כ"ח סיון התשפ"ד
04.07.2024
ברוך דיין האמת

בעל חכמת המצפון: הגה"צ רבי משה איבגי זצ"ל

הלך לעולמו הגאון הצדיק רבי משה איבגי זצ"ל בעל 'חכמת המצפון' 17 כרכים וראש מוסדות 'אור ישראל' בתל אביב ובבני ברק שהקים עולה של תורה במרוקו וצרפת. הלוויתו תתקיים אחר הצהריים בבני ברק 

בעל חכמת המצפון: הגה"צ רבי משה איבגי זצ"ל
הגאון הצדיק רבי משה איבגי זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: הלך לעולמו בשיבה טובה הגאון הצדיק רבי משה איבגי זצ"ל ראש מוסדות 'אור ישראל' בבני ברק ותל אביב, ובעל מחבר ספרי 'חכמת המצפון' שהלך לעולמו בבגיל 92.  

המנוח זצ"ל נולד במרוקו בי"ז טבת תרצ"ב לאביו רבי ישראל איבגי ז"ל ולאמו מרת אסתר ע"ה. בילדותו למד במוסדות "אוצר התורה" כמו כן גדל על ברכי דודו הגאון רבי אברהם איבגי זצ"ל. בגיל 16 הגאון רבי דוד בר חן זצ"ל רבה של שדרות דאג לשלוח אותו לצרפת בשליחותו של הגאון רפאל עבו זצ"ל מייסד מוסדות "אוצר התורה".

בבחרותו למד בישיבת 'אור יוסף' נובהרדוק בצרפת אצל מורו ורבו הגאון רבי גרשון ליבמן זצ"ל וכל חייו מסר נפשו למען הכלל והפרט.  

בשנת תשט"ז הגיע לפרק האיש מקדש ונשא את רעיתו הרבנית תחי' בת דודו הגאון רבי אליהו איבגי זצ"ל וקבע את מקום מושבו בקריה בסמוך לישיבה בצרפת וזאת כדי להמשיך להרביץ תורה ומוסר לצד מורו ורבו רבי גרשון ליבמן זצ"ל וזכה להעמיד תלמידים הרבה. גם כשחזר רבינו לישיבה, הרב איבגי המשיך במסירת שיעורים ושיחות כאחד מרבני הישיבה. באותם שנים כאשר רבינו רבי גרשון ליבמן זצ"ל היה נוסע לארה"ב לאסוף כספים, הוא מינה את תלמידו רב משה איבגי לכהן כראש הישיבה. עם השנים הקים סמינר לבנות בעיר "טרילפור" מה שהיה נצרך ביותר באותם שנים באזור זה, ובמקביל הקים ישיבה לצעירים עבור בחורים עולים ממרוקו שזכה להציל רבים משמד רוחני ורבים מהם הקימו בתים של תורה ברבות השנים.

בשנת תשל"ג עבר לעיר 'ניס' שבצרפת, באותה תקופה הייתה בה שממה רוחנית ממש וכשראה את המצב, מיד כינס את ראשי הקהל במקום ודיבר איתם על הצורך להקים מוסדות חינוך לבנים ולבנות בדרך מסורת ישראל שנהגו בה אבותינו וכך הקים את מוסדות "בית יוסף" אשר כללו מגן הילדים, תלמוד תורה, בית ספר "בית יעקב", סמינר, ישיבה לצעירים, מקווה טהרה וכולל לאברכים. מוסדות "אוצר התורה" בצרפת הנודעים כששמעו על הצלחתו ועל מסירותו למען חינוך ילדי ישראל וחיזוק וביצור הדת, מינוהו באותו זמן למנהל מוסדות "אוצר התורה" בצרפת.

במשך הזמן זכה לסייעתא דשמיא והמקום קרם עור וגידים ורבים התחזקו ומוסדות התורה היו מלאים מבני ומבנות התושבים המקומיים והמקום הפך למגדלור ממש – "מרכז רוחני פורח", זכה לראות רבים מהם שהקימו בתים של תורה ויראה והיו בקשר עמו במשך כל השנים גם כבר שעזב את המקום.

בשנת תשמ"ג עלה לארץ הקודש והקים בעיר בני ברק את מוסדות "אור ישראל" ברחוב חבקוק שכלל בתוכו כולל אברכים, בית מדרש וישיבה. זמן קצר אחר כך הקים ישיבה לבעלי תשובה "צמח ישראל" בתל אביב, שם היה מוסר בפניהם שיעורים ושיחות מוסר לעיתים קרובות.

פרק מרכזי בחייו היה חיבור ספרי 'חכמת המצפון' 17 חלקים על חמישה חומשי תורה מלוקטים מגדולי בעלי המוסר, הספרים התקבלו בעולם התורני וכל אצל רבים מגדולי ישראל הספר היה מונח תדיר על השולחן, כך גם אצל מרן חכם שלום כהן זצ"ל נשיא מועצת חכמי התורה. 

הספר זכה להסכמות ממרנן הגר"ע יוסף זצ"ל הגרב"צ אבא שאול זצ"ל, הגרח"פ שיינברג זצ"ל הגר"נ קרליץ זצ"ל ועוד.

נכדו הרב אליהו בר חן ראש בית מדרש "תורת דוד" שאל אותו מה היה המניע אותו בעיקר להשקיע בספרים אלו בדרך המוסר, והסביר שיום אחד התבונן מדוע אנשים לא אוהבים ללמוד מוסר והבין כי מוסר לא מדבר לאנשים תמיד באותו הזמן להם זקוקים להתעורר ולכן אין להם ענין בלימוד המוסר, לכן החליט לכתוב ביאור על כל פרשה ופרשה ובתוך הדברים הביא מאמרים מכל בעלי המוסר וכך הכניס בחוכמה את ענין המוסר שהגיע תוך כדי הלימוד בעיון על הפרשה.

היה איש מוסר, בעל מידות נאצלות, ענוותן ושפל ברך שהקריב את עצמו למען הזולת. 

בשנים האחרונה חלה הידרדרות בבריאותו ואז החל בכתיבת ספרו "ישרי לב" במחשבה על התורה כשבינתיים יצא חלק א' ובהמשך יצא החלק השני מתוך כתבי יד.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, את רעייתו שתחי' בנים ובנות, חתנים וצאצאים רבים הממשיכים את דרכו. 

מסע הלוויה היום בשעה 16:00 אחר הצהריים מבית מדרשו 'אור ישראל' ברחוב חבקוק 27 בבני ברק לבית החיים ויז'ניץ שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

מרוקו צרפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד