כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
"רגעים עוצמתיים"

המסע המטלטל לפולין של תלמידי ישיבת ההסדר החרדית

תלמידי ישיבת ההסדר החרדית "חדוותא" השתתפו במסע מרגש לפולין, במהלכו סיירו במחנות ההשמדה הידועים לשמצה | ראש הישיבה הרב שמעון הרטמן: "המחשבות והתובנות מהמסע ילוו את בני הישיבה עוד זמן רב ויעצימו את הבנת תפקידם בחיים" | מייסד הישיבה הרב יונתן רייס: "המסע הזה הוא חובה לכל יהודי"

המסע המטלטל לפולין של תלמידי ישיבת ההסדר החרדית
תלמידי הישיבה בפולין צילום: עזרא מרגולין

עשרות תלמידי ישיבת ההסדר החרדית "חדוותא" ומסלול ההסדר "בצוותא" קיימו בשבוע שעבר מסע מיוחד ומרגש לפולין, מסע "עדים לנצח" בעקבות השואה, רגע לפני גיוסם לצה"ל.

התלמידים החלו את השבוע בסיור בבית הקברות העתיק בוורשה, שם עמדו מקרוב על הקהילה היהודית הענקית שנכחדה בימי המלחמה. למחרת ביקרו התלמידים במחנה ההשמדה מיידנק. "לכל אורך השבוע הייתה תחושה של משהו מיוחד באוויר. כשקראתי את פרק ע"ט בתהילים ליד הר האפר במיידנק, הרגשתי שהמילים "נקום נקמת דם עבדיך השפוך" כאילו נוצרו בשביל הרגעים הללו. רגעים עוצמתיים ומטלטלים", אומר הרב שמעון הרטמן, ראש הישיבה.

את הלילה עשו התלמידים בליז'ענסק, בקומזיץ מיוחד אל תוך הלילה בסמוך לציונו של רבי אלימלך זי"ע, עם שירי רגש ונשמה עד השעות הקטנות. אחד מרגעי השיא של המסע היה למחרת בבוקר, בעיירה השקטה והציורית טרנוב, ביער הילדים, שם נקברו בעודם בחיים מאות ילדים יהודים על ידי הנאצים. לצלילי השירה העוצמתית של עשרות התלמידים שהדהדה את צמרות היער השקט, לא נותרה עין אחת יבשה.

רגע מרגש נרשם כשראש הישיבה הרב הרטמן הפתיע את התלמידים כשחילק לכל אחד מהם מכתב אישי מההורים ומהמשפחות. במשך דקות ארוכות ישבו 40 תלמידים בצידי המדשאות ובכו בהתרגשות, כשחלקם נחשפו לראשונה למאורעות השואה במשפחתם.

בהמשך ביקרו התלמידים בבית הכנסת העתיק של הרמ"א בקרקוב, בבניין בית יעקב העתיק בעיר ובסיור מיוחד בעיר העתיקה ומלאת ההיסטוריה היהודית. רגע מטלטל נוסף במסע היה בשעות הלילה המאוחרות של יום שלישי, כמשתתפי המסע הגיעו לבית מלון בעיר אושוויינצ'ים הסמוכה למחנה ההשמדה אושוויץ, שאליו התעתדו להגיע בבוקר המחרת. "למרות העייפות התאספנו לשיחת סיכום והתעוררות בלובי המלון, שם ישבנו עד השעות הקטנות של הלילה. הרגש והדמעות שפרצו במהלך השיחה הותירו רושם עז על כל המשתתפים", שיתף מנכ"ל ומייסד הישיבה, הרב יונתן רייס.

את היום האחרון העבירו התלמידים בעיירה אוושנוויצ'ים, במחנות ההשמדה אושוויץ ובירקנאו. התרגשות גדולה הייתה כשעשרות התלמידים שבקרוב מתגייסים לצה"ל עמדו ושרו "אני מאמין" בתוך תאי הגזים, באותו חדר ממש שבו הושמדו בשיטתיות ובאכזריות מחרידה למעלה ממיליון יהודים.

ראש הישיבה הרב שמעון הרטמן אמר: "הנסיעה למחנות ההשמדה בפולין נקראת 'מסע', מאחר שמדובר במסע לכל החיים. מסע אל מהות העם היהודי ועל גבורה יהודית והתמודדות על אנושית בזמנים הכי קשים לעם ישראל. האחדות, השירה ועוצמת הרגש של בני הישיבה היקרים במסע הרקיעו לשחקים, והמחשבות והתובנות מהמסע ילוו את בני הישיבה עוד זמן רב ויעצימו את הבנת תפקידם בחיים".

מייסד ומנכ"ל הישיבה הרב יונתן רייס הוסיף: "המסע הזה הוא חובה לכל יהודי, בוודאי לתלמידי הסדר רגע לפני גיוס. עברנו שבוע של לימוד מקרוב על גבורה יהודית, על עוצמה, על מסירות נפש ועל התקווה היהודית והאמונה שחזקה יותר מהכל. ערכנו סיום מסכת על פסי הרכבת שבהם הובלו מיליוני יהודים אל מותם האכזרי ואין דבר שמסמל יותר את הניצחון של עם ישראל".

מנכ"ל עמותת "נצח יהודה" רס"ן במיל' יוסי לוי: "דווקא במקום הזה, באדמה שספוגה בדמם של הסבים והסבתות שלנו, צעדו יחד, קבוצה של אנשים עוצמתיים, שעשו מעשה אמיץ, רגע לפני גיוסם לצה"ל למען עם ישראל כדי לומר חד וברור: לעולם לא עוד. דווקא הקבוצה הזו מייצגת יותר מכל את המסר הזה. מסר של עם ישראל חזק, עוצמתי ומאוחד".

תלמידי מסלולי "חדוותא" ו"בצוותא" צפויים להתגייס בקרוב לצה"ל, חלקם למסלולים החרדיים הקרביים וחלקם ליחידות הטכנולוגיות. התלמידים בהסדר החרדי הם במסלול המקובל, שנה בישיבה, שנתיים שירות צבאי ולאחר מכן חזרה לישיבה ללימודי קודש ולימוד מקצוע. מסלול "בצוותא" הוקם בשותפות עם עמותת "נצח יהודה".

פולין ישיבת הסדר ישיבת חדוותא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד