השקעה של מיליארדים ברכבת ישראל: אלו השינויים הצפויים
נחתם הסכם הפעלה ופיתוח חדש לרכבת ישראל עד לשנת 2026, בהיקף חסר תקדים של 62 מיליארד שקלים | השרה רגב: "ההסכם יאפשר לנו להמשיך ולשפר את השירות לנוסעים, להגביר את תדירות הרכבות ולהמשיך בפיתוח המואץ של קווים חדשים בכל רחבי המדינה
השקעה חסרת תקדים ברכבת ישראל יוצאת לדרך: הקבינט חברתי-כלכלי אישר הבוקר (יום ראשון) את עקרונות הסכם ההפעלה והפיתוח של רכבת ישראל לחמש השנים הקרובות, בהיקף חסר תקדים של 62 מיליארד שקלים.
הסכם המסגרת, שהוכן על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, כולל את הסכם ההפעלה לשנים 2022-2026, בהיקף של 16 מיליארד שקלים. הסכם ההפעלה מסדיר את הסובסידיה של המדינה עבור שירותי הסעת נוסעים והובלת מטענים ברכבת, ומנגד את התחייבויותיה של הרכבת לרמת השירות ופיתוח בהתאם לתכניות האסטרטגיות.
עקרונות ההסכם מתייחסים לרמת השירות ברכבת, ובכלל זה רמת דיוק גבוהה בלוחות הזמנים, תחזוקה וניקיון, מתן מידע לציבור, מכירה וכיבוד הסדרי נסיעה, הנגשה לנוסעים בעלי מוגבלויות, טיפול בפניות הציבור ובאבדות ומציאות, הפחתת הצפיפות ושיפור השילוביות בין הרכבת והאוטובוסים, בכל הקשור לתשתיות, לוחות זמנים, מידע לנוסע, כרטוס ועוד.
משרד התחבורה אישר בנוסף את תכנית הפיתוח של רכבת ישראל לשנים 2023-2026, בהיקף חסר תקדים של 46 מיליארד שקלים. ההסכם מבוסס על התוכנית האסטרטגית של הרכבת לשנת 2040, ונועד לקדם משמעותית את חשמול הרכבת, הכפלת מסילות החוף, הארכת הקו לירושלים למרכז העיר, הכפלת מסילות נתב"ג, קידום קו פלשת-שורק (עוקף לוד), רכש ציוד נייד, הקמת מתחמי דיור ותחזוקה לרכבות ועוד. פרויקטים אלה ישפרו משמעותית את השירות הניתן לנוסעים ברכבת ויאפשרו נסיעה נוחה ומהירה ברכבת.
רכבת ישראל מנהלת 67 תחנות ברחבי הארץ ומפעילה כ-600 רכבות מידי יום, תוך חיבור בין המטרופולינים הגדולים בישראל ובינם ליישובי הפריפריה. בשני העשורים האחרונים ביצע משרד התחבורה השקעות מסיביות בתכנון והקמה של קווי רכבת חדשים, ובהם הקו לנתב"ג ומודיעין, הקו המהיר לירושלים וקו טבעת השרון במרכז הארץ, קווי העמק וכרמיאל בצפון, וקו החוף הדרומי וקו הנגב המערבי בדרום. עשרות תחנות רכבת הוקמו ושודרגו, והיקף הפעילות גדל לכ-70 מיליון נסיעות בשנה.
החברה ממשיכה ומקדמת שורה ארוכה של פרויקטים תשתיתיים ברחבי הארץ, בהם הכפלת מסילת החוף שתאפשר תנועת רכבות מהירה מחיפה לתל אביב, פרויקט המסילה הרביעית באיילון שיאפשר הוספת נסיעות משמעותית בשעות העומס, פרויקט המסילה המזרחית שתשמש לרכבות משא ולרכבות נוסעים, המסילה הרביעית באיילון שתאפשר הגדלת קיבולת משמעותית בשעות העומס, הקמת מסילת ראשל"צ-מודיעין בתוואי כביש 431, פרויקט החשמול להסבת מערך הרכבות מהנעה בדיזל להנעה חשמלית ירוקה ושקטה, שדרוג מערכת האיתות (ETCS) לשיפור בטיחות הנסיעה, ועוד.
כל זאת יאפשרו לרכבת להיערך לעלייה התלולה בביקושים הצפויה לגדול בעשור הקרוב מ-70 מיליון נסיעות בשנה כיום לכ-100 מיליון נסיעות בשנת 2025, ולכ-250 מיליון בשנת 2030.
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות