כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
בתום יום דיונים סוער

הסמראטפון למשגיחים: בעדה החרדית הוחלט שלא להחליט

בבית הדין של העדה החרדית נערכו היום שתי ישיבות ממושכות ומתוחות של חברי הבד"צ בדבר ההיתר המיוחד למשגיחי ועד הכשרות להחזיק מכשיר סמארטפון מוגן לצורך עבודתם, בסופו של דבר לא יצאה החלטה חדשה וההיתר בינתיים עומד בעינו | כל הפרטים

הסמראטפון למשגיחים: בעדה החרדית הוחלט שלא להחליט
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סערה מתחוללת בקהילות המשויכות לעדה החרדית, בעקבות כך שמשגיחי ועד הכשרות של העדה החרדית מחזיקים ברשותם מכשירי סמארטפון מוגנים (ללא קבוצות ווצאפ וללא וידאו), כפי שפרסמנו לראשונה ב'בחדרי חרדים', לפני מספר שבועות, רבים טענו שזו פרצה חמורה שעלולה להשליך אף על אחרים,

בעקבות אותה סערה, בית הדין של העדה החרדית התכנס אז, לדון בנושא ובסופו של דבר הוחלט אומנם להתיר לאותם משגיחים להחזיק במכשירי הסמארטפון המוגנים, אך בתנאי שלא יוציאו אותם ברשות הרבים ורק לצורך עבודתם, שהרי הם נזקקים לעקוב אחרי מצלמות המפעלים בשידור חי בכדי לעמוד על כשרותם.

היתר מיוחד זה שבית הדין נתן למשגיחי העדה, גרם לסערה רבתית במאה שערים ובחוגי הקנאים, אז החל קמפיין ענק של מודעות רחוב נגד אותו היתר, בנוסף קבוצת אברכים ערכו סבב אצל כלל דייני העדה החרדית וניסו להסביר לרבנים, את הסכנה הרוחנית והחינוכית הטמונה (לדבריהם) בדבר החזקת אותם מכשירים על ידי משגיחי הכשרות.

בעקבות כך, בית הדין של העדה החרדית התכנס שוב היום (רביעי) בהרכב מורחב ובאופן חריג גם בהשתתפותו של דיין העדה החרדית הגאון רבי חיים אורי פריינד למרות חוליו, הדיון המתוח שהחל בשעות שלפני הצהריים נמשך שעות ארוכות ולווה בהרמות קול רבות. בדיון נכחו גם אנשי הנהלת העדה החרדית שהציגו את הצד המתנגד להחזקת אותם מכשירים על ידי המשגיחים והביאו דוגמה מאחד המשגיחים שמכשיר הסמארטפון הכביכול מוגן שיש ברשותו, פתוח לסרטוני וידאו, בנוסף גם נציגי הקהילות העלו טענה זו בדיון בפני אנשי ועד הכשרות. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

אנשי ועד הכשרות טענו בדיון בתגובה, כי מכשיר הסמארטפון של אותו משגיח כשרות, נפתח לשרת וידאו דווקא על ידי הקהילה אליה הוא משויך, שהרי מי שאחראי על החסימה ויכול לשחרר או לסגור אותה, הם דווקא אנשי הקהילות ולפיכך אותה קהילה היא שפתחה את החסימה לאותו משגיח ולכן המקרה היחידני שלו אינו משליך על כלל המשגיחים מטעם העדה.

הדיון הראשון בבית הדין לפני הצהריים הסתיים ללא כל החלטה ובית הדין התכנס שוב בשעה 18:00 בערב, גם דיון זה היה מתוח במיוחד, כשאחד מראשי הנהלת העדה החרדית זעק: "מה עם מראית העין, רבים מהמשגיחים הם דמויות מוכרות ואחיזתם באותם מכשירים מקררים את איסור אחזקת הסמארטפון".

בתגובה ענו לו אנשי ועד הכשרות, שהטכנולוגיה המתפתחת כיום בעולם מחייבת את המשגיחים להחזיק את אותם מכשירים בכדי לעקוב אחר המצלמות שלא יוכנסו פיגולים למפעלים ולמסעדות וכן הם נזקקים לאפליקציית ה'וואטסאפ' כי בעלי העסקים כבר לא עונים לשיחות טלפון רק להודעות וואטסאפ, ולפעמים חייבים להזהיר את אותם בעלי עסקים מבעיות כשרות שונות.

לסיכום, כך נודע ל'בחדרי חרדים', אנשי הנהלת 'העדה' דרשו כי ישווקו מכשירים מיוחדים עם צורה מיוחדת ושונה לאותם משגיחים בכדי למנוע 'מראית עין' אך נענו כי זה דורש תקציב של מיליוני שקלים, הנהלת העדה דרשו מדייני בית הדין לבחון שוב את ההיתר ואולי לחזור בהם ממנו, אך בית הדין החליט בינתיים שלא להוציא החלטה חדשה עד להודעה חדשה וכי ייתכן שתהיה כזאת בהמשך, לפיכן ההיתר שניתן למשגיחים עומד בעינו.

העדה החרדית סמארטפון כשר מכשירי סמארטפון משגיחי כשרות ועדת הכשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד