כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
האם ישולב הטיפול החדשני בסל התרופות?

עתידם של החולים הקשים בלוקמיה חריפה עומד בפני הכרעה דרמטית

חברי ועדת הסל צפויים לדון בהכללת הטיפול ויקסאוס, המיועד לחולים בלוקמיה חריפה שאחוזי ההישרדות שלהם נמוכים מאוד, בסל התרופות הקרוב | הטיפול הוכח ככזה שמעלה את הסיכויים לשפר ואף להביא להפוגה של המחלה באופן מובהק ביחס לטיפולים הקיימים

עתידם של החולים הקשים בלוקמיה חריפה עומד בפני הכרעה דרמטית
אילוסטרציה צילום: unsplash

אין צורך לתאר את הכאב והמועקה של אלו המתמודדים עם מחלת סרטן הדם, אך לצד המורכבות והקושי יודע עולם הרפואה בשנים האחרונות חידושים והתפתחויות חיוביות המעניקות אופק וסיכוי טוב יותר למטופלים לשרוד ואף להבריא ממחלתם.

כך למשל, חולי סרטן הדם מסוג AML (לוקמיה מיאלואידית חריפה) בסיכון גבוה, שנחשבת למחלה עם שיעורי הישרדות גרועים, בעיקר בגיל המבוגר. על פי מחקרים רק 8-17% ממטופלים אילו  שורדים 5 שנים לאחר גילוי המחלה. חולים אלו התבשרו לאחרונה כי לראשונה מזה 40 שנה, קיים טיפול חדש שהוכח כיעיל יותר מהטיפול הסטנדרטי.

מדובר בתרופה בשם ויקסאוס שעברה את התהליכים הנדרשים ואושרה על ידי רשויות הבריאות והתרופות בארה"ב ואירופה (ואף אושרה השנה ע"י משרד הבריאות בישראל). הניסוי הקליני שהשווה את ויקסאוס לטיפול הסטנדרטי עבור חולי AML בסיכון גבוה, הראה כי יותר חולים שורדים לאורך זמן לאחר השתלה אם קיבלו קודם לכן ויקסאוס.

מתוצאות הניסוי הקליני ניתן להתרשם כי ויקסאוס מעלה את הסיכוי  להפוגה, באופן מובהק, בהשוואה לטיפול הקיים כיום. הטיפול ניתן בעירוי בשלוש מנות בלבד במהלך מחזור הטיפול הראשון ופעמיים בשבוע במחזורים הבאים והינו בעל יעילות טובה יותר שבאה לידי ביטוי בשיפור בהישרדות הכללית.

בימים אלו דנים חברי ועדת סל התרופות על עתידם של מאות טכנולוגיות וטיפולים חדשים, בהם גם הויקסאוס. אם תישמע שוועתם השקטה של חולי הסרטן הקשים, שבשל מחלתם הקשה גם אינם מסוגלים לצאת ולצעוק בקול רעש גדול, יתכן וכבר בחודשים הקרובים הטיפול המתקדם והמבטיח עבורם יוכל לבוא לשימוש.

 

 

 

לוקמיה סל התרופות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד