כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
ההתנגשות נמשכת

הייעוץ המשפטי מתנגד לחוק החמץ ולחוק ההקלטות

הייעוץ המשפטי לממשלה הודיע כי הוא צפוי להתנגד לשתי הצעות חוק שיעלו בוועדת שרים לחקיקה: חוק החמץ וחוק ההקלטות. על חוק החמץ נכתב כי ההצעה "מעוררת קשיים חוקתיים ניכרים". על חוק ההקלטות נכתב כי הוא "פוגע מטבעו בחופש הביטוי ובחופש העיתונות, ודרושה הצדקה כבדת משקל להגביל חירויות יסוד אלה"

הייעוץ המשפטי מתנגד לחוק החמץ ולחוק ההקלטות
שולחן הממשלה צילום: משה מילנר, לע"מ

בסוף השבוע הודיע הייעוץ המשפטי לממשלה כי הוא צפוי להתנגד לשתי הצעות חוק בולטות שיעלו היום (ראשון) להצבעה בוועדת שרים לחקיקה. ההצעה הראשונה היא של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) המבקשת לקבוע כי יחול איסור על הכנסת חמץ בפסח לבתי חולים. לטענת הייעוץ המשפטי, ההצעה "מעוררת קשיים חוקתיים ניכרים". בייעוץ המשפטי מוסיפים כי יש לבחון יחד עם משרדי הממשלה "פתרונות חלופיים מבלי שיהיה בהם כדי לפגוע יתר על המידה בזכויות החולים".

ההצעה השנייה אליה צפוי הייעוץ המשפטי להתנגד היא של ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) המבקשת לקבוע כי יהיה אסור לפרסם הקלטות של אדם ללא הסכמתו אם ההקלטה כוללת מידע רגיש אודותיו ולצד זה גם עונש פלילי של מאסר. הייעוץ המשפטי קובע כי "קביעת איסור על פרסום פוגעת מטבעה בחופש הביטוי ובחופש העיתונות, ולפיכך דרושה הצדקה כבדת משקל כדי להגביל חירויות יסוד אלה. בפרט, פרסום של הקלטות ברבים, הוא אמצעי חשוב בידי עיתונאים ואמצעי תקשורת, בין השאר כשהם חושפים פרשות שחיתות, מגעים פוליטיים ומדיניים ועניינים נוספים המצויים בליבת העניין והשיח הציבורי".

עוד נכתב כי "דברי ההסבר להצעת החוק אינם כוללים התייחסות לאיזון בין הפגיעה בפרטיות לפגיעה בחופש ביטוי. לא ברורה ההצדקה להרחבת האיסור, כך שיחול באופן חלקי בלבד רק לעניין הקלטות, ללא הסבר באיזה אופן לרכיב ההקלטה יש כדי להשליך על מידת הפגיעה בפרטיות".

הצעתו של העיתונאי ועורך ישראל היום לשעבר, ח"כ ביסמוט, היא תיקון לחוק הגנת הפרטיות, הכולל איסור פרסום הקלטה של אדם ללא הסכמתו. ביסמוט מבקש בהצעתו לקבוע כי תחת ההגדרה "מהי פגיעה בפרטיות", ייכלל גם אקט של פרסום הקלטה של אדם שלא בהסכמתו, ואשר כוללת מידע רגיש אודותיו. החוק מגדיר את הדברים הבאים כמידע רגיש: נתונים על אישיותו של אדם, צנעת הפרט, מצב בריאותו, מצבו הכלכלי, דעותיו ואמונתו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "נוסח החוק כיום בעייתי, משום שהיכולת הטכנולוגית להקליט שיחות צריכה לשמש בעיקרה לשימור מידע לצרכים אישיים ולא לשם פרסומה ברבים באופן שעלול לפגוע בפרטיותו של אדם". לפי ההצעה, עבירה זו, "תהווה עוולה אזרחית ועבירה פלילית".

הצעת החוק של ח"כ משה גפני מגיעה בתגובה לפסיקת בג"ץ לפיה לבתי החולים אין סמכות למנוע הכנסת חמץ, לחפש מזון בתיקים או להעיר למבקרים על כשרות המזון. הצעת החוק של גפני מבקשת לאסור על בתי חולים להכניס או להחזיק חמץ בפסח. בתי חולים שאינם משרתים את המגזר היהודי ולא מחזיק בתעודת כשרות לאורך השנה יוחרגו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "במשך אלפי שנים, מאז יצאו בני ישראל ממצרים, שמר העם היהודי באדיקות רבה את חג הפסח והלכותיו. גם בזמנים קשים ואפלים בהיסטוריית העם היהודי, בהם גזרו על היהודים שלא לקיים מצוות - כגון תקופת האינקוויזיציה והשואה - שמר העם היהודי במסירות נפש ממש, שלא לאכול חמץ בחג הפסח, ואין כל סיבה שבמדינת היהודים לא יתאפשר לחולים לשמור על כשרות בפסח".

משה גפני חוק החמץ היועצת המשפטית לממשלה בועז ביסמוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד