כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
עונש ראוי

ללא רישיון נהיגה ומאסר בפועל: הנהג עם 102 הרשעות העז לערער

בית המשפט העליון דחה ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד של עבריין תנועה על גזר דינו שניתן בעניינו בחודש אוקטובר 2022 | השופט קבע בהחלטתו כי "נוכח הסיכון המוחשי למשתמשי הדרכים במעשיו ובשל העובדה כי העונשים שנגזרו עליו לא הרתיעו אותו – עונש כבד ומשמעותי של מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח הוא העונש הראוי עבור המבקש

ללא רישיון נהיגה ומאסר בפועל: הנהג עם 102 הרשעות העז לערער
אילוסטרציה צילום: unsplash

שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון, דחה ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד של המבקש, נאור ברנס, על גזר דינו של בית המשפט לתעבורה מחוז מרכז שניתן בעניינו בחודש אוקטובר 2022. 

על פי המתואר בכתב האישום, במסגרת הליכים קודמים, המבקש נדון ביום 9.7.2020 לפסילת רישיון הנהיגה למשך 10 שנים וביום 2.3.2021 נדון לפסילת רישיון הנהיגה למשך 15 שנה. חרף פסילת רישיון הנהיגה שלו כאמור, נהג המבקש, ביום 5.6.2022 בשעות אחר-הצהריים, ברכב משא בכביש 7 ממזרח למערב.

בית המשפט הרשיע את המבקש בשורה של עבירות ובהן נהיגה בזמן פסילה ברכב משא, אי החלפת דסקה יומית במשאית ונהיגה ברכב ללא ביטוח. 

בגזירת העונש זקף בית המשפט לחובתו של המבקש, בין היתר, את 102 הרשעותיו הקודמות בעבירות תעבורה מתוכן 6 בגין נהיגה בפסילה. פורט כי בשל הרשעות אלו, נגזרו על המבקש עונשי מאסר לתקופות של 9 חודשים ו-15 חודשים; מאסרים מותנים; ופסילת רישיון הנהיגה שלו. עוד הודגש כי בגזירת עונשו של המבקש יש להביע את סלידת החברה מהתנהגותו החמורה ולהרתיע אותו ואת הרבים מלעבור עבירות דומות.

בהינתן האמור, בית המשפט לתעבורה גזר על המבקש עונש של 12 חודשי מאסר בפועל, לצד הפעלת עונשי מאסר מותנים, כך שהעונש הכולל יסתכם ב-33 חודשי מאסר בפועל, ובנוסף נגזרו על המבקש 12 חודשי מאסר על תנאי, לבל יעבור עבירות של נהיגה בזמן פסילה או נהיגה ללא רישיון תקף מעל שנתיים או נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף לסוג הרכב, למשך 3 שנים; ופסילה מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה למשך 10 שנים, במצטבר לכל פסילה אחרת. 

ערעורו של המבקש לבית המשפט המחוזי על חומרת העונש שנגזר עליו, כאמור, נדחה, ובהמשך לכך הוא פנה בבקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, כשלטענתו העונש שנגזר עליו חמור יתר על המידה, בין היתר, מאחר שמעשיו לא גרמו כל נזק; לנוכח נסיבותיו האישיות ובכללן מצבו הרפואי. 

כבוד השופט אלרון דחה את הבקשה בקובעו: "לא אחת שבתי ועמדתי על חומרתן של עבירות התעבורה, אשר מסכנות את העבריין ואת יתר משתמשי הדרכים. בהתאם, ישנו צורך של ממש בענישה הולמת ומרתיעה אשר תבטא את חשיבות ההגנה על שלום משתמשי הדרכים ותסייע במיגור עבירות התעבורה. ביתר שאת, עבירת הנהיגה בזמן פסילה מבטאת זלזול עמוק של העבריין כלפי החלטות בית המשפט, רשויות החוק וגורמי האכיפה, ואף מהווה סכנה למשתמשי הדרכים.

בנסיבות ענייננו, קשה להפריז במסוכנות התנהלותו החוזרת ונשנית של המבקש. לא רק שהמבקש נהג בעוד רישיונו פסול, הוא הגדיל לעשות ונהג על רכב משא אשר הוא כלל אינו מורשה לנהיגה בו, וכל זאת בכביש בין עירוני. במעשיו יצר סיכון ניכר למשתמשי הדרכים, וניתן רק לשער את הנזק שהיה עלול להיגרם כתוצאה מנהיגתו חסרת האחריות והאדישה לשלום הציבור, כפי שאף קרה בעבר עת נהג בעוד רישיונו פסול וגרם לחבלות גוף לנוסע ברכב מעורב".

חומרה נוספת נודעת למעשיו נוכח עזות המצח והזלזול מצדו בגורמי האכיפה ובהחלטות בית המשפט. כפי שפירט בית המשפט לתעבורה, באמתחתו של המבקש 102 הרשעות קודמות בעבירות תעבורה, בכלל זאת, הרשעות בעבירות נהיגה בפסילה, נהיגה באור אדום, מהירות, טלפון, נהיגה ללא רישיון תקף, עבירות איסור שימוש ואי ציות לשוטר ותמרורים. חרף עבירות אלו והעונשים שנגזרו על המבקש בגינן, הוא התמיד בהתנהלותו בנהיגה אסורה תוך שהוא מתריס כלפי שלטון החוק. 

"איני מקל ראש בעונש של מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח" כתב השופט ונימק, "בייחוד בנסיבותיו האישיות של המבקש. עם זאת, משהמבקש המרה שוב ושוב את החלטות בתי המשפט אשר פסלו את רישיון הנהיגה שלו, נוכח הסיכון המוחשי למשתמשי הדרכים במעשיו ובשל העובדה כי העונשים שנגזרו עליו לא הרתיעו אותו – עונש כבד ומשמעותי של מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח הוא העונש הראוי עבור המבקש...".

החלטות בתי המשפט במקרה זה בכל הערכאות, השלום, המחוזי והעליון, מעבירות מסר ברור באשר ליד הקשה המתחייבת כלפי עברייני תנועה 'סדרתיים', ודאי כאשר הם נוהגים ברכב כבד. מסר זה בא לידי ביטוי, כמובן, בתקופת המאסר שנגזרה על המבקש, אך גם בעצם הותרתו במעצר לאורך ההליך המשפטי, ובניהול הליך מהיר ויעיל.

 

תחבורה נהג עבירות תנועה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד