כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
השפעות שינויי האקלים

תחזיות קודרות: בישראל נערכים למצבי קיצון

השפעות שינויי האקלים כבר מורגשות בארץ וגורמות לאסונות ולנפגעים | על פי התחזיות הקודרות להתגברות תדירותם ועוצמתם של אירועי קיצון אקלימיים, יוקם צוות משרדי בינתחומי שיגבש תוכנית היערכות אסטרטגית הכוללת צעדים מעשיים והמלצות לשינויי תקינה וחקיקה

תחזיות קודרות: בישראל נערכים למצבי קיצון
אילוסטרציה צילום: unsplash

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ערך לאחרונה כנס התנעה להיערכות חברות התשתית לשינויי האקלים ולהשלכותיהם.

הכנס נערך במסגרת החלטת ממשלה והדרישות הכלולות בחוק האקלים, המונח בימים אלה על שולחן הממשלה.

כנס ההתנעה נערך בכפר המכביה ברמת גן בהשתתפות מנכ"ל המשרד בפועל אבנר פלור, המדען הראשי של משרד התחבורה שי סופר, סמנכ"ל אסטרטגיה עופר אלישר, מנהל השירות המטאורולוגי ניר סתיו, ראש מחלקת האקלים במל"ל ויקטור וייס, ונציגי החברות שבאחריות המשרד, בהן נתיבי ישראל, רכבת ישראל, חוצה ישראל, נת"ע, נתיבי איילון, תוכנית אב לתחבורה בירושלים ומוריה, ומנהלים בכירים נוספים.

השפעות שינויי האקלים כבר מורגשות בארץ וגורמות לאסונות ולנפגעים, ובהם שיטפונות והצפות, עלייה במפלס מי הים, אירועי גשם חריגים, גלי חום ושריפות, סערות עזות כגון זו שהפילה עגורן בנמל הפחם באשקלון ופגעה באספקת הפחם הארצית, חום כבד שגרם להתעקמות מסילות ולשקיעת כבלי חשמל לאורך פסי הרכבת, ועוד.

לאור כל אלה, ועל פי התחזיות הקודרות להתגברות תדירותם ועוצמתם של אירועי קיצון אקלימיים, יוקם צוות משרדי בינתחומי שיגבש תוכנית היערכות אסטרטגית הכוללת צעדים מעשיים והמלצות לשינויי תקינה וחקיקה. התוכנית תכלול מיפוי של מוקדי סיכון תחבורתיים לטווח הקרוב, הבינוני והארוך, חישוב הסתברויות לאירועי קיצון ובחינת התאמות התשתית הנדרשות להתמודדות עם אירועים אלה.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בפועל אבנר פלור הגיב: ״אנו נמצאים בפרק זמן קריטי, הן בתחום הפחתת ההשפעה על שינויי האקלים והפחתת פליטת גזי חממה, והן ביכולתנו להיערך לשינויים הצפויים. המשרד גיבש תוכנית סדורה להיערכות לשינויי האקלים, ופועל במרץ במספר מישורים לקידום תהליכים למיזעור הנזק הנגרם לסביבה, ובהם מעבר לתחבורה ירוקה."

סמנכ"ל כלכלה, תקציבים ואסטרטגיה עופר אלישר אמר: "היערכות אפקטיבית לשינויי האקלים מחייבת חשיבה אסטרטגית לטווח רחוק, לצד בחינה והטמעה של טכנולוגיות חדשניות. לצעדים הנדרשים יש השלכות תקציביות מרחיקות לכת, ונדרשת חשיבה מאוזנת הלוקחת בחשבון את ההשקעה הנדרשת למניעת נזקים מצד אחד ואת ההסתברות לאירועי קיצון מצד שני, ולמציאת האיזון המיטבי ביניהם."

מנהל השירות המטאורולוגי ניר סתיו אמר: "במקביל להפחתה בפליטת גזי החממה, שהיא חיונית לשמירה על כדור הארץ עבור הדורות הבאים, עלינו גם להיערך לשינויים המתרחשים לנגד עינינו ואשר צפויים להמשיך ולהתחזק. לצערנו, תוואי שינוי האקלים בעשורים הקרובים הוא עובדה מוגמרת, הנובעת מהפעילות האנושית עד כה ולא ממה שהיא תעשה בעתיד. לפיכך, עלינו להיערך לגלי החום המתרבים, לעוצמות הגשם המתחזקות, להצפות ולשיטפונות, לעליית פני הים ולכל שאר התופעות אשר הולכות ומתעצמות."

יש לציין כי לצד כל אלה, מקדם המשרד את חלקו השני של חוק האקלים, המחייב קידום צעדים למזעור פליטות גזי החממה.

במסגרת זו פועל המשרד למעבר לחשמל בתחבורה הציבורית, ובכלל זה השלמת חישמול הרכבת ומעבר לאוטובוסים חשמליים, לרבות תשתיות הטעינה הנדרשות, עידוד השימוש ברכב חשמלי, ופיתוח מערכות הסעת המונים מונעות בחשמל.

משרד התחבורה תחבורה תחבורה ציבורית אנרגיה אקלים טמפרטורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד