ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
"לא ידעתי מה זה טיק טוק"

המלחין האגדי הופתע ומדבר על הטרנד: "סירבתי לכמעט 50 ראיונות"

הטרנד ברשת הטיקטוק: סרטונים של מקהלת 'פרחי מיאמי' המוכרת כמעט בכל בית חרדי. הקליפ "ירושלים הרים סביב לה", שהוקלט ב-2007, זכה לעשרות מיליוני צפיות לאחרונה, בעיקר בקרב לא יהודים. המלחין האגדי מספר לראשונה איך הופתע מהטרנד ומה התוכניות בהמשך

ירחמיאל ביגון ופרחי מיאמי במופע 'האסק' 2023
ירחמיאל ביגון ופרחי מיאמי במופע 'האסק' 2023 צילום: חיים טויטו

לטירוף המוזיקלי האחרון של טיקטוק אין שום קשר לכוכבי פופ או ל-40 הלהיטים המובילים בעולם. במקום זאת, הגולשים מתעסקים באובססיביות בשיר חרדי משנת 2007 של מקהלת פרחי מיאמי המוכרת כמעט בכל בית חרדי - אורתודוקסי, אך מי שהפתיע היו הגולשים הלא יהודים ששרים ורוקדים פופ חרדי בעברית מבלי להבין את משמעות המילים.

מקהלת הילדים של מיאמי נוסדה בשנת 1977 על ידי ירחמיאל ביגון במיאמי ביץ', פלורידה. מאוחר יותר הוא עבר לעיר ניו יורק, אך שמר על שמה המקורי. בנו של ביגון, חנניה ביגון, הקים את חשבון ה-Miami Boys Choir בטיקטוק לפני קצת כחצי שנה. "אמרתי לו: 'אבא, אנחנו חייבים לעלות על הטיקטוק יש סיכוי, אף אחד לא יודע בוודאות, אבל יש סיכוי שמשהו מטורף יכול לקרות', והוא הסכים, הוא נתן לי מאות קטעים לפרסם" סיפר חנניה ביגון לתקשורת האמריקאית.


הראיון המלא ביוטיוב של נחום סיגל עם ירחמיאל ביגון.

מאז סיפר המלחין האגדי ירחמיאל ביגון, הוא קיבל קרוב לחמישים בקשות לראיונות מגופי תקשורת שונים. ביגון מספר שהוא סירב להם בנימוס, לדבריו הוא לא רגיל לסוג ראיונות של שתיים שלוש שאלות, "ובואו נצא עם זה לתקשורת", לדבריו כדי להעביר את המסר של השירים, מה עומד מאחורי זה, צריך ראיון של לפחות שעה.

ירחמיאל ביגון התראיין לאיש התקשורת נחום סיגל בארצות הברית, שדרן רדיו פופולארי מאוד, מוכר בקרב היהודים החרדים - האורתודוקסים בארצות הברית. השניים שוחחו במשך שעה על 40 שנות מוזיקה. ביגון אמר כי הסיבה שהוא סרב להתראיין לתקשורת הכללית, היתה עניין אישי: "אני רציתי שכל ה-40 שנה של המוזיקה יהיו איתי בראיון, התקשורת הכללית לא יכולה להעביר את המסר, להסביר את הדברים, כמו שאני רוצה, איתך עכשיו בראיון, אני יכול להעביר את המסרים שאני רוצה, כי המוזיקה נמצאת איתנו ביחד, אתה מכיר אותי, אתה הולך איתי עשרות שנים, התראיינתי אצלך כמה פעמים, אז אני מרגיש שאיתך אני יכול להעביר את המסר כמו שצריך".

מקהלת הילדים בשיר \"ירושלים\" שהפך ללהיט בטיקטוק
ביגון מספר כי כל הטרנד של הטיקטוק החל לפני תקופה, הבן שלו חנניה הגיע וביקש חומרים מהלהקה שמקיימת הופעות ברחבי העולם, "אני נתתי לו" הוא אומר, "אמרתי לו, אתה רוצה תיקח, תעשה מה שאתה מבין, ניסיתי להבין מה זה הטיקטוק, מה זה ויראלי, כל המושג הזה של הרשתות החברתיות לא הכרתי, גם היום אני לא מכיר, אני לא יודע איך מתפעלים את הדברים האלה, אני יודע שמעלים סרטון אנשים נכנסים ורואים, הבן שלי לקח קטעים והתחיל לעלות, הוא הוסיף כל מיני משפטים, הוא שם האשטאג, ואז ראיתי 5000 צפיות, אחר-כך 10,000, אחר כך 50 אלף, 100 אלף, לא הבנתי מה זה ויראלי, חשבתי לעצמי מה זה משנה איך אנשים רואים? אני מכיר את התקופה הקודמת, אני עושה הופעה, אנשים באים מסתכלים, אחרי זה יושבים בבית רואים בקלטת וידאו, אחר כך בדיסק, היום במחשב עם יוטיוב".

עוד אמר: "לא הכרתי את המושג רשתות חברתיות, ושאלתי את עצמי למה שבנאדם ישתף את זה, מה זה לשתף, מעבירים את זה מפה לשם? אבל אז הגיעה שיר של ירושלים זה היה משהו מטורף, באמת משהו לא רגיל, זה הגיע למאות מיליוני צפיות בכל רחבי העולם".

מקהלת הילדים בשיר \"תהילת השם\" שהפך ללהיט בטיקטוק
ואז מספר ירחמיאל ביגון, הוא התחיל קצת להבין יותר בכל המושג הזה, אבל כפי שציינו בתחילת הכתבה, הוא סירב בנימוס להתראיין לכלי התקשורת כלליים: הוא על ידי המראיין נחום סיגל, האם היום כשהוא מלחין שירים, האם הוא לוקח בחשבון שלא רק יהודים צופים בזה, אלא גם לא יהודים, ואז אולי צריך לשנות קצת את סוג המוזיקה. "יש קצת מחשבה, כן, אני לא אגיד שלא" אומר ביגון, "אבל המטרה להישאר עם הרוחניות שאני כבר מוביל עשרות שנים". הוא אומר כי הוא ראה שהשיר הסתובב בעולם ודי נדהם: "ראיתי אנשים כשמוסיפים תרגום למילים, מסבירים את המילים מעברית לאנגלית, ויש משהו מיוחד בזה שזה דווקא שיר על ירושלים, שכל העולם בעצם מכיר את ירושלים, ומדבר על זה, זה עזר לקרב לבבות, אנשים פתאום התחילו להתעניין ביהדות, ביהודים, והם רואים את הצד היפה של היהודים, אין ספק שהשיר ירושלים באמת משהו מיוחד".

ביגון מספר כי הוא נמצא בקשר עם חלק מבוגרי המקהלה, והוא מאוד שמח לראות את אילו שממשיכים את המורשת הרוחנית היהודית מבחינת שירה או הלחנה, ולא פוזלים למחוזות אחרים מבחינת סוגי מוזיקה. כשהוא רואה אותם ממשיכים את הדרך בה הוא לימד אותם זה עושה אותו מאושר.

ירחמיאל ביגון במופע האסק 2023 | צילום: חיים טויטו.

יותר מזה הוא אומר: "התחלתי לקבל תגובות מאנשים בכמויות היסטריות, הרבה מהתגובות היו כמו "החזרת אותנו לחיים הרוחניים", או "החזרת אותנו ליהדות", ו"בזכותך פתאום אנחנו שומעים מוזיקה חסידית" או "איפה היית כל השנים האלה". ביגון אומר כי הוא שמח שהוא יכול לחזק אנשים במוזיקה".

לסיום גילה רחמיאל ביגון, כי בקרוב יופיע אלבום חדש שיכלול בין 10-12 שירים חדשים, והוא חושב שהם להיטים: "הם מאוד מאוד מאוד טובים" הוא אומר. והוא מקווה שהוא יזכה להמשיך ולעשות מוזיקה טובה לאורך שנים רבות.

טיק טוק פרחי מיאמי ירחמיאל ביגון נחום סיגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}