י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
ניסיונות ההידברות

נשיא המדינה מציע "מתווה מעודכן" לחקיקת הרפורמה המשפטית

על פי המתווה המעודכן אותו מציג הנשיא יצחק הרצוג, בוועדה לבחירת שופטים לא יהיה ווטו לקואליציה אך גם הווטו לשופטים יבוטל. בתוך כך, השר לוין שוקל לרכך את הרפורמה המשפטית. כל הפרטים

נשיא המדינה מציע "מתווה מעודכן" לחקיקת הרפורמה המשפטית
נשיא המדינה יצחק הרצוג צילום: קרדיט צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

שבועיים וחצי אחרי שהציע מתווה פשרה, נשיא המדינה יצחק הרצוג מעדכן את המתווה אשר מתייחס בין היתר גם לוועדה למינוי שופטים וביצור חוקי היסוד. כך דווח בחדשות 12.

לפי הצעת הנשיא, מתווה הפשרה מורכב משני שלבים: השלב המשפטי והשלב הפוליטי. המהלך המשפטי אותו הוביל פרופ׳ ידידיה שטרן וצוותו הסתיים. ההצהרות של חברי הכנסת בהן ח״כים מהימין ומהשמאל קראו ללכת להידברות, הן חלק מהפשרה הפוליטית.

לפי מתווה הנשיא המעודכן, הוועדה לבחירת שופטים תהיה שונה לגמרי מאיך שהיא היום. בין היתר יבוטל הווטו של השופטים. עם זאת, בניגוד להצעת לוין ורוטמן, לא יהיה רוב לקואליציה בוועדה. בנוסף, אישור השופטים ידרוש הסכמות, וימונו נציגי ציבור בהסכמה.

בנוגע לחוק יסוד החקיקה, מציע הרצוג לבצר את מעמד חוקי היסוד. בנוסף, פסקת ההתגברות תאושר אך ברוב של יותר מ-61. עוד תנאי: החוק יועבר רק בהסכמה רחבה + שיריון.

בתוך כך, על פי דיווח בישראל היום, שר המשפטים יריב לוין מתכנן להכניס שינוי ברפורמה, בכל הנוגע לחקיקת חוק יסוד.

לוין מציע לקבוע כי חקיקת חוק יסוד או תיקון חוק יסוד יבוצעו בארבע קריאות, בניגוד לחוק רגיל שזקוק לשלוש קריאות בלבד.

לאחר שלוש הקריאות בכנסת - הקריאה הרביעית תתבצע רק בכנסת שלאחר מכן, כלומר לאחר שתיבחר כנסת חדשה בבחירות, ורק אז חוק היסוד ייכנס לתוקף.

יצחק הרצוג פשרה הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}