כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
ביקורת מצד קבוצות יהודיות

תכשיטים עם עבר נאצי יועמדו למכירה פומבית

קבוצות יהודיות מגנות מכירת תכשיטים עם קשרים נאציים. התכשיטים היו שייכים ליהודים לפני שנגנבו מהם. קבוצות יהודיות רבות ביקשו מבית המכירות לעצור את המכירה  

תכשיטים עם עבר נאצי יועמדו למכירה פומבית
תכשיטים יוקרתיים צילום: ה.שטרן

תכשיטים השייכים למיליארדרית אוסטרית שבעלה הגרמני עשה את הונו תחת הנאצים הגיעו למכירה פומבית בז'נבה אתמול, למרות דרישות של קבוצות יהודיות לבטל את המכירה.

בית המכירות הפומביות כריסטי'ס מתכנן למכור את כל האוסף של 700 תכשיטים - המוערכים בשווי של יותר מ-150 מיליון דולר - עד סוף השנה. בין האטרקציות העיקריות יהיה תכשיט, המוערך ב-15-20 מיליון דולר. קבוצות יהודיות ביקשו כאמור מכריסטיס לעצור את המכירה.

התכשיטים, כולל תכשיטים של מעצבים מהמאה ה-20 כמו קרטייה, בולגרי, היו שייכים להיידי הורטן שמתה בשנה שעברה בגיל 81, עם הון של 2.9 מיליארד דולר, כך לפי מגזין פורבס. היסטוריונים שהוזמנו על ידי קרן הורטן פרסמו בינואר 2022 דו"ח לפיו בעלה של היידי הורטון הלמוט, שמת בשוויץ ב-1987, היה חבר במפלגה הנאצית.

"המכירה הזו מגונה", אמר יונתן ארפי, נשיא המועצה הייצוגית של המוסדות היהודיים בצרפת. "לא רק שהכספים שאפשרו את רכישת התכשיטים הללו הגיעו בחלקם מהחרמת רכוש יהודי בגרמניה הנאצית, אלא שמכירה זו נועדה גם לממן קרן שתפקידה לשמור על זכרונו של נאצי לשעבר לדורות הבאים".

מרכז סיימון ויזנטל, ארגון זכויות אדם יהודי, אמר בשבוע שעבר כי כריסטי'ס "חייבת להשעות את המכירה הזו עד להשלמת מחקר מלא של הקשרים לרכישות מהתקופה הנאצית". הוועד היהודי האמריקאי מתח ביקורת על החלטתה של כריסטי לתרום את ההכנסות מהמכירה לארגון מחקר וחינוך לשואה.

בית מכירות נאצים תכשיטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד