כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
נעצר בעבר על ידי הרשות

"הוגה שביתות הרעב": זה הבכיר שמותו הוביל להסלמה

חאדר עדנאן, שהיה עצור בשל חשד לפעילות טרור, נמצא ללא רוח חיים בתאו לאחר שסירב לקבל טיפול רפואי מאז מעצרו בפברואר, כך מסר שירות בתי הסוהר. מיהו האיש שמותו הביא למתקפת טילי על הדרום?

"הוגה שביתות הרעב": זה הבכיר שמותו הוביל להסלמה
חדר עדנאן צילום: רשתות פלסטיניות

מנהיג בכיר בארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני מת במעצר היום (שלישי) לאחר שביתת רעב בת 86 ימים. חאדר עדנאן נמצא ללא רוח חיים בתאו בכלא ניצן שבמרכז העיר רמלה לפנות בוקר. הוא הובא למרכז הרפואי שמיר ועבר מאמצי החייאה, אך מותו נקבע בבית החולים, כך נמסר משירות בתי הסוהר.

עדנאן, בן 45, נעצר בפברואר בצפון הגדה המערבית ליד ג'נין, בגין חשד לחברות בארגון טרור, תמיכה בארגון טרור והסתה. הוגש נגדו כתב אישום והוא הוחזק במעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. הוא פתח בשביתת רעב מיד לאחר מעצרו ב-5 בפברואר וסירב לעבור בדיקות רפואיות או לקבל טיפול בזמן המעצר.

זמן קצר לאחר ההודעה על מותו נשמעו הזעקות בדרום הארץ. מעצרו האחרון של עדנאן היה הפעילות הטרוריסטית העשירית בגינה ישב בכלא בישראל.

עדנאן הואשם בהיותו דובר ארגון הטרור, ונעצר מספר פעמים בשנים האחרונות וריצה מספר עונשי מאסר בגין הקשר להג'יהאד האסלאמי. הוא גם פתח בעבר בשביתת רעב מספר פעמים בעקבות מעצרו, כולל בשנת 2018. במקרה זה, הוא הורשע בכך שהיה חבר פעיל בארגון הטרור לאחר שהודה בהסדר טיעון.

ב-2012 הוא פתח בשביתת רעב למשך 66 ימים במחאה נגד תקופת מעצר ללא משפט, מה שמכונה "מעצר מנהלי". בשנת 2015 הוא חי ללא אוכל במשך יותר מ-50 יום לאחר מעצר נוסף. הוא גם נעצר בגין חשד לפעילות טרור ב-2019.

בשנת 2015, לאחר ששבת רעב 55 ימים והפך לסמל בשטחים - הוא העניק ריאיון ל"חדשות 12" מביתו בג'נין. "אל תשאל כמה ירדתי במשקל אלא כמה כבוד נוסף לי", אמר לאוהד חמו. "חשבתי שאני קרוב למות מות קדושים לא הסכמתי לקבל טיפול רפואי גם כשמצבי הבריאותי היה קשה מאוד". החשש אז היה שעדנאן ימות בכלא, מה שיצית בערה גדולה ובשל כך הוא שוחרר. כעת, החשש התממש ועלול להוביל להסלמה.

חאדר עדנאן ידוע כמי שהטמיע באסירים הביטחוניים את עיקרון שביתות הרעב בכלא הישראלי על מנת להשתחרר או לקבל את דרישותיו. בפי הפלסטינים הוא מכונה "לוחם הקיבה הריקה", כך דיווח אתר Ynet. עוד דווח, כי את המעצר הראשון שלו ביצעה דווקא הרשות הפלסטינית. הוא הואשם בהסתה להשלכת אבנים לעבר ראש ממשלת צרפת לשעבר ליונל ז'וספן, שביקר באוניברסיטת ביר זית ב-1998. גם במעצר הזה הוא פתח בשביתת שנמשכה עשרה ימים.

ג'נין ג'יהאד האיסלאמי שייח חאדר עדנאן הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד