כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024
"השלכות משטריות מרחיקות לכת"

מכה לממשלה: הרפורמה המשפטית תחול רק מהכנסת הבאה

בחוות הדעת של יועמ"ש ועדת חוקה נכתב כי, "התיקון המוצע הוא בעל השלכות משטריות מרחיקות לכת". בעקבות כך, הייעוץ המשפטי של הכנסת מציע להחיל את התיקונים רק מהכנסת הבאה. בכיר בממשלה: "עוד ניסיון חבלה ברפורמה של המשפטנים המגינים על השליטה שלהם במדינה"

נתניהו בישיבת ממשלה
נתניהו בישיבת ממשלה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

ועדת החוקה התכנסה הבוקר (ראשון) על מנת להמשיך בהליך חקיקת הרפורמה במערכת המשפט שמקדמת הממשלה. את הדיון פתח יו"ר הוועדה שמחה רוטמן בקריאת פרקי תהילים. חברי האופוזיציה שהחרימו את דיוני הוועדה בשבוע שעבר שבו להשתתף. לקראת הדיון, פרסם אמש היועץ המשפטי של ועדת חוקה עורך הדין גור בליי, חוות דעת - שמזהירה מפני "שינוי כללי המשחק באמצע המשחק". במסמך חוות הדעת נכתב כי ההמלצה היא להחיל את השינויים רק מהכנסת והממשלה הבאה.

במסמך נטען כי: "הניסיון מלמד כי ככלל, תיקונים חוקתיים המשנים בצורה משמעותית את היחסים בין רשויות השלטון, או את מארג הכוחות שבין הקואליציה ובין האופוזיציה, אינם מוחלים באופן מידי אלא באופן פרוספקטיבי כך שיחולו מהכנסת שלאחר הכנסת שחוקקה אותם. זאת כדי להבטיח, בין היתר, כי התיקונים ייעשו במנותק מההקשר הפוליטי המיידי, וכשלא ידוע על מי התיקון ישפיע ובאיזו צורה".

יועמ"ש ועדת החוקה גור בליי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

עוד נכתב: "התיקון המוצע הוא בעל השלכות משטריות מרחיקות לכת על היחסים שבין הרשויות. הוא משנה את מאזן הכוחות ביניהן, ומעניק כוח ניכר לרוב הקואליציוני ולרשות המבצעת. הדברים אמורים במיוחד ביחס לשינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים וקביעת הסדר ההתגברות המאפשר לרוב הקואליציוני 'לחסן' חקיקה מביקורת שיפוטית. ככל שהוועדה תבקש לאשר את ההסדרים האמורים, נציע להחיל אותם במבט צופה פני עתיד החל מן הכנסת הבאה ולא להחילם באופן מיידי כדי לחזק את כוחן של ממשלה וקואליציה נתונה".

בכיר בממשלה הגיב על חוות הדעת ואמר: "עוד ניסיון חבלה ברפורמה של המשפטנים המגינים על השליטה שלהם במדינה. לא יעזור להם. נקדם את החקיקה ונשלים אותה, וכל ניסיון למנוע אותה או לפסול אותה לא יצליח".

כפי שכבר דווח אמש ב'בחדרי חרדים', בחוות הדעת מותח עו"ד בליי ביקורת בעיקר על הסעיף העוסק בשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. הסעיף קובע כי שר המשפטים יעמוד בראש הוועדה, לצד שני שרי ממשלה ושלושה חברי כנסת שיעמדו בראש וועדות הכנסת, חוקה והוועדה לביקורת המדינה. לטענתו, הסעיף יביא לפוליטיזציה של תפקיד השפיטה.

עו"ד בליי כותב בחוות הדעת: "הנוסח המוצע של כל אחד מהתיקונים האמורים - ובוודאי השילוב שלהם - והיעדר מרכיבים המגבילים את הרשות המחוקקת והמבצעת בפעולתן יוצרים הסדר לא מאוזן וחריג ביותר במבט השוואתי. ההסדר מוביל לפגיעה קשה בעקרון הפרדת הרשויות וביזור הכוח השלטוני שהוא עקרון ליבה במשטר דמוקרטי".

עוד כתב: "גם במבט השוואתי על דמוקרטיות אחרות, נראה כי קשה למצוא שילוב של הגבלות כה משמעותיות על יכולתה של הרשות השופטת לבקר את הרשות המחוקקת והמבצעת". עוד נטען בחוות הדעת כי, "הצעת החוק תשבש את הבלמים על הכוח השלטוני כאמצעי מרכזי בהגנה על זכויות אדם ועל "כללי המשחק" של המשטר הדמוקרטי".

בעקבות הביקורת, עו"ד בליי מציע: "כי הוועדה תיבחן את ההצעה ותיתן דעתה בדבר הצורך להגיע להסדר מאוזן המתמודד עם הקשיים שהועלו ביחס למצב הקיים, תוך שמירה על עקרון הפרדת הרשויות, ומניעת ריכוז יתר של כוח שלטוני בידי הממשלה והרוב הקואליציוני ותוך הבטחת ההגנה על זכויות האדם".

גור בליי שמחה רוטמן הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}