כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
מחקר ישראלי חדש

מדוע האלצהיימר מואץ יותר בקרב נשים

בקרב חולות אלצהיימר זוהתה הידלדלות של מאגרי RNA קצרים. כך גילו חוקרים מהאוניברסיטה העברית גילו שמקווים כי בעתיד ניתן יהיה להשלים את המחסור באמצעים תרופתיים

מדוע האלצהיימר מואץ יותר בקרב נשים
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pixabay

חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו מנגנון המסביר את ההידרדרות הקוגנטיבית המואצת בקרב נשים חולות אלצהיימר. לפי ממצאי המחקר, בקרב חולות אלצהיימר זוהתה הידלדלות של מאגרי RNA קצרים שאינה באה לידי ביטוי בקרב גברים - ויכולה להסביר את ההבדלים בקצב ההידרדרות הקוגניטיבית בין גברים לנשים, שאצלן ההידרדרות מהירה יותר. החוקרים מקווים שבעתיד ניתן יהיה להשלים את המחסור באמצעים תרופתיים, תקווה שגוברת לאור השימוש פורץ הדרך בחיסונים מבוססי RNA כנגד מחלת הקורונה.

פרופ' חרמונה שורק, אחת מהחוקרות המובילות בעולם של ביטוי גנים במוח, הצליחה למצוא בשיתוף עמיתיה למחקר מנגנון מולקולרי המתרחש במוחן של חולות אלצהיימר, שאינו קורה בגברים ואשר מסביר את האצת ההידרדרות הקוגניטיבית אצל חולות במחלת אלצהיימר. העניין סביב הדימנציה המואצת בקרב נשים אינו חדש - אך החוקרים הישראלים משוכנעים כי מדובר בפריצת דרך למציאת תרופה מותאמת לנשים החולות.

צילום: פיקסה ביי.

המחקר של חוקרי האוניברסיטה העברית, פרופ' חרמונה שורק ופרופ' יונתן לווינשטיין ממרכז ספרא למדעי המוח והמכון למדעי החיים, התפרסם בכתב העת היוקרתי Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association.

נזכיר כי מחלת אלצהיימר, מהמחלות הניווניות הקשות ביותר, הגורם המרכזי לדמנציה, וידוע כי היא נוטה להשפיע באופן קשה יותר על נשים, אשר חוות ירידה מהירה יותר ביכולות הקוגניטיביות שלהן, ביחס לגברים החולים. כיום, חוקרים רבים מחפשים מידע על הגורמים שמביאים להידרדרות הקוגניטיבית במחלה ומנסים לפתח טיפולים תרופתיים למניעת הסימפטומים.

הפרוטוקול הטיפולי כיום מטרתו רק לעכב את התפתחות הסימפטומים של המחלה והוא ידוע ככזה הגורם לתופעות לוואי קשות יותר בנשים החולות במחלה, בהשוואה לגברים חולים. משמעות הדבר היא כי הירידה בתפקודן של נשים החולות במחלת אלצהיימר אינה נעצרת כתגובה לטיפול ותופעות הלוואי הנגרמות מהטיפול קשות יותר בהשוואה לגברים חולים.

במחקר נמצא לראשונה קשר ישיר בין משפחה של שברי RNA זעירים לקצב התפתחות המחלה בנשים. החוקרים גילו כי דלדול המאגרים של שברי הרנ״א הללו במוח משקף התפתחות מהירה של הפגיעה הקוגניטיבית בקרב נשים חולות באלצהיימר, אך אינו משקף שנויים במבנה המוח, אלא דווקא במדד הקוגניטיבי של הנשים החולות.

"מחקרנו הראה בצורה יוצאת דופן כי המאגרים של שברי RNA מוביל ממקור מיטוכונדריאלי, הידוע כנתרם על ידי האם, מידלדלים בגרעיני המוח הנפגעים וכי תופעה זו בולטת במיוחד במוחן של נשים החולות בה", הסבירה פרופ' שורק. "ממצאי המחקר מאירים באור חדש את מנגנוני הבקרה על התפתחות מחלת אלצהיימר בקרב נשים ומדגישים את ההבדלים המהותיים, לא רק באופן בו מתפתחת המחלה אצל נשים, בקצב מהיר יותר מאשר אצל גברים ועם הידרדרות מהירה יותר באינדיקטורים הקוגניטיביים, אלא גם באופן בו מטופלים התסמינים, היות והיום טיפולים מבוססי RNA הפכו לאפשרות מעשית בעקבות מגפת הקורונה ויש מקום לתקווה על רקע זה".

"זוהי פעם ראשונה בה אנו יכולים להציע הסבר מולקולרי לתהליכים הקורים במוחן של חולות ומדוע הפרוטוקול הטיפולי שהוצע להן עד היום אינו מספק. התגלית יכולה להשליך על האופן בו אנו חוקרים ומטפלים באלצהיימר ודמנציה", סיכמה פרופ' שורק, והוסיפה: "כולי תקווה שהגילוי החדש יוביל לטיפול טוב ומיטבי בחולות אלצהיימר ובסיוע להן ובני משפחותיהם ברחבי העולם".

אלצהיימר נשים האוניברסיטה העברית מחקר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד