כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
אסון מירון

שווינגר נחנק מדמעות בוועדה: "אומרים שהרווחתי 150 מיליון שקלים"

בעדותו בוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון סיפר מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים בישראל, הרב יוסף שווינגר, על המאבקים בהר | בנוסף, סיפר כי התיק הרלוונטי "נעלם" במחסני המשטרה

שווינגר נחנק מדמעות בוועדה: "אומרים שהרווחתי 150 מיליון שקלים"
הרב יוסף שווינגר בעדותו צילום: לע"מ

החל משעות הבוקר (חמישי) מעיד הרב יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון שאירע במירון לפני כשנתיים. לאחר העדות, במהלכה התרגש ונחנק מדמעות מספר פעמים, הוא נחקר על ידי באי כוחם של מי שקיבלו מכתבי אזהרה מהוועדה: עאמר ח'ליליה, שמואל פיאמנטה, מי שהיה יו"ר המועצה עמית סופר, מי שהיה מפקד המחוז שמעון לביא, מי ששימש בזמן האסון כשר הדתות יעקב אביטן ורה"מ בזמן האסון וכיום, בנימין נתניהו.

כמענה לשאלות אודות גובה השכר אותו הרוויח במהלך השנים בהן הוא משמש כמנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים בישראל, אמר תוך שהוא נחנק מדמעות: "אני רוצה לומר בפני חברי הוועדה שגם לי מותר להיפגע. שמעתי כאן אנשים שטוענים 'שווינגר ישב על 15,000,000 שקלים' וטוענים שהרווחתי 15 מיליון שקל בשנה כפול עשר שנים. תראו את הסכומים הנמוכים שאיתם עבדנו. זה ממש לא 15 מיליון שקלים..."

בהמשך עדותו, במענה לשאלת פרקליטתו של רה"מ נתניהו, הוא טוען כי קיבל כחמשת אלפים שקלים עד ששת אלפים שקלים בלבד מדי חודש כאשר בשנה שעברה הסכום עלה לתשעת אלפים שקלי מידי חודש.

בהתייחסו לתופעת המשפחות שמגיעות זמן רב טרם ההילולא ומציבות בהר אוהלים ארעיים אמר: "יש מאות משפחות המגיעות כבר במשך עשרות שנים לחגוג את ההילולא של רשב"י. הן נמצאות במקום ללא חשמל מסודר או גז מסודר ושוהות שם תוך סיכון חיים. פעם אחת כל משפחה תקבל את השטח שלה עם חשמל מסודר או ביוב מסודר, עם כל התנאים הרלוונטיים כדי שיוכלו להיות במקום בבטיחות. זה היה חלק מהארגון שלנו. אגב, המשפחות לא היו שמחות (מתוצאת החלוקה ר.כ) אני כל שנה הייתי סובל מכות, יריקות ואיומים.. אני ממש לא חביב העם..." בשלב מאוחר יותר של העדות סיפר כי נאלץ להגיע בכל שנה בלווי מאבטחים לאזור האוהלים.

עוד סיפר המנכ"ל על הצעדים שהובילו להרחבתו של 'גשר ר' דב' המפורסם על אף שלא היה להרחבה הזו, כמו גם להקמת הגשר מלכתחילה, אף אישור: "יש לי את המשטרה מחד שאומרת לי "מר שווינגר צריך פה גשר דחוף" ויש לי את המועצה שלא מתפקדת... אבל כאן יש לך עכשיו סכנה של חיים החלטתי להקים את הגשר ועם המועצה נסתדר כבר בהמשך..."

בהמשך עדותו, סיפר יוסף שווינגר סיפור ממנו עולה כי התיק הרלוונטי "נעלם" מהמשטרה. וכך מספר: "לפני העדות הראשונה שבאתי להעיד בפני חברי הועדה לא היה לי חומר להתכונן לעדות כי המשטרה 'ניקתה' את המשרד- את כל המסמכים לקחו מזל שהשאירו מזכירות. ואז לא היה לנו דרך להתכונן. הסכימו ברב טובם (מהמשטרה ר.כ) לאפשר לי לבא ולעיין במסמכים. ואז אני רואה מולי, קראתי גם לישראל דרעי שבקיא בעניינים האלו יותר טוב ממני, אנחנו רואים תיק שכתוב עליו "תיק גשר דב". בפעם השנייה בה הגענו בעדות המסכמת לא היה תיק כזה. עוה"ד ביקש את התיק מהמשטרה. המשטרה אמרו שחיפשו וימשיכו לחפש..."

יוסי שוינגר אסון מירון תשפ"א וועדת בדיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד