ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
על מסלול התנגשות

השר לוין במתקפה על הנשיאה חיות: "אג'נדה פוליטית"

ההתגוששות בין המערכת הפוליטית לזו המשפטית מחריף הערב בתגובתו החריפה והבלתי מתפשרת של שר המשפטים יריב לוין נגד נשיאת העליון חיות: "מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת שלא התמודדה בבחירות. זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות"

השר לוין במתקפה על הנשיאה חיות: "אג'נדה פוליטית"
השר יריב לוין צילום: צילום מסך

שר המשפטים יריב לוין מגיב הערב (חמישי) לנאום התוקפני של נשיאת בית המשפט העליון שתקפה את הרפורמה במערכת המשפט אותה כבר החלה הקואליציה לקדם, במסגרתה ייחלש כוחה של מערכת המשפט אל מול הרשות המחוקקת - הכנסת.

"הערב נפל דבר", פתח השר לוין בנאום תוקפני בשידור חי, ותקף בחריפות את הנשיאה חיות "מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת. מפלגה שלא התמודדה בבחירות שהתקיימו אך לפני חודשיים. ששמה את עצמה מעל הכנסת, מעל להכרעת העם".

עוד תקף השר לוין, "שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות. לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים".

תגובתו החריפה של שר המשפטים לוין לנשיאה חיות
תגובתו המלאה של השר לוין.

למעשה לוין מאשים את הנשיאה בהתערבות פוליטית, באומרו "ההצטרפות האוטומטית של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, באותו המלל ממש, לדבריהם של יאיר את יאיר, יאיר לפיד ויאיר גולן, היא ההוכחה הטובה ביותר לאובדן הדרך של מערכת המשפט, ולצורך להחזיר אותה למקום בו הייתה בימיהם של ענקי המשפט לנדוי ואגרנט".

"אין דמוקרטיה מערבית מתוקנת בה השופטים בוחרים את עצמם ומתערבים בחוקי יסוד על דעת עצמם. אין באף מדינה דמוקרטית אחרת יועצים משפטיים שנמצאים מעל הממשלה ומחליטים במקומה", טען השר לוין במענה לטענות הנשיאה "דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. עיקרון חשוב זה והחובה להגן על זכויות המיעוט, עומדים גם עומדים ביסוד הרפורמה שהצגתי".

לוין ציין עוד כי "הרפורמה כוללת, בין היתר, סמכות לבית המשפט העליון לפסול חוקים ברוב מיוחד ומעניקה לשופטים נציגות הולמת בוועדה לבחירת שופטים. אבל, דמוקרטיה אינה עריצות המיעוט, הכופה את ערכיו על הרוב באמצעות שליטתו במערכת המשפט. שלטון השופט הוא ההפך מדמוקרטיה מתוקנת".

עוד הוסיף שר המשפטים במטרה למזער את הכעס: "הרפורמה שהצגתי תחזיר את ישראל להיות דמוקרטיה מערבית מתוקנת ככל שאר המדינות. היא תבטיח מערכת משפט מגוונת המשקפת את העם כולו. מערכת משפט הנהנית מאמון הציבור שאינה יורדת למגרש הפוליטי", והתחייב "לקיים דיאלוג ושיח מקיפים עם נציגי כל חלקי העם כדי להגיע לתוצאה המאוזנת והטובה ביותר".

יריב לוין אסתר חיות נשיאת בית המשפט העליון הרפורמה המשפטית שר המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}