כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
משבר אמון

לא נפגשים: הנתק הממושך בין לוין ליועמ"שית

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה ושר המשפטים יריב לוין נפגשו מאז הקמת הממשלה רק חמש פעמים. הפעם האחרונה שבה נפגשן לוין ובהרב מיארה, הייתה לפני חודשיים

לא נפגשים: הנתק הממושך בין לוין ליועמ"שית
יריב לוין צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה ושר המשפטים יריב לוין נפגשו מאז הקמת הממשלה רק חמש פעמים. לשם השוואה, שרי המשפטים לשעבר גדעון סער, אבי ניסנקורן ואיילת שקד קיימו פגישות עבודה שבועיות עם היועמ"שים. כך דווח ב'ישראל היום'.

בפגישה זו היועמ"שית הגישה לשר המשפטים חוות דעת תקיפה מאוד נגד הרפורמה המשפטית שאותה הוא מקדם. בחוות הדעת נכתב: "הרפורמה תוביל לפגיעה קשה במארג האיזונים והבלמים בין הרשויות". היא הוסיפה כי זה עלול להוביל, "לפגיעה במאפייניה הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית".

חוות הדעת התקיפה, אשר הגיעה לאחר בקשה של לוין  מהיועמ"שית לגבש תזכיר חוק לרפורמה, יצרה משבר אמון משמעותי בין השניים, ובשל כך בין היתר הפגישות פחתו.

יצוין כי בניגוד למספר הפגישות הנמוך עם היועמ"שית, לוין מקפיד להיפגש פעם בשבוע-שבועיים עם נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, והשניים אף ביצעו כמה מינויים משותפים.

חשוב להוסיף כי בחודשיים האחרונים שבהם לא נפגשו, הייתה גם חופשת פסח בת שבוע וגם שבוע שבו ישב לוין שבעה על אביו. עם זאת, עדיין מדובר בנתונים נמוכים בהרבה ביחס למקובל בין שר משפטים ויועצת משפטית לממשלה.

בחודש הראשון להקמת הממשלה התקיימו שלוש מתוך חמש הפגישות בין לוין לבהרב־מיארה: ב־1 בינואר - שלושה ימים לאחר הקמת הממשלה וימים ספורים לפני שחשף במסיבת עיתונאים את הרפורמה המשפטית. פגישות נוספות נערכו ב־15 וב־29 באותו החודש.

הפגישה ב־15 בינואר לא היתה פגישת עבודה אישית, אלא נכחו בה יתר המשנים ליועמ"שית.  לוין תקף יום לאחר מכן את הייעוץ המשפטי בוועדת החוקה כאשר הם הציגו את חוות דעתם נגד אחד מחוקי הרפורמה, אשר עסק בכך שחוות דעתם של היועמ"שים לא תחייב את השרים.

לוין תקף: "אתמול התקיימה בלשכתי ישיבה ביוזמתה של היועמ"שית, בהשתתפותה ובהשתתפות כל המשנים שלה למעט אחד, לרבות עו"ד גיל לימון, אתם חושבים שמישהו בישיבה אמר לי דבר וחצי דבר על מה שעומד להיאמר פה? כלום".

השר הוסיף: "אתם חושבים שמישהו בישיבה הזאת שאל: אולי ישמעו את דעתי? אולי כדאי שהייעוץ המשפטי לממשלה ישמע מה יש לשר המשפטים להגיד לפני שהוא מופיע בוועדת החוקה?".

עוד תקף: "אולי יינתן לי צ'אנס לפחות להגיד שישמעו וישקלו את דעתי. מה פתאום. אמרתי לאחד המשנים שהיה אצלי במשרד. שמתי לב מייד לדבר אחד - שבלשכה הזו אין עציץ, אין עציצים, צמחים, ואמרתי: אני יודע למה! כי העציץ יושב מולך. כך זה נתפס".

מטעמם של לוין והיועמ"שית בחרו שלא להגיב.

יריב לוין גלי בהרב מיארה משרד המשפטים הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד