ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
מציב אולטימטום לשיחות בבית הנשיא

דרעי בחשבון נפש: "יצאנו למלחמה גרעינית עם אקדח קפצונים"

בראיון חג שעסק איך לא, בנושא הבוער ביותר בישראל - הרפורמה המשפטית, משרטט יו"ר ש"ס דרעי את הגבולות להידברות בבית הנשיא "אם הם ישבשו את השיחות, אנחנו נתקדם בלעדיהם" | בדברים שאמר לבטאון ש"ס - הדרך, מפנה דרעי גם ביקורת פנימית על התנהלות הקואליציה

דרעי בחשבון נפש: "יצאנו למלחמה גרעינית עם אקדח קפצונים"
אריה דרעי צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

שעות לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על עצירת החקיקה, התיישב יו״ר ש״ס אריה דרעי לראיון עם ביטאון הבית של ש״ס, ׳הדרך׳ לצד ביקורת על התנהלות הקואליציה בה הוא חבר בכיר.

הוא גיבה את עמדת ראש הממשלה להקפיא את החקיקה לצורך הידברות אך הוא מציב דד ליין ברור להגעה להבנות, אחרת החקיקה תימשך במסלול המתוכנן.

 בראיון הסביר דרעי את הרציונל שהביא להקפאת החקיקה של הרפורמה המשפטית. הוא טוען כי זה הגיע בעקבות הההפגנות והלחץ הבין לאומי, "הם (ראשי המחאה א״ק) פונים לכל העולם כדי שיחרימו את מדינת ישראל, מפעילים לחצים אדירים על ממשלות זרות כדי שילחצו עלינו, לוחמים נגדנו בכל מקום. הם ניסו לסגור את המדינה. הקו הברור שלהם היה חד משמעי, זה למעשה הפיכה שלטונית, חד משמעית. אלא מה שבדרום אמריקה או במדינות אחרות, הפיכה שלטונית עושים עם טנקים ברחובות, והם השתכללו והצליחו לעשות את זה בלי טנקים, זה אפילו יותר מסוכן, מבחינת המשמעות של זה".

לכן ציין דרעי בראיון לשמעון ליברטי ואברום דב גרינבוים, "מי שראה את כל הדברים היה חייב לקבל את ההחלטה הנכונה. איזה הוא גיבור הכובש את יצרו. ההגדרה שראש הממשלה אמר היא הנכונה, אנחנו לא עוצרים, אנחנו משהים, להשהות את החקיקה. יוצאים לפגרה, יוצאים לחג הפסח, ובא נראה אם כנים דבריהם", תוך שהוא מציין כי אם לא יגיעו להבנות, "אם הם ישבשו את המשא ומתן, אנחנו נתקדם בלעדיהם".

"בא לא נשכח, החוקים כבר מוכנים לקריאה שנייה ושלישית, לא צריך לחכות עוד חודשים, ברגע שנרצה אפשר להיכנס למליאה ולהעביר את החוקים“, אומר דרעי, יש שיסבירו כי מדובר באיום של אולטימטום, עם זאת מבהיר דרעי צריך לתת הזדמנות במהלך החודש הקרוב להידברות. זה יהיה הרבה יותר חזק ומשמעותי ובלתי ניתן לשינוי, אם נעשה את המהלכים האלה ברוב גדול, בהסכמות לכל הפחות עם חלק מהאופוזיציה", הוא מזהיר לבל ינצלו את השיחות ו"את הרצון הטוב שלנו ואת האחריות שלנו", אז אומר דרעי "הוא ימצא קואליציה מאוחדת, חזקה, מגובשת וצודקת בכנס הקיץ, שתפעל בחכמה, בלי טעויות, כדי להעביר שלב אחר שלב את כל השינויים".

בראיון חשף דרעי כי שעות קודם תחילת המשבר שהביא לבסוף להקפאת החקיקה, "היה סיכוי טוב מאוד לסכם מתווה אצל נשיא המדינה עם שינויים מרחיקי לכת, מתווה שלא דומה בכלל למתווה הראשון שהוא פרסם, בהסכמה של גורמים בכירים רבים, גם משפטיים, מכל הצדדים. לא היינו רחוקים משם, אבל לא הגענו לקו הסיום, גם הפיטורים של גלנט עצרו את המגעים", הוא רומז כי חלק מהנושא היה חשש ממרד פנימי בליכוד "ראינו מה בליכוד, זה אומר ככה וזה אומר ככה, וזה כן יצביע וזה לא יצביע.ומלבד אלה שיצאו פומבית, אני יודע על עוד שדיברו איתי אישית ואמרו שלא יצביעו. אני אולי היחידי שיודע באמת מי היה מצביע ומי לא, ואני אומר בצורה ברורה, אם היינו מביאים את הרפורמה עכשיו להצבעה, כמעט בוודאות בהסתברות גבוהה מאוד, לא היה לנו 61 אצבעות, ויותר מכך היינו גם גורמים להתפרקות הקואליציה".

דרעי לא חוסך גם בביקורת פנימית על התנהלות הקואליציה מאחורי הבאת הרפורמה לסדר היום, "אני אומר את זה גם בביקורת עצמית ובחשבון נפש לנו, לא התנהלנו נכון. חד משמעית. יצאנו למלחמה גרעינית עם אקדח קפצונים", שהוא מציין כי “לא התארגנו בהסברה נכונה, באסטרטגיה נכונה איך להעביר את הרפורמה, איך להסביר לציבור מה בדיוק אומרת הרפורמה ואיך היא פותרת את הבעיות. עשינו טעות שהצגנו את כל החבילה של הרפורמה ביחד, כשכולם יודעים שאי אפשר להעביר את זה בבת אחת, וממילא לוקח תקופה ארוכה לחוקק את זה סעיף אחרי סעיף, ואנשים פתאום ראו את כל הצבר הזה של הרפורמה, ונלחצו".

גם על הייעד המרכזי בשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים אומר דרעי ל׳הדרך׳, "הנושא של שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, זה בסך הכל פרט אחד, ואם תשאלו אותי אז גם לא הפרט הכי חשוב, ואמרתי את זה מההתחלה. אנחנו בני תורה, יהודים האמונים על התורה הקדושה ומשפטיה, וצריך לזכור שעם כל הכבוד ועם כל השינויים, עדיין מדובר בערכאות שלא כדין תורה, וזה לא משנה מי השופטים. נכון, אנחנו מנסים להוריד מהשליטה המוחלטת שלהם בכל נושא במדינה, ולמנות שופטים יותר שמרנים, שמתמקדים בתוך מסגרת החוק ולא בפרשנות אקטיביסטית מרחיקת לכת, אבל שלא נטעה לחשוב שבזה זה נגמר, ביום שאתה ממנה את השופט, הוא יכול לעשות ככל העולה על רוחו, וראינו כבר כאלה שמינו אותם כשופטים 'שמרנים' כביכול, ואנחנו רואים את ההחלטות שלהם.

"לכן אמרתי, ואמרתי את זה לחבריי בקואליציה, שיותר חשוב ממי השופט, מה הזהות שלו, זה לקבוע מה הסמכות שלו, לקבוע את כללי המשחק בצורה ברורה, שלא כל שופט יכול לבוא ולעשות מה שהוא רוצה".

הדרך הרפורמה המשפטית ראיון חג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד