כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
ביום הולדתו

הלך לעולמו ניצול השואה שדיוקנו תלוי בארמון המלך צ'אלרס

הלך לעולמו זיגי שיפר ניצול מחנות ההשמדה והוא בן 93. אחרי השואה היגר שיפר לבריטניה, ומאז סיפר את סיפורו והפיץ את זכר השואה ברחבי הממלכה. לפני כשש שנים סייר עם הנסיך וויליאם והנסיכה קייט במחנה שטוטהוף, ומאז הזוג שמרו עימו על קשר. אתמול הספידו אותו השניים

הלך לעולמו ניצול השואה שדיוקנו תלוי בארמון המלך צ'אלרס
זיגי שיפר צילום: Holocaust Educational Trust

בריטניה: ניצול השואה זיגי שיפר הלך לעולמו אתמול והוא בן 93. שיפר נולד ב-18 בינואר 1930 בלודז', ולמד בילדותו בבית ספר יהודי באזור. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נותר שיפר בבית סבו וללא הוריו: אמו התגרשה מאביו חמש שנים לפני כן, ומאז מקומה לא נודע ונאמר לבן זיגי שהיא נפטרה, ואביו מיהר עם פרוץ המלחמה לברית המועצת והשאיר את בנו בלודג', משום שלא הבין את הסכנה הכרוכה בכך. בהמשך ניסה אביו של שיפר לשוב ולראות את בנו, אך לא הצליח בכך.

ב-1942 גורשו נערי גטו לודג' מהגטו במשאיות, ואיתם היה אף שיפר, שהצליח במהלך נסיעת המשאיות לזנק מהן ולחזור בחזרה לגטו. שיפר שהה בגטו עד חיסולו בשנת 1944, אז גורש לאושוויץ ומשם למחנה שטוטהוף הסמוך לדנציג. ב-3 במאי 1945 שוחרר שיפר יחד עם חבריו, אחרי שצעדו את צעדת המוות הידועה לשמצה וחלקם שרדו אותה.

אחרי המלחמה הגיע שיפר לבריטניה, בה המשיך להתגורר עד מותו. במשך עשורים שלמים שיתף שיפר את סיפורו בבתי ספר שונים ברחבי הממלכה וב-2016 קיבל את מדליית האימפריה הבריטית על כך. כשנה לאחר מכן ליווה את הנסיך והנסיכה מווילס בביקורם במחנה שטוטהוף, שם שוחח איתם ארוכות וסיפר להם את סיפורו. בשנה שעברה נתלה בארמונו של הנסיך דאז צ'ארלס דיוקנו של שיפר, יחד עם דיוקנים נוספים של ניצולי שואה. יחד עם זאת צולם ב-BBC סרט תיעודי על חייו של שיפר. אתמול הלך שיפר לעולמו והוא בן 93.

הנסיכה קייט והנסיך ויליאם ספדו לשיפר: "בשנת 2017, היה לנו הכבוד לפגוש את ניצול השואה, זיגי שיפר בביקורנו בשטוטהוף. הצטערנו לשמוע מוקדם יותר היום על מותו. מחשבותינו ותפילותינו עם משפחתו וחבריו".

הרב הראשי אפרים מירוויס ספד גם הוא וכתב: "הכרתי מעט אנשים שהתברכו בחום ובקסם המולד של זיגי שיפר. הוא היה ידוע כניצול וכמחנך, אך מעל הכל, הוא היה 'מענטש' אמיתי אשר למרות החושך שעבר, הביא אור מדהים לעולם. יהי זכרו ברוך".

ניצול שואה בריטניה וויליאם וקייט צעדת המוות המלך צארלס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}