כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
"הצהרות אבסורדיות"

השגריר הסיני טען כי מדינות בריה"מ לשעבר ללא מעמד חוקי ועורר זעם

שגריר סין בצרפת קומם עליו את החברות לשעבר בברית המועצות לאחר שאמר כי "לגבולות שלהן אין בסיס חוקי". שלוש המדינות הבלטיות, כולן היו בעבר חלק מברית המועצות, הגיבו בכיוון דומה לזה הצרפתי. "התבטאויות של שגריר סין בצרפת הנוגעות לחוק הבינלאומי וריבונות המדינות אינן מקובלות לחלוטין"

השגריר הסיני טען כי מדינות בריה"מ לשעבר ללא מעמד חוקי ועורר זעם
חיילים סינים אילוסטרציה צילום: Pixabay

אוקראינה פרסמה גינוי חריף ל'הצהרות האבסורדיות' של שגריר סין בצרפת, שהטיל ספק בריבונותן של מדינות ברית המועצות לשעבר. גם צרפת והמדינות הבלטיות אסטוניה, לטביה וליטא הביעו מורת רוח מהדברים שהשמיע השגריר הסיני.

את הדברים אמר השגריר לו שיי לאחר שנשאל על עמדתו לגבי חצי האי קרים, והשאלה אם הוא נחשב לשטח אוקראיני או שטח רוסי. השגריר לו שיי אמר בראיון ששודר בתקשורת הצרפתית כי מבחינה היסטורית, חצי האי היה חלק מרוסיה והוצע לאוקראינה על ידי מנהיג ברית המועצות לשעבר ניקיטה חרושצ'וב

"למדינות אלה, הרפובליקות של ברית המועצות לשעבר, אין מעמד ממשי במשפט הבינלאומי כי אין הסכם בינלאומי למימוש מעמדן הריבוני", טען שי ועורר עליו את זעמן של ארצות חבר העמים הסובייטי לשעבר. עוזרו של נשיא אוקראינה, מיכאילו פודוליאק הגיב לדבריו בהצהרה לפיה מעמדן של מדינות פוסט סובייטיות "מעוגן בחוק הבינלאומי".

"מוזר לשמוע גרסה אבסורדית של 'ההיסטוריה של קרים' מנציג של מדינה שמקפידה על ההיסטוריה בת 1,000 השנים שלה", אמר פודוליאק בהתייחסו לסין. גם צרפת הצהירה על "סולידריות מלאה" עם כל מדינות בעלות הברית שנפגעו מהצהרתו של השגריר הסיני, והבהירה כי הן קיבלו את עצמאותן "אחרי עשרות שנים של דיכוי".

"באופן ספציפי אוקראינה, הוכרה על ידי הקהילה הבינלאומית כולה, כולל סין, בגבולותיה הברורים שכללו גם את חצי האי קרים", אמר דובר משרד החוץ בפריז. הדובר הוסיף כי בייג'ין תצטרך להבהיר האם ההערות הללו משקפות את עמדתה.

שלוש המדינות הבלטיות, כולן היו בעבר חלק מברית המועצות, הגיבו בכיוון דומה לזה הצרפתי. "התבטאויות של שגריר סין בצרפת הנוגעות לחוק הבינלאומי וריבונות המדינות אינן מקובלות לחלוטין", כתב שר החוץ של לטביה אדגרס רינקביץ'. "אנו מצפים להסבר מהצד הסיני ולביטול מוחלט של ההצהרה הזו", אמר. שר החוץ הליטאי, גבריאליוס לנדסברגיס, אמר: "אם מישהו עדיין תוהה מדוע המדינות הבלטיות אינן סומכות על סין "שתתווך שלום באוקראינה", הנה שגריר סיני שטוען שחצי האי קרים הוא רוסי ולגבולות המדינות שלנו אין בסיס חוקי, מסביר זאת היטב".

מלחמת אוקראינה רוסיה סין פולין לטביה ליטא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד