כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
הרפורמה במערכת המשפט

יועמ"ש ועדת חוקה נגד רוטמן: "ההסדר מוביל לפגיעה קשה בעקרון הפרדת הרשויות"

ועדת חוקה תתכנס מחר על מנת להמשיך בדיונים על חוק יסוד השפיטה. לקראת הדיון, פרסם יועמ"ש ועדת חוקה חוות דעת אותה העביר לחברי הוועדה. היועמ"ש כתב כי: "הצעת החוק תשבש את הבלמים על הכוח השלטוני"

יועמ"ש ועדת חוקה נגד רוטמן: "ההסדר מוביל לפגיעה קשה בעקרון הפרדת הרשויות"
שמחה רוטמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת החוקה של הכנסת בראשות היו"ר ח"כ שמחה רוטמן תתכנס מחר (ראשון) על מנת להמשיך בדיונים על חוק יסוד השפיטה. לקראת הדיון, היועץ המשפטי של הוועדה עו"ד גור בליי העביר לחברי הוועדה חוות דעת משפטית בנוגע לנוסח החוק.

בחוות הדעת מותח עו"ד בליי ביקורת בעיקר על הסעיף העוסק בשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. הסעיף קובע כי שר המשפטים יעמוד בראש הוועדה, לצד שני שרי ממשלה ושלושה חברי כנסת שיעמדו בראש וועדות הכנסת, חוקה והוועדה לביקורת המדינה. לטענתו, הסעיף יביא לפוליטיזציה של תפקיד השפיטה.

עו"ד בליי כותב בחוות הדעת: "הנוסח המוצע של כל אחד מהתיקונים האמורים - ובוודאי השילוב שלהם - והיעדר מרכיבים המגבילים את הרשות המחוקקת והמבצעת בפעולתן יוצרים הסדר לא מאוזן וחריג ביותר במבט השוואתי. ההסדר מוביל לפגיעה קשה בעקרון הפרדת הרשויות וביזור הכוח השלטוני שהוא עקרון ליבה במשטר דמוקרטי".

עוד כתב: "גם במבט השוואתי על דמוקרטיות אחרות, נראה כי קשה למצוא שילוב של הגבלות כה משמעותיות על יכולתה של הרשות השופטת לבקר את הרשות המחוקקת והמבצעת". עוד נטען בחוות הדעת כי, "הצעת החוק תשבש את הבלמים על הכוח השלטוני כאמצעי מרכזי בהגנה על זכויות אדם ועל "כללי המשחק" של המשטר הדמוקרטי".

בעקבות הביקורת, עו"ד בליי מציע: "כי הוועדה תיבחן את ההצעה ותיתן דעתה בדבר הצורך להגיע להסדר מאוזן המתמודד עם הקשיים שהועלו ביחס למצב הקיים, תוך שמירה על עקרון הפרדת הרשויות, ומניעת ריכוז יתר של כוח שלטוני בידי הממשלה והרוב הקואליציוני ותוך הבטחת ההגנה על זכויות האדם".

 

 

הרפורמה המשפטית גור בליי שמחה רוטמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}