כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
"אני מת מפחד"

ערבים מעידים על התעללות מצד חיילים במחסום מכבים

נהגים ערבים מתלוננים על השפלה ואלימות מצד חיילים במחסום מכבים: "ישבתי על הרצפה אזוק עם עיניים מכוסות בלי מים ואוכל. אחרי כמה שעות החיילים איימו עלי בסכין". פלסטינים רבים ללא עבר ביטחוני, חלקם אף בעלי תעודת זהות ישראלית, סיפרו דברים דומים. חלקם ניסו להגיש תלונה ולדבריהם השוטרים אמרו שזה לא עניינם כי מדובר בחיילים

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: צוות הצלה

"ישבתי על הרצפה אזוק עם עיניים מכוסות בלי מים ואוכל. אחרי כמה שעות החיילים איימו עלי בסכין", כך סיפר זיאד דיר אל חאג', נהג פלסטיני משועפאט, בעל תעודת זהות ישראלית. עדותו של אל חאג', שסיפר על התעללות קשה מצד חיילי צה"ל במחסום מכבים, אינה היחידה. בתוכנית "בחצי היום" עם אסתי פרז בכאן רשת ב נשמעו לראשונה עדויות של אל חאג', תושב בית ג'ראח, חמד מבית סירא, ומוסטפא ממזרח ירושלים ופלסטיני נוסף. ארבעתם, ופלסטינים רבים נוספים, סיפרו על שגרה מצמררת ומסכת אלימות והשפלה מצד חיילי צה"ל במחסום מכבים, כך דיווחה כרמלה מנשה.

המתלוננים הם נהגים בעלי רכב שעובדים במקום כבר כמה שנים. מדי יום הם ממתינים בצד הפלסטיני של מחסום מכבים, לפני הכפר בית סירה, לפועלים שחוזרים מישראל ומסיעים אותם לבתיהם בשטחים. ארבעתם אינם מבוקשים בידי שב"כ או בעלי עבר ביטחוני. פלסטינים רבים סיפרו דברים דומים, חלקם גם ביקשו להגיש תלונה - השוטרים במקום אמרו שזה לא עניינם כי מדובר בחיילים. הפלסטינים מוכנים למסור עדות למצ"ח אם יתבקשו.

אל חאג', שעבד בעברו במודיעין האזרחי ומחזיק ברישיון אבטחה, סיפר: "ניגש אלי חייל ליד 200 אנשים והעביר אותי את הכביש. הוא אזק אותי בידיים וברגליים, כיסה לי את העיניים והושיב אותי בחדר קטן על הרצפה 12 שעות. הרביצו לי ובעטו בי. שאלתי 'מה עשיתי?' - הוא אמר לי 'לך תתלונן עלי'".

"ישבתי על הרצפה אזוק, עם עיניים מכוסות, בלי מים ובלי אוכל. קיללו אותי, השפילו אותי וצעקו לי 'אתה מבריח שב"חים'. אחרי כמה שעות איימו עלי בסכין. ביקשתי שיקראו למשטרה אם עשיתי משהו, הם אמרו לי שהם יפגעו בי, היה לי כאב בכתף הם אזקו אותי ואמרתי להם שזה כואב, הם אמרו לי 'לא כואב'. שברו לי את הטלפון. שיחררו אותי בערב, 12 שעות ישבתי על הרצפה. איימו עלי לא לחזור למקום הזה".

פלסטיני נוסף שעדיין בטראומה ופחד שיוזכר שמו. גם אותו שלפו מהכביש, אזקו וכיסו את עיניו: "פתחו את הטלפון, חיטטו בהודעות ובסרטונים ומחקו לי תמונות. השפילו אותי. כשהגיעה משמרת שניה ביקשו ממני את הסיסמה - לא הסכמתי לתת אותה אז הם התקשרו לחייל מהמשמרת הראשונה והוא מסר להם את הסיסמה. גם הם חיטטו בטלפון וענו לטלפונים ואמרו לי שאני בחקירה".

"ישבתי במשך 12 שעות בלי מים ובלי אוכל ומקופל - כי שמעתי שאחד מהם צועק 'תן לי לבעוט בו'. הם היכו אותי, דחפו אותי, עישנו את הסיגריות שלי, תפסו אותי מהחולצה וזרקו אותי לקיר כשאני אזוק. בחיים שלי לא השפילו אותי ככה, מתתי מפחד. שאלתי 'למה אתם מתנהגים אלי ככה, אני לא מחבל', הם אמרו לי 'אם היית מחבל היינו דורכים לך על הראש'".

"רציתי לצאת לשירותים, אמרו לי עוד מעט עוד מעט. אחרי 12 שעות שיחררו אותי ואמרו לי 'תצא ואל תסובב את הראש אחורה'. רצתי משם. אני בטראומה, בחיים לא היו לי שום עניינים עם החוק או אירועים כאלה. בערב אחד מהם לקח סכין, איים עלי וחתך את האזיקים מאחור עם הסכין. את הסיגריות לא החזירו לי, רק את הטלפון. אחרי שבועיים ראה אותי אותו חייל ואיים עלי שאני לא אגיע לפה. אני מת מפחד - זאת העבודה שלי, מזה אני מתפרנס. הייתי בבדיקות בבית חולים. לא סיפרתי לאף אחד, רק לחבר ישראלי".

את אחמד מבית סירא, בעל תיק פלילי על רקע עבירות רכוש, תפסו שלושה חיילים וחיילת. הם לקחו אותו למקום מרוחק יותר בו אין מצלמות והיכו אותו. בהמשך הוא הועבר למחסום והמתין. משם הוא הועלה על האוטובוס של הפועלים לקלקיליה - שם חתם על נייר ובערב הוחזר הביתה. אחמד סיפר: "שברו לי שלוש צלעות, לקחו לי את הסיגריות ואת השרשרת והחזירו לי רק את הטלפון".

מוסטפא, תושב מזרח ירושלים בעל תעודת זהות ישראלית, סיפר שחיילים אזקו אותו, שאלו אותו אם הוא חבר של עודאי, המחבל שרצח את החיילת במחסום שועפאט, ומה דעתו על הפיגוע. לדבריו הם היכו אותו באגרופים. גם הוא הוסע לקלקיליה, שם הכניסו אותו לאחד הקרוואנים וצעקו עליו "מקלל חיילים, מסתלבט עליהם". אחר כך הכו אותו חיילים אחרים. מוסטפא טען שהוא הגיש תלונה במצ"ח - שהם הגיעו אליו ושהוא מסר להם את עדותו.

האלוף בדימוס אילן שיף, לשעבר הפרקליט הצבאי הראשי, שוחח היום עם אסתי פרז בעקבות החשיפה ואמר כי "במישור הפלילי זה מחייב כמובן חקירת מצ"ח ויש לכך גם משמעות של היבטים של פגיעה בביטחון המדינה, כי זה עלול לעורר נקמה והפרות סדר". שיף הוסיף כי יש לכך גם משמעות מבחינת הפגיעה בתדמית צה"ל במישור הפנימי ובמישור הבינלאומי, דבר שעשוי להוביל להתערבות בינלאומית ולחקירה בבית הדין הבינלאומי בהאג.

כמו כן אמר הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר כי "לא צריך להגיע לחקירות אחרי פרסומים בתקשורת, צריך לבדוק ממש אם יש פעולות חריגות בקרב החיילים". שיף התייחס לחשיפה גם לאור הסערה הפוליטית בנושא גזר הדין שניתן ללוחם שהיה מעורב בעימות עם פעילי שמאל בחברון, ואמר כי "בזמן האחרון מדברים על מתן גיבוי לחיילים - מסכים שצריך לתת להם גיבוי כשהם פועלים לפי הנהלים, אבל אסור בשום פנים ואופן לתת גיבוי במקרים חמורים".

תגובת דובר צה"ל בעקבות פניית כאן חדשות: "בעקבות תלונה על התנהלות כוחות הביטחון במחסום מכבים, נפתחה חקירת מצ"ח. בסיום החקירה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. צה"ל מתייחס בחומרה לכל מקרה של חריגה מסמכות והפעלת כוח שלא לצורך".

מחסום מכבים חיילי צה''ל הכאת פלסטינים מעצר פלסטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד