כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
ניסויים נאצים

האוניברסיטה מודה שהייתה צריכה לעצור השמדת שרידי יהודים

אוניברסיטה בברלין מודה שהייתה צריכה לעצור את ההשמדה של שרידיהם של קורבנות יהודים שנרצחו על ידי הנאצים. ההודאה מגיעה כאשר בברלין מציינים קבורה של שרידים של אולי 100 קורבנות, חלקם יהודים. "אתם עוזרים להבטיח שהסיפורים של הקורבנות יימשכו, או אפילו יסופרו בפעם הראשונה"

האוניברסיטה מודה שהייתה צריכה לעצור השמדת שרידי יהודים
שער הכניסה לאושוויץ צילום: pixabay

האוניברסיטה של ברלין הודתה השבוע שהייתה צריכה למנוע את ההשמדה הסודית של שרידים אפשריים של קורבנות יהודים שנהרגו במסגרת ניסויים שביצעו נאצים.

ההודאה מגיעה בעקבות טקס אזכרה פומבי שהתקיים בבית הקברות בברלין לציון קבורתם של שרידים של אולי יותר מ-100 אנשים, שרבים מהם עשויים להיות קורבנות יהודים של ניסויים רפואיים נאצים.

דניאל בוטמן, מנכ"ל המועצה המרכזית של היהודים בגרמניה, אמר למאות האבלים בבית העלמין ולדפרידהוף בדהלם: "אתם עוזרים להבטיח שהסיפורים של הקורבנות יימשכו, או אפילו יסופרו בפעם הראשונה", כך דיווח העיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle.

שברי עצמות של אדם ובעלי חיים נמצאו לראשונה ביולי 2014 במהלך עבודות בנייה מחוץ לספריית האוניברסיטה החופשית (FU) בברלין. עלה החשד שמקורם של השרידים ממכון קייזר וילהלם לאנתרופולוגיה, תורשה אנושית ואיגניקה (תנועה פסאדו מדעית השואפת "להשביח" את המין האנושי באמצעות תורשה), שהתקיים במקום מ-1927 עד 1945. פירוש הדבר ששרידי האדם היו יכולים להיות קורבנות מאפריקה הקולוניאלית, או קורבנות של רדיפות הנאצים, כולל יהודים.

הרופא הידוע לשמצה יוזף מנגלה שלח למכון באופן קבוע משלוחים של עצמות ואיברים מקורבנות הניסויים שלו. אבל בדצמבר 2014, מומחים לזיהוי פלילי החליטו שיש לשרוף את השרידים בשקט. נשיא האוניברסיטה פרופסור גינטר זיגלר, אמר לעיתון שהאוניברסיטה הייתה צריכה לעשות יותר כדי למנוע את הרס העצמות. "מומחים לרפואה משפטית חיצוניים, שלא היו חלק מהאוניברסיטה בברלין, הם שהחליטו שיש לשרוף את השרידים שנחשפו ב-2014", אמר.

"זה קרה לחלוטין ללא ידיעתנו או הסכמתנו. אז כששמענו על זה, פרסמנו הצהרה המרחיקה את עצמנו בבירור מזה, בדיעבד היינו צריכים לקחת שליטה מלאה על מה שקרה עם כל השרידים". נשיא המועצה המרכזית של היהודים, יוזף שוסטר, אמר שהוא אסיר תודה לאוניברסיטה על "הטיפול המכובד בממצאי העצמות".

אוניברסיטה מלחמת העולם השניה ברלין עצמות יוזף מנגלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד