ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
אוקראינה זועמת

החתול שומר על החלב: רוסיה נשיאת מועצת הביטחון של האו"ם

רוסיה נשיאת מועצת הביטחון של האו"ם למרות שאוקראינה קראה לחברי המועצה לחסום את המהלך. כל אחד מ-15 חברי המועצה תופס את הנשיאות למשך חודש בסבב מתחלף. שאר החברים הקבועים במועצה הם בריטניה, ארה"ב, צרפת וסין

החתול שומר על החלב: רוסיה נשיאת מועצת הביטחון של האו"ם
מלחמת אוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

רוסיה נשיאת מועצת הביטחון של האו"ם לחודש אפריל למרות כעס אוקראיני. רוסיה תפסה את נשיאות מועצת הביטחון של האו"ם למרות שאוקראינה קראה לחברי המועצה לחסום את המהלך. כל אחד מ-15 חברי המועצה תופס את הנשיאות למשך חודש, בסבב מתחלף. פעם האחרונה שרוסיה הייתה הנשיאה, היה בפברואר 2022, אז פתחה רוסיה בפלישה לאוקראינה.

המשמעות היא שמועצת הביטחון מנוהלת על ידי מדינה שהנשיא שלה עם צו מעצר בינלאומי בגין פשעי מלחמה. בית הדין הפלילי הבינלאומי שאינו מוסד של האו"ם הוציא את הצו עבור ולדימיר פוטין בחודש שעבר. למרות התלונות של אוקראינה, ארצות הברית אמרה שהיא לא יכולה למנוע מרוסיה - חברת מועצה קבועה - לקחת את הנשיאות. שאר החברים הקבועים במועצה הם בריטניה, ארה"ב, צרפת וסין.

התפקיד הוא בעיקר פרוצדורלי, אך שגריר מוסקבה באו"ם, וסילי נבנציה, אמר לסוכנות הידיעות הרוסית 'טאס' כי הוא מתכנן לפקח על מספר דיונים, כולל אחד על בקרת נשק. הוא אמר שהוא ידון ב"סדר עולמי חדש", שלדבריו בא "להחליף את החד-קוטבי".

שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה כינה את נשיאות רוסיה "הבדיחה הגרועה ביותר אי פעם לאחד באפריל" ו"תזכורת נוקבת לכך שמשהו לא בסדר באופן שבו ארכיטקטורת הביטחון הבינלאומית פועלת". הוא כינה זאת "סטירת לחי לקהילה הבינלאומית".

היועץ הנשיאותי של אוקראינה, מיכאילו פודוליאק, אמר כי המהלך הוא "עוד פגיעה של החוק הבינלאומי, ישות שמנהלת מלחמה תוקפנית, מפרה את הנורמות של המשפט ההומניטרי והפלילי, הורסת את אמנת האו"ם, מזניחה את הבטיחות הגרעינית, לא יכולה לעמוד בראשה. גוף האבטחה המרכזי בעולם".

הנשיא וולודימיר זלנסקי קרא בשנה שעברה למועצת הביטחון לבצע רפורמה, והאשים אותה באי נקיטת פעולות מספיקות כדי למנוע את פלישת רוסיה. הוא גם קרא להסיר את רוסיה ממעמד החברה שלה.

אבל ארה"ב אמרה שידיה היו כבולות מכיוון שאמנת האו"ם אינה מאפשרת סילוקו של חבר קבוע. "למרבה הצער, רוסיה היא חברה קבועה במועצת הביטחון ולא קיים מסלול משפטי בינלאומי אפשרי לשנות את המציאות הזו", כך אמרה מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר.

או"ם מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד