כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
שלב אחר שלב

מאחורי הקלעים: מההבטחה לתגובה "חריגה" ועד להפסקת האש

בדרג המדיני דיברו אמש על תגובה משמעותית נגד חמאס והג'יהאד האסלאמי, שהפעם נשאו באחריות משותפת לשיגורי הרקטות לישראל בעקבות מותו של האסיר שובת הרעב. אך למרות תגובה מעט משמעותית מהרגיל, בישראל בחרו לנצור את האש | הפרטים מאחורי הקלעים

מאחורי הקלעים: מההבטחה לתגובה "חריגה" ועד להפסקת האש
ראש הממשלה בנימים נתניהו בהערכת המצב צילום: חיים צח /לע"מ

104 רקטות שוגרו ביממה האחרונה לדרום, 3 נפצעו מפגיעה ישירה באתר בנייה בשדרות אחד מהם במצב קשה. ירי הרקטות מאחוריו עומד הג'יהאד האסלאמי בהסכמה של חמאס, החל אמש (שלישי) בעקבות מותו בכלא של האסיר שובת הרעב ח'דר עדנאן, פעיל הג'יהאד האסלאמי.

הפרשן ניר דבורי מסביר ב-n12 כי בין שני הפלגים ברצועה שוררת מתיחות, אך נושא האסירים הפלסטינים מוביל לשיתוף פעולה נקודתי ביניהם. לכן, בתגובה לשיגורים, תקף צה"ל יעדים משותפים גם לג'יהאד וגם לחמאס. בצה"ל טוענים כי התקיפות בשטח הרצועה היו יותר משמעותיות "מהרגיל": אם בדרך כלל פועלים מול מטרות בודדות של חמאס, הפעם נפגעו 16 כאלה. חלקן נפגעו כך שארגון הטרור יידרש להשקיע לא מעט משאבים, זמן וכסף, כדי להחזירן לפעילות.

המשא ומתן העקיף שניהלה ישראל היה מול חמאס והתנהל באמצעות מתווכים שונים שניסו למנוע הסלמה רבתי. מצרים היא השחקנית העיקרית בתחום הזה, אך גם קטאר הייתה בתמונה וכך גם האו"ם.

בתחילה דיברו בדרג המדיני בישראל על תגובה חזקה ומשמעותית והכינו את הציבור להסלמה שתבוא בעקבותיה, אך בסופו של דבר המסר כפי שמשתקף הבוקר בעוטף עזה - הוא ששקט ייענה בשקט וישראל העדיפה שוב להגיב בצורה מוגבלת ולקנות את השקט הזמני.

לפנות בוקר הופסקה האש אם בעקבות הבנות מול המתווכים ואם כפי שמדווח העיתונאי ברק רביד מפי גורם מדיני בכיר כי במהלך הלילה לא התנהל שום דיון בדרג המדיני או בקרב בכירי מערכת הביטחון על הפסקת אש ברצועת עזה. לדבריו, הפסקת האש היתה מהלך חד-צדדי של הפלגים בעזה אחרי שחמאס לחץ על הג'יהאד להפסיק את הירי.

הבכיר הישראלי אמר לרביד כי רוב התקיפות הישראליות במהלך הלילה היו ממוקדות באתרי ייצור אמל"ח של חמאס וכתוצאה מכך נפגעו מאמצי התעצמות של הארגון. "הם הבינו שהם משלמים מחירים ואמרו לג'יהאד להפסיק את הירי", כל כאמור לפי הבכיר הישראלי.

הפרשן הצבאי ניר דבורי טוען מנגד כי ההחלטה על הפסקת האש לא הייתה חד-צדדית ובישראל החליטו להיענות למתווכים ולהפסיק את הלחימה, לדבריו בשל ההבנה שכרגע עיקר תשומת הלב - צריכה להיות ביהודה ושומרון.

בסיכומו של דבר הפלסטינים הגיבו על מותו של האסיר הראשון ששבת רעב בירי רקטי נרחב שבחסדי שמים לא הוביל לנפגעים רבים בצד הישראלי. צה"ל מצידו הגיב באופן מעט יותר משמעותי מהרגיל, אך בציבור הישראלי נשמעת ביקורת רבה על ממשלת "הימין מלא-מלא" שלטענתו ממשיכה במדיניות ההבלגה שפוגעת מאוד בהרתעה הישראלית מול ארגוני הטרור.  

הסלמה בדרום הפסקת אש חמאס הג׳יהאד האיסלמי חדר עדנאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד