כ"ו סיון התשפ"ד
02.07.2024
חביבם של אדמו"רי בית גור

בד"ה: הרה"ח רבי מנחם מנדל קורניק ז"ל

מסכת חיים מופלאה היו חייו של הרה"ח ר' מנחם מנדל קורניק ז"ל שנפטר בליל שבת קודש בגיל 83. המנוח היה מהקרובים אצל הרבי ה'בית ישראל' מגור, ומתלמידיו של הרבי ה'פני מנחם' מגור וכל חייו היו חטיבה אחת של תורה וחסידות. 'בחדרי חרדים' עם תחנות חייו מירושלים, שווייץ, אנטוורפן ובני ברק. הלווייתו תתקיים הערב בבני ברק

בד"ה: הרה"ח רבי מנחם מנדל קורניק ז"ל
הרה"ח ר' מנחם מנדל קורניק זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: מבית החולים 'מעייני הישועה' בבני ברק מגיעה הערב (מוצאי שבת קודש) הידיעה המעציבה על פטירתו בליל שבת קודש של הרה"ח רבי מנחם מנדל קורניק ז"ל מזקני וחשובי חסידי גור בבני ברק שהלך לעולמו והוא בן 83.

מסע הלווייתו יצא הערב (מוצאי שבת קודש, פרשת משפטים) בשעה 21:30 מביתו מרחוב רש"י 8 פינת רחוב בעל שם טוב בבני ברק, לבית החיים החדש באלעד שם ייטמן. 

המנוח ז"ל נולד בתל אביב בערב ראש חודש אב ת"ש לאביו הגה"ח רבי יהודה אריה לייב קורניק (סבינר) זצ"ל ונקרא בשמחת הברית ע"ש האדמו"ר מקוצק רבי מנחם מנדל זצוק"ל, וגדל בבית של תורה וחסידות.

אביו היה ממקימי השטיבל הגוראי המפורסם ברחוב הקישון בת"א והיה מקורב גדול למרן ה'חזון איש' זצ"ל שראה בה איש מורם מעם, אביו אף הקים ויסד את רעיון הכולל בכלל ובעיר תל אביב בפרט והיה קרוב למרן הרבי מגור הבית ישראל זצ"ל.

בעיר תל אביב של אז ראה בביתו גודל מעלת שמירת השבת מהי; אביו היה מגדולי לוחמי השבת והיהדות בת"א וזכה להקים את הבית הגדול של משפחת קורניק. חלק מבניו זכו להיות משמשים בקודש אצל הרבי הבית ישראל אשר נתן אמון אדיר במשפחת קורניק, דבר נדיר שבמשפחה אחת היו חמישה ילדים משמשים בקודש ובראשם האח הגדול רבי בונים קורניק ז"ל.

ר' מנחם מנדל למד בילדותו כשאר האחים בבית הספר 'סיני' בתל אביב שם למדו עד גיל 13 אצל המחנך הדגול רבי רפאל קאהן אביו של החוזר הראשי בחב"ד הגה"ח רבי יואל זצ"ל. בעודו כילד עוד זכה לראות את בעל ה'אמרי אמת' מגור זצ"ל מספר פעמים ביחד עם אביו ז"ל.

בגיל מוקדם שלחו אביו לאחר התייעצות עם הרבי הבית ישראל ללמוד בישיבת סלונים אצל האדמו"ר בעל ה'נתיבות שלום' זצ"ל שם למד והתחבב מאוד על הרבי מסלונים. תמיד סיפר שזכה בעת חוליו לזכות להיות עם הרבי בבית החולים. בסלונים קנה חסידות פנימית כאשר הספר 'נתיבות שלום' לא ירד משלוחנו והיה אצלו אבן שואבת, כאשר בד בבד התקשר עם הרבי הבית ישראל.

בגיל 17 נכנס ללמוד בהיכלה של ישיבת שפת אמת והיה עוד תקופה קצרה לתלמיד אצל ראש הישיבה הגאון רבי יעקב העניך סנקביץ זצ"ל לאחר מכן עם הכנסו של מרן הרבי הפני מנחם זצ"ל לכהן כראש ישיבה היה משומעי לקחו וקשר עז נקשר עמו.

תמיד סיפר בהתרגשות על השיעור הראשון של הרבי והאווירה שהכניס בקרב הבחורים, בשנה השנייה בישיבה נקרא לקודש פנימה והתחיל להיות בן בית אצל הרבי הבית ישראל. כאשר הרבי היה שולחו לשליחויות שחלקן היו ידועות ועל חלקן מועלם לא דיבר. הרבי סמך עליו בעיניים עצומות וראה בו בחור שמור ואף התבטא: "מנחם יש לו חן מיוחד".

בישיבת 'שפת אמת' היה בחבורת ה'זילגסטען' ביחד עם ראשי החסידות והיה חלקו גדול בחבורה המרכזית בישיבה לאחר שכולם ידעו על החביבות שקיבל מהרבי הבית ישראל, ביום מן הימים נעלמו לו התפילין ולרבי הבית ישראל נודע על כך, והרבי התפלא מדוע לא סיפר לו על כך, הרבי קם מהמקום ניגש לארון ואמר לו קח תפלין שיהיה לך ליום יום, את התפילין שקיבל מהרבי שמר תמיד.

בגיל הבחורות התחילו אצלו לו בעיות בנשימה והוא נסע בעצת הרבי לשווייץ, שם התמנה לכעין משגיח בישיבה במונטרה שווייץ תחת הנהגתו של הגאון רבי ירחמיאל אליהו בּוֹצ'קוֹ זצ"ל ומסר שיעורים ולמד עם הבחורים. תלמידיו עד היום לא יכולים לשכוח את השבתות והמועדים שהיה מכניס בהם חשקת תורה ביחד עם חסידות.

בשווייץ קיבל מחבריו הרבים בישיבה עשרות מכתבים מהנעשה בחצר הקודש גור ובהם השיחות שנאמרו בשבת ובכלל על כלל האווירה בישיבה, לא פעם נכתב שהרבי ראה את המכתב ואמר למסור דרישת שלום.

בהגיעו לפרק האיש מקדש דובר בו נכבדות, והוא בא בברית האירוסין עם רעייתו שתחי' בתו של הרה"ח ר' מרדכי יעקובוביץ ז"ל מלוצרן שווייץ. שמחת החתונה נערכה בשעה שעה טובה ומוצלחת בשווייץ כאשר אביו ואמו מגיעים לחתונה בלוצרן מצוידים במכתב קודש נדיר מהרבי הבית ישראל שמברך את החתן.

לאחר החתונה התגורר בציריך שם היה למלמד דרדקי, בתקופה אז למדו הבנים והבנות ביחד (עד גיל 6), עד היום עשרות תלמידים זוכרים את הלימוד ובעיקר את הסבלנות שהייתה בו שמעולם לא הרים את קולו ובטח לא נתן עונשים. לימים התבטא שזה היה סוד הצלחת הלימודים, הם ידעו שזה הדרך.

לאחר שגדלו הילדים והבית התרחב. והפרנסה במקום היה קשה. עבר להתגורר באנטוורפן שבבלגיה שם התקבל בשמחה ועבד לפרנסתו בבורסת ביהלומים. כאשר את סוד העבודה לימדו הגאון רבי משה סלובייצ'יק זצ"ל משווייץ. תמיד סיפר על התקופה באנטוורפן שהייתה התקופה הטובה, באנטוורפן שם למד אצל הגה"ח רבי חיים מנדל ז"ל וכל בוקר וכל שבת היו לומדים בביתו מקודם לפני התפילה.

כנכד למלחין בית גור רבי ישראל סבינר ז"ל היה מתחיל את הניגונים בשטיבל יחד עם הגבאי רבי לייבל פינקוסביץ ז"ל והיה מראשי בעלי המנגנים.

בשנת תשל"ז עבר להתגורר בארץ ישראל בבני ברק. שם חזר לחבריו הוותיקים ונכנס להתפלל בשטיבל של גור אצל המרא דאתרא הגאון רבי שלמה זילברשטיין זצ"ל. היה מחבר המייסדים בשטיבל, ובביתו התקיימו אספות להרחבת המקום שהפך למגדלור, אך כאיש צנוע התרחק מכל פרסום והתהלך בצידי דרכים. בארץ הקודש המשיך לפרנסתו לעסוק בענף ביהלומים, כאשר לסירוגין היה נוסע לאנטוורפן.

בהיותו משכיל אל דל, התחיל את סדר יומו מוקדם בבוקר ילדיו היו מתעוררים מקול נעים של אמירת תהילים, והאווירה בבית הייתה בית חסידי, ר' מנחם השריש בילדים את דרך האמת שראה אצל אביו וקיבל מהבית ישראל, ה'לב שמחה' וה'פני מנחם' עד לדרך בית קוצק שנקרא על שמו של הרבי ובדרך זו הלך בכל דרכיו ולא חת מאיש.

מאז למד בישיבת 'שפת אמת' היה חביב אצל הרבי הפני מנחם. וכשהחל הרבי להנהיג את העדה הקדושה גור בכל הזדמנות שיכל נסע להסתופף במחיצתו כאשר אמר את השיחות והשמעוסן אמר תמיד כי זה מזכיר לו את קולו של הרבי הבית ישראל. כמו"כ זכה לחביבות אצל בני הרבי ה'פני מנחם' וזכה להתקרב לבנו ראש הישיבה הגאון רבי שאול אלתר. בהיותו גר ב"ב התייעץ רבות הגאון רבי יצחק דוד אלתר ואף שנים היה חזקה להביאו לשיעורו מדי בוקר שם השתתף ולו ויתר על אף יום.

לפני ארבע שנים התגלתה אצלו המחלה הנוראה אך בטוב השי"ת התגבר על ייסוריו הרבים. בתקופה האחרונה נחלש ובשבוע האחרון אושפז ונפטר למגינת בני משפחתו ומכריו הרבים. 

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ובנות, חתנים וצאצאים. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

חסידות גור הרב מנחם מנדל קורניק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד