א' תמוז התשפ"ד
07.07.2024
התשובה נמצאת במספרים

"פסקת התגברות גמישה"; פתרון יצירתי לסוגיה שבמחלוקת

ההישג של הימין סביב הוויכוח על הרפורמה הוא בכך שלמעשה רוב בציבור הישראלי ובמערכת הפוליטית תומך ברפורמה במערכת המשפט, אך חלוק בנוגע למספרים; איזה רוב יידרש כדי להתגבר על בג"ץ? ומן העבר השני, באיזה הרכב יוכל בג"ץ לפסול חקיקה של הכנסת? פתרון יצירתי במיוחד אותו ניתן לכנות "פסקת התגברות גמישה" מנסה לתת מענה ולהביא פתרון לסוגיה

"פסקת התגברות גמישה"; פתרון יצירתי לסוגיה שבמחלוקת
לוין ורוטמן במליאה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חקיקת הרפורמה המשפטית ממשיכה להתקדם בקצב קבוע, בהובלת שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן. השניים דבקים בעמדתם שלא לעצור את החקיקה, אך קוראים להידברות במקביל אליה.

אם נניח לשאלות הפרוצדורליות והפוליטיות ונתמקד במהות, אחת המחלוקות המרכזיות בנוגע לרפורמה המשפטית עוסקת בחקיקת פסקת ההתגברות ובהסדרת הביקורת השיפוטית על חקיקה של הכנסת.

למעשה, כבר בשלב הזה הימין הגיע להישג לא מבוטל בסוגיה, כאשר העמדה הבסיסית שלו בנושא זוכה לסוג של קונצנזוס: כמעט כל הקשת הפוליטית, ולכל הפחות רוב מובהק ממנה, תומכים בפסקת התגברות כזו או אחרת, וכן בדרישת רוב מיוחד של שופטים לפסילת חוק.

הוויכוח מתמקד במספרים: איזה רוב יידרש מהכנסת להתגבר על פסילת חוק מצד אחד, ובאיזה רוב יוכל בג"ץ לפסול חוק של הכנסת מצד שני. התומכים הגדולים של הרפורמה המשפטית דורשים שההתגברות לא תדרוש יותר מ-61 ח"כים, בעוד מתנגדי הרפורמה מסכימים ברובם לפסקת התגברות אך ברוב של 65-70 ח"כים לפחות.

לגבי הפרוצדורה של פסילת חוק בבית המשפט, גם מתנגדי הרפורמה הגדולים מסכימים לדרישה שפסילת חוק תתבצע רק בתמיכה של 60 אחוז משופטי בית המשפט העליון, כלומר 9 שופטים מתוך 15, ולעומתם מצדדי הרפורמה דורשים רוב של 12 מתוך 15.

למחלוקת הזו ניתן למצוא פתרון יצירתי, שעשוי לגשר על הפער ולרצות את שני הצדדים. פתרון כזה ניתן לכנות 'פסקת התגברות גמישה'. הרעיון הוא לקשור בין שני הצדדים של המטבע, כלומר בין הרוב של ההתגברות בכנסת לבין הרוב לפסילה בבית המשפט. ככל שהחוק זוכה לרוב גדול יותר בכנסת יידרש רוב גדול יותר לפסילתו בבית המשפט, ולהיפך.

כך לדוגמא, חוק שעובר ב-61 ח"כים יוכל להיפסל ברוב של 9 שופטים ומעלה. בהתאם לכך, חוק שנפסל ברוב של 9 שופטים יכול להיות מחוקק שוב בתמיכה של 62 ח"כים. חוק שעבר ב 62 יפסל רק ברוב של 10 שופטים מתוך 15, כאשר חוק שנפסל ברוב של 10 שופטים יוכל להיות מחוקק שוב רק ברוב של 63. וכן הלאה, עד שחוק שעובר ב-67 חכים ומעלה ייפסל רק פה אחד ע"י כל 15 שופטי בג"ץ.

פסקת ההתגברות הגמישה תיצור איזון בין כוחה של הקואליציה לבין בית המשפט כשהמילה האחרונה בחוק בעייתי במיוחד, שנחקק ברוב גדול מאד בכנסת, תהיה בסופו של דבר של בית המשפט העליון, אך בפה אחד.

המחלוקת הגוברת בציבור מחייבת את הצדדים השונים לחתור בכל דרך להסכמות, פתרונות יצירתיים מחוץ לקופסה יכולים להוציא את הצדדים מההתבצרות בעמדות קשיחות, ולהביא לפתרון שכולנו נוכל לחיות איתו.

פסקת ההתגברות בג"ץ הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד