כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
ההסכם שמסעיר את המזה"ת

השלום בין ישראל לסעודיה- עובדה מוגמרת, כעת נותרה שאלת התיזמון

נתחיל מהסוף: השלום עם סעודיה זאת עובדה מוגמרת, השאלה היא האם התהליך יסתיים עד 2030 או שזה כבר יקרה בחודשים הקרובים, האם זה יהיה שלום מלא כמו עם איחוד האמירויות או ירדן? אני מעריך שלום מלא מלא כמו עם איחוד האמירויות / דעה

השלום בין ישראל לסעודיה- עובדה מוגמרת, כעת נותרה שאלת התיזמון
עם מוחמד סעוד בביתו בריאד צילום: באדיבות המצלם

בשביל להבין איפה אנחנו נמצאים נתחיל מהתחלה. עד לפני לא הרבה שנים סעודיה שהיא המדינה הערבית הגדולה והחזקה ומחזיקה את המקומות הקדושים לאיסלם ולמעשה גם שולטת בעולם הערבי, היתה נחשבת למדינת אויב של ישראל ומובילת החרם הערבי, אפילו בחלום לא חשבנו שפעם נוכל לבקר שם או לדבר על שלום איתם.

לפני מספר שנים, ע"פ פרסומים זרים בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו שהבין שיש שינויים במזרח התיכון והזדמנות לשנות סדרי עולם, החלו מגעים שקטים בינו  לבין יורש העצר מוחמד בן סלמאן שהוא איש של חזון ומוביל רפורמות אדירות בסעודיה, שהחל בשינוי פנימי במדינתו ומוביל את הפרויקט השאפתני 2030, ממדינה שהיתה סגורה בפני תיירים בשנתיים האחרונות המדינה נפתחה לאזרחים זרים ע"י הוצאת ויזה מהירה באינטרנט וכניסה של מיליוני תיירים לממלכה, מדינה שלנשים היה אסור לנהוג הוא התיר לנשים לנהוג, ועוד ועוד שינויים. במקביל נבנית עיר העתיד ניאום שתהיה מוכנה כבר ב-2030.

ע"פ פרסומים זרים הקשר בין נתניהו לבן סלמאן הוא קשר ידידותי שניהם עם חזון גדול והם נפגשנו מספר פעמים בחשאי ע"פ פרסומים זרים בניאום עיר העתיד של סעודיה, בגלל שסעודיה היתה מדינת אוייב היה אסור לישראלים גם בעלי דרכון זר לטוס לשם ע"פ החוק הישראלי ופתאום ביום בהיר בינואר 2020 שר הפנים אריה דרעי דרעי חתם לראשונה על היתר לישראלים לבקר בסעודיה, לצורך פגישות עסקים או חיפוש השקעות, לאחר מכן נחתמו במפתיע הסכמי השלום היסטוריים הסכמי אברהם ע"י נתניהו שיודעי דבר יודעים שלא היו נחתמים בלי אישור של סעודיה, במקביל אישרה סעודיה לראשונה טיסות של מטוסים ישראלים מעל שטחה לדובאי, כך המשיך התהליך לאט לאט.

לפני מספר שנים סעודיה הוציאה את חומרי ההסתה נגד ישראל ונגד יהודים מבתי הספר ובסקר שנערך בסעודיה לא מזמן מעל 50% רוצים נורמליזציה עם ישראל, בחור סעודי אחד שיש לו חלק גדול בתהליך השלום בין ישראל לעולם הערבי זה הבלוגר הסעודי מוחמד סעוד, בחור סעודי צעיר דובר עברית שהתחיל לכתוב ברשתות החברתיות בעד השלום, האמת שבהתחלה לא האמנתי שזה אמיתי הייתי בטוח שזה בחור מראש העין, הבחור עשה מהפכה בשיח על השלום גם בישראל ובעיקר במדינות ערב, לאט לאט עוד ועוד אנשים מהרבה מדינות ערב החלו לדבר בשקט על השלום וכיום ברשתות החברתיות יש המונים שתומכים בשלום.

אני מבקר בהרבה ממדינות ערב וכיום יש לי ידידים רבים בעולם הערבי שהם תומכים מלאים בשלום, גם בסעודיה בקרתי מספר פעמים והופתעתי לטובה מאוד מהיחס של התושבים שם הרגשתי שם בטוח מאוד ולא הרגשתי שום פחד או יחס עוין ההיפך הרבה מאוד דיברו בעד נורמליזציה עם ישראל וחלקם רצו לראות שיהיה פתרון פלסטינים אבל זה כי הם מאוד תומכים במה שהמלך ויורש העצר רוצים, לסיכום הענין אין ספק שהתקופה של בנט ולפיד עצרו את התהליך שהתקדם וגם ביידן לא תרם הרבה לתהליך.

כעת נתניהו חזר לראשות הממשלה ואחד היעדים המרכזיים שלו זה שלום עם סעודיה אני רואה שהתהליך מתקדם, השאלה האם זה יקרה כבר עכשיו תוך מספר חודשים, כמו שראש הממשלה נתניהו רוצה או שזה יקח קצת יותר זמן אבל השלום יקרה ובגדול, שימו לב לא מזמן ישראל הסכימה שהאיים ליד אילת יעברו ממצרים לסעודיה ולשם ישראלים יוכלו להכנס, לאירוע ספורט שיערך בסוף השנה בסעודיה ישראלים יכלו לטוס, לעיר נאום ישראלים יכלו להיכנס אבל אני מאמין שכבר בקרוב נתניהו ובן סלמאן יסגרו הסכם שלום מלא, וקץ הסכסוך הישראלי ערבי ויפתח עתיד מזהיר של השקעות ותיירות בין המדינות, הסיפור עם איראן לדעתי לא יפגע ברצון להגיע להסכם ואולי ההיפך, ואני לא רוצה להיכנס פה להסברים מה זה ההסכם מול איראן. השלום כבר קורה רק השאלה מתי זה יהיה, שלום מלא כעת או בעוד כמה שנים.

זה שסעודיה חתמה הסכם עם איראן לא סותר הסכם עם ישראל, גם בחריין ואיחוד האמירויות חתמו עם ישראל ויש להם קשרים עם איראן, לכל מדינה יש אינטרסים שונים, סעודיה חתמה הסכם קר עם מדינה שאי אפשר לסמוך על אף מילה שלה, הסעודים חתמו בלית ברירה, כי ארה"ב לא סייעה לה ויותר הציקה לה, הלחץ של השמאל הקיצוני על ביידן לא לתמוך בסעודיה נתן את אותותיו, אז הסעודים פנו לאיראן כדי שהמלחמה עם החותים בתימן תפסק, אם יהיה אפשרות להסכם עם ישראל, הסעודים יגיעו ראשונים, רק לפני זה צריך להרגיע טיפה כמה אנשים בממשלה שעושים נזק לאפשרות של נורמליזציה עם סעודיה

סעודיה איחוד האמירויות איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד