כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
זה העונש שקיבל

המפעל בשטח שדה התעופה פעל ללא רישיון עסק

המשרד להגנת הסביבה הוציא צו הפסקה מנהלי למפעל בטון של חברת שפיר תעשיות בשטח שדה התעופה עטרות בירושלים הפועל בלא רישיון עסק מתוך הפרה של התנאים הסביבתיים וגרימת זיהום אוויר

המפעל בשטח שדה התעופה פעל ללא רישיון עסק
מפעל הבטון של חברת שפיר בעטרות, ירושלים צילום: אלי טרדבורקס

מנהל מחוז ירושלים של המשרד להגנת הסביבה שוני גולדברגר הוציא צו הפסקה מנהלי לחברת שפיר תעשיות המפעילה מפעל בטון בשטח שדה התעופה עטרות בירושלים בלא רישיון עסק ומתוך הפרת התנאים הסביבתיים שדרש המשרד כחוק.

מפעל הבטון טעון רישיון על פי חוק רישוי עסקים, אך אין בידי החברה רישיון עסק לייצור בטון במפעל זה. המשרד להגנת הסביבה דרש מהמפעל תנאים מוקדמים ברישיון עסק ביוני 2022 אשר כללו בין השאר דרישה לקירוי תאי הקבלה ותאי האחסון במפעל, כמו גם התקנת מתקן לשטיפת גלגלים ביציאה משטח העסק.

מפעל הבטון של חברת שפיר בעטרות, ירושלים/אלי טרדבורקס

הדרישות הן חלק משורת צעדים שנקט המשרד מול עסקים באזור התעשייה עטרות בעלי פוטנציאל גרימת אבק במהלך פעילותם, ובכלל זה מפעלי בטון, לצמצום זיהום האוויר באזור. הדרישות המחמירות בנושא איכות האוויר נובעות מזיהום אוויר קשה שממנו סובל אזור התעשייה עטרות, כפי שעולה מתוצאות ניטור האוויר שנעשה בעטרות. התוצאות מצביעות על ריכוזים גבוהים של חומר חלקיקי החורגים מערכי סביבה ואף מערכי התרעה הקבועים בחוק אוויר נקי, ובכך יוצרים זיהום אוויר חזק או בלתי סביר כמוגדר בחוק. 

כאשר לא מילא המפעל אחר התנאים המוקדמים, לא ניתן לו רישיון עסק. אף על פי כן, המפעל פועל בלא רישיון ובאופן לקוי העלול לגרום למפגעים סביבתיים חמורים לרבות זיהום אוויר.

העסק הגיש השגה לעניין התנאי הדורש קירוי תנאי האחסון. בספטמבר 2022 ניתנה החלטה בהשגה, ולפיה התנאי יישאר על כנו. ואולם תאי האחסון לא קורו גם לאחר דחיית ההשגה. משום כך ולנוכח פעילות המפעל בלא רישיון עסק, קיים מחוז ירושלים של המשרד שימוע לחברה. 

בטיעוניה לשימוע הודיעה החברה כי תתקין את הקירוי הנדרש לתאי האחסון עד סוף חודש מאי 2023. יודגש כי אף שאסור לחברה להפעיל את העסק כלל בלא רישיון עסק ובלא קירוי התאים, המשיך בית העסק לפעול שלא כחוק. 

בסיור שקיים מחוז ירושלים של המשרד במפעל בסוף חודש ינואר 2023 עלה כי העסק ממשיך לפעול בלא רישיון עסק, בלא קירוי התאים, בלא שימוש במתקן לשטיפת גלגלים ומתוך יצירת ענני אבק. לפיכך החליט מנהל מחוז ירושלים של המשרד שוני גולדברגר להוציא צו הפסקה מנהלי הדורש ת הפסקת פעילות המפעל לאלתר. 

לאחר מסירת הצו הודיעה החברה למשרד כי קיבלה את הצו וכי תיישם אותו מייד. 

 

מפעל שדה תעופה הגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}