י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
פרשנות

לקראת עונת הקיץ: מה צופים לנו מחירי הצימרים?

מדד המחירים לצרכן הצביע על עליה של למעלה מתשעה אחוזים בסעיף הנופש | אם אחרי העלאות הריבית של בנק ישראל עדיין המחירים עולים - מה צפוי לנו בקיץ? | פרשנות

לקראת עונת הקיץ: מה צופים לנו מחירי הצימרים?
צימר בשזור צילום: יח"צ

מדד המחירים לצרכן של חודש אפריל, שהתפרסם ביום שני והצביע על עליה של 0.8%, פי 2 מהתחזיות, מה שלא מבשר על הקלה באינפלציה, למרות המדיניות של העלאת ריבית בנק ישראל, בה נוהג הבנק בשנה האחרונה.

אחד הגורמים לעליה הגבוהה של המדד הוא סעיף הנסיעות לנופש בארץ ובחו"ל שעלה בשיעור חד של 9.2%. זאת לא בפעם הראשונה לאחר הקורונה שרואים עליה בשיעור חד מאוד בסעיף הנופש, אך העובדה שלמרות עליית הריבית המחירים מתייקרים, מבשרת על מגמה שמשמעותה התייקרות הנופשים לקראת הקיץ. נזכיר שהמדד לא בודק רק מחירי נופש בחו"ל אלא גם בארץ.

חשוב לציין כי אחת הסיבות להתייקרות הנסיעות לחו"ל היא בגלל שמחירי הטיסה, הרכב והמלון נגזר משער החליפין של השקל. בגלל שבשלושת החודשים האחרונים, בגלל חוסר היציבות הפוליטי במדינה, השקל נחלש ובנוסף אליו גם האירו התחזק מול השקל ב3%, המחירים עלו משמעותית.

ההאטה במשק שנגרמת מהעלייה בריבית גורמת לצריכה פרטית לרדת. או לפחות ככה זה אמור לעבוד בתיאוריה. אלא שההפתעה היא כי ההאטה בצמיחה עדיין לא מראה השפעה על המחירים ולא עוצרת את ההתייקרויות וההנחה היא שייקח זמן עוד שתקרה הירידה המיוחלת במחירים. אם לאחר שנה בה ריבית בנק ישראל הגיעה ל-4.5 אחוזים ועדיין הנופש עולה כל כך יקר - מה זה מבשר לנו לגבי העתיד של מחירי הנופש בעונת הקיץ הקרובה?

חשוב לזכור שיש לחצים על הצריכה הפרטית מכמה כיוונים. המחירים שעלו מהר, הרבה יותר מהשכר, ובנוסף עליית הריבית שגורמת להלוואות של הציבור כמו המשכנתא או הלוואה לרכב להתייקר, ומשאירה פחות כסף זמין בכיס.

מדד המחירים לצרכן נופש בחו''ל נופשוני הקיץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}