י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
יישפט שלא בפניו

לבנוני-קנדי עומד לדין בגין פיגוע בית הכנסת בפריז ב-1980

אקדמאי לבנוני קנדי בן 69, יישפט שלא בפניו בגין חשד כי לקח חלק בפיגוע תופת בפריז מחוץ לבית כנסת ב-1980. זו הייתה המתקפה הקטלנית הראשונה נגד הקהילה היהודית בצרפת מאז הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה. המשפט צפוי להימשך שלושה שבועות

לבנוני-קנדי עומד לדין בגין פיגוע בית הכנסת בפריז ב-1980
משטרת צרפת, אילוסטרציה צילום: Pixabay

פרופסור שעבד במשך שנים באוניברסיטה קנדית עומד בימים אלה למשפט בפריז, הוא מואשם בלקיחת חלק בפיגוע בבית כנסת לפני יותר מ-40 שנה שבה נהרגו ארבעה בני אדם ונפצעו 46 אחרים. חסן דיאב, בן 69, הוא האדם היחיד שהואשם בקשר לפיצוץ המטען מחוץ לבית הכנסת בקופרניק ב-1980, שבו התפללו יותר מ-300 בני אדם.

זו הייתה המתקפה הקטלנית הראשונה נגד הקהילה היהודית בצרפת מאז הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה. דיאב הכחיש כל מעורבות ואמר כי הוא למד באוניברסיטה בביירות בזמן הפיגוע. הוא לא יהיה במשפט והצוות המשפטי שלו יטען שהוא קורבן של טעות בזהות, הוא נמצא בימים אלה בקנדה.

ברנרד קאהן, עורך דין של משפחות הקורבנות וניצולי הפיגוע, אמר שהמשפט מבורך. "זו התפתחות חיובית שזה מתרחש גם אם הוא לא יהיה שם וגם אם הוא יזוכה", אמר קאהן.

במוצאי שמחת תורה, ה-3 באוקטובר 1980, הניח לכאורה חסן דיאב, תיק ובו מטען חבלה במשקל 10 קילוגרמים, שהוצמד לאופנוע שחנה בסמוך לבית הכנסת ברחוב קופרניק 24, ברובע ה-16 בפריז. זמן קצר לפי תום התפילה התפוצץ מטען החבלה ונהרגו ממנו ארבעה בני אדם, הישראלית עליזה שגריר ו-3 אזרחים צרפתיים. בפיגוע נפצעו כ-40 בני אדם נוספים.

המשטרה הצרפתית הודיעה אז כי במידה והמטען היה מתפוצץ מספר דקות מאוחר יותר, הפיגוע היה יכול להיות קטלני הרבה יותר, מכיוון שמאות מתפללים יהודים ובהם ילדים רבים היו בדרכם החוצה מבית הכנסת לאחר סיום התפילה. המטען הכיל 10 ק"ג של חומר נפץ, הפיצוץ הפיל את גג הזכוכית של בית הכנסת על המתפללים הרבים שחגגו בר מצווה של שלושה נערים. ובת מצווה של שתי בנות. דלת בית כנסת פוצצה מעוצמת הפיצוץ, וחלונות ראווה של חנויות לאורך 150 מטרים נופצו.

במשך 27 שנה לא הצליחה המשטרה הצרפתית לתפוס את המחבל שהניח את המטען, אך באוקטובר 2007, בסיוע שירותי המודיעין הגרמני, אותר החשוד בשם חסן דיאב בקנדה. לאחר מעקב ארוך ב-13 בנובמבר 2008, נעצר דיאב בעיר גאטינו שבקוויבק על ידי המשטרה הקנדית.

במהלך החקירה התגלה כי דיאב השתייך לארגון 'החזית העממית לשחרור פלסטין', דיאב מצידו הכחיש כל קשר לארגון זה. עד עצם היום הזה, לא לקח שום ארגון אחריות על הפיגוע.

באוקטובר 2014, לאחר מספר שנים של מאבקים משפטיים, הוסגר דיאב לצרפת והואשם ברצח, זאת לאחר שבית המשפט העליון בקנדה דחה את עתירתו כנגד ההסגרה, לאחר הסגרתו הכחיש דיאב את מעורבותו בפיגוע וטען כי כלל לא היה בצרפת בזמן הפיגוע. במאי 2016, שוחרר דיאב למעצר בית, לאחר שהיה נתון במעצר במשך 18 חודשים.

הוא ניצל זיכוי טכני בסעיף אחר כדי להמריא למולדתו קנדה. הדרכון שלו היה שמור בבית המשפט בפריז, אבל שגרירות קנדה סידרה לו דרכון זמני, והוא נמלט לפריז. תומכיו ועורכי דינו בצרפת ובקנדה טוענים שדיאב נרדף בטעות על ידי רשויות המשפט בצרפת כקורבן של זהות שגויה. מאז מנסה צרפת להעמידו לדין. בינואר 2020 הפרופסור לשעבר באוניברסיטה בקנדה ומשפחתו, תבעו את ממשלת קנדה בסכום של 69 מיליון דולר, בגין הסגרתו לצרפת בשנת 2014, לאחר שנחשד שהיה מעורב בפיגוע הקטלני בבית הכנסת בפריז ב -1980.

בתביעה שהוגשה דורש דיאב פיצויים בגין "חקירה רשלנית, העמדה זדונית לדין, רשלנות, מרמה, ושימוש לרעה בתהליך". את הצרפתים זה לא הרשים, בית המשפט לערעורים בצרפת קבע בינואר 2021 כי דיאב חייב לעמוד לדין באשמת טרור. אם יורשע, הוא עלול לקבל מאסר עולם. הוא מתגורר באוטווה בקנדה ויישפט שלא בפניו.

ראש הממשלה דאז, ריימונד באר, עורר זעם והפגנות כשאמר: "המתקפה הנתעבת הזו נועדה לפגוע בישראלים שהולכים לבית הכנסת אך פגעו בצרפתים חפים מפשע". זה נתפס שהמתפללים היהודים שנפגעו בהם אינם חפים מפשע. בזמנו, בר התעקש כי מדובר בפליטת פה לא מוצלחת, אך לפני מותו באוגוסט 2007, הוא אמר כי "הלובי היהודי" פגע בו בצורה בלתי הוגנת.

חקירת המשטרה התמקדה בחשודים קפריסאים, ניאו-נאצים ספרדים, הימין הקיצוני הצרפתי וטרוריסטים מלוב, אך בסופו של דבר הגיעה למסקנה שמאחורי ההפצצה עומדים לאומנים פלסטינים. המשפט צפוי להימשך שלושה שבועות.

פיגוע טרור קנדה צרפת לבנון פריז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}