אמנות ארכיאולוגיים שנגנבו מאיטליה ואוחסנו על ידי סימס, דמות מפתח בסחר העתיקות הבלתי חוקי עם קשרים עם שודדי קברים איטלקיים, ביחידת אחסון בנמל ז'נבה. האוסף הנרחב שהוחזר ליוון כולל פריטים בולטים כמו פסלון מגולף מאבן לבנה, המתוארך לאלף הרביעי לפני הספירה.

מצאים משמעותיים נוספים כוללים פסל יווני קדום המתוארך בין השנים 3200 ל-2700 לפנה"ס, פסל שיש פגום של קורה מהתקופה הארכאית בין השנים 550-500 לפנה"ס וראש שיש ארכאי של קורה או ספינקס מ-550-500 לפנה"ס.

במקביל, יוון נלחמת להחזרת חפצי אמנות שנבזזו ממוזיאונים ואוספים פרטיים ברחבי העולם. שלושה שברי חרס ממקדש הפרתנון באתונה, שנשמר על ידי הוותיקן במשך מאות שנים, הוחזרו ליוון במרץ במה שהאפיפיור פרנציסקוס כינה "מחווה של ידידות". שאר שברי האנדרטה פזורים במוזיאונים ידועים רבים.

מוקדם יותר השנה התפרסמו גם דיווחים לפיהם ממשלת יוון וה'בריטיש מוזיאון' נמצאים במגעים מתקדמים להחזרת גולות הפרתנון. הפסלים העתיקים, הידועים גם בשם גולות אלגין, נלקחו ממקדש הפרתנון באתונה בתחילת המאה ה-19 על ידי הדיפלומט הבריטי לורד אלגין ומאז הוחזקו על ידי המוזיאון הבריטי.

יוון תרבות יוון שוד עתיקות עתיקות גנובות סוחרי עתיקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד