כ"ח כסלו התשפ"ה
29.12.2024
"חמירא סכנתא מאיסורא"

סכנה לנהגים: זו כמות הצעירים שנהרגו בנהיגה בשעות הלילה

היום חוגגים את חג ל"ג בעומר ברחבי הארץ, כתוצאה מכך צעירים רבים שיבלו לילה במדורות ובחגיגות ימצאו את עצמם על ההגה בשעות הלילה המסוכנות, לעיתים בהשפעת עייפות, אלכוהול | בעמותת אור ירוק מפרסמים היום נתונים על הנהגים הצעירים שנמצאים בסיכון גבוה

סכנה לנהגים: זו כמות הצעירים שנהרגו בנהיגה בשעות הלילה
pixabay

בימי הקיץ ובוודאי בחופשה, בני נוער וצעירים רבים יוצאים לבילויים עד השעות הקטנות של הלילה. בחלק מהמקרים ישתו אלכוהול, חלקם ינהגו עייפים ובכל מקרה עשויים הבילויים הללו להעמיד את אותם צעירים בסיכון להיות מעורבים בתאונות דרכים במיוחד עכשיו לעומת שאר השנה.

37 צעירים בגילאי 15-24, נהרגו בתאונות דרכים בשעות הלילה (22:00-04:00) בשנת 2022, המספר הגובה ביותר בעשור האחרון, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס מספר שיא של עשור. בהשוואה לשנת 2021 מדובר בעליה חדה בשיעור של 48% כאשר, 25 צעירים נהרגו בתאונות דרכים בשעות הלילה בשנת 2021.

931 צעירים נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2022, 153 מהם נפצעו קשה. בחמש השנים האחרונות נפגעו 5,023 צעירים בשעות הלילה (22:00-04:00).

כמעט כל צעיר שני נפגע בתחום העירוני. ירושלים הכי מסוכנת לצעירים

במהלך שנת 2022 נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני 430 צעירים בגילאי 15-24 בשעות הלילה (46% מכל הנפגעים), מתוכם שמונה צעירים נהרגו ו-72 נפצעו באורח קשה.

מבין הצעירים שנפגעו בשעות הלילה בתחום העירוני בשנת 2022: 74 צעירים (15-24) נפגעו בירושלים, העיר עם מספר הצעירים הגבוה ביותר שנפגעו ובתאונות דרכים בשעות הלילה.

בתל אביב-יפו נפגעו 45 צעירים בתאונות דרכים בשעות הלילה בשנת 2022. בחיפה נפגעו 43 צעירים בתאונות דרכים בשעות הלילה.

לפי נתוני עמותת אור ירוק, נהיגה בשעות החשיכה מסוכנת יותר מאשר נהיגה בשעות היום ללא קשר לגילו של הנהג, אולם הסיכון גדול במיוחד עבור צעירים ובמיוחד בחודשי הנהיגה הראשונים. ניתן לשער כי אופי חייהם ודפוס הבילוי של צעירים הכולל נהיגה בשעות הלילה, בעייפות, לעיתים תחת השפעת אלכוהול בשילוב חוסר הניסיון, הוא אחד הגורמים המרכזיים לקטלניות הגדולה בשעות הלילה המאוחרות.

הסיבות המרכזיות להיפגעות ולמעורבות הגבוהה של צעירים בתאונות דרכים מצביעות על חוסר הניסיון והיעדר יכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש כגורמים המרכזיים. לצד זאת, עודף בטחון עצמי, לחץ חברתי ונהיגה מרובה בשעות הלילה, לאחר שתיית אלכוהול ובעייפות, מגדילים את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ומגבירים את חומרת הפגיעה.

נהיגה היא משימה תובענית המתרחשת בסביבה מורכבת ולכן דורשת תהליכים קוגניטיביים ומוטוריים מורכבים-הפעלת הרכב, הפניית קשב לסביבה, זיהוי אלמנטים המחייבים תגובה וקבלת החלטות במגבלות זמן. ביצוע פעולות אלה דורש ניסיון נהיגה של שנים, אותו נעדרים נהגים צעירים ומכאן נובעת גם בעיקרה המעורבות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, הגיב לנתונים ומסר: "צעירים הם אוכלוסייה אשר נמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים בעיקר בשל המאפיינים הייחודיים שלהם. חסר הניסיון שלהם בכביש, חוסר הבגרות, ואורח החיים הייחודי מגבירים הסיכון להיפגעות בתאונה. חלקם עושים שימוש בכלי רכב קטנים וזולים הנעדרים מערכות בטיחות מצילות חיים". 

 

תחבורה נהגים צעירים תאונות דרכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}