י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
ומה קורה בהייטק?

האטה בשוק העבודה: צניחה בביקוש לעובדים במשק

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש אוקטובר מציגים ירידה של כ-3,000 משרות לא מאוישות, ולראשונה מחודש מרץ המספר עומד על פחות מ-150 אלף. הביקוש לעובדים בהייטק צנח בשליש מאז השיא שנרשם בפברואר 2022

האטה בשוק העבודה: צניחה בביקוש לעובדים במשק
מפעל. אילוסטרציה צילום: unsplash

מספר המשרות הפנויות ירד ב-2% - מ-151 אלף בספטמבר ל-148 אלף באוקטובר, כך עולה מנתוני סקר המשרות הפנויות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסמים היום (ראשון). שיעור המשרות הפנויות ירד מ-4.82% מכלל המשרות במשק בספטמבר ל-4.72% באוקטובר. מדובר בירידה של כ-0.3% מנתון השיא בפברואר, שעמד על 5% מכלל המשרות במשק.

ירידה משמעותית במיוחד נרשמה בענפי המידע והתקשורת המזוהים עם ההייטק - מ-8.74% משרות פנויות בפברואר מתוך כלל המשרות בענף ל-6.03% באוקטובר. זו ירידה מצטברת של 31% בביקוש לעובדים בהייטק. הביקוש למהנדסים ירד באוקטובר ב-6% ל-13 אלף, והביקוש למהנדסים מפתחי תוכנה ירד ב-7% ל-8,700.

שיעור המשרות הפנויות אמנם ירד כבר באופן הדרגתי ומצומצם בחודשים האחרונים, אולם עדיין קשה לקבוע כי מדובר במגמה שתימשך גם בחודשים הבאים. מהנתונים עולה, כי שיעור המשרות הפנויות באוקטובר הסתכם ב-4.72% לעומת 4.82% מהמשרות במשק בחודש ספטמבר. יחד עם זאת, מחודש פברואר מסתכמת הירידה במצטבר בשיעור של 5.6%, אז שיעור המשרות הפנויות במשק הגיע לשיא של 5%.

לירידה במספר המשרות הפנויות עשויות להיות מספר סיבות, והראשונה והמטרידה מביניהן היא שזו עשויה להיות רמז להאטה במשק ואולי אף חשש ממיתון עתידי. ההאטה התבטאה לאחרונה בפרסום נתוני הצמיחה לרבעון השלישי של השנה, שעמדו על קצת יותר מ-2% בלבד, שהם למעשה מבטאים ירידה בתמ"ג לנפש שכן האוכלוסייה צמחה מהר יותר מהתוצר.

בנוסף, אי הוודאות במשק והריבית שמקשה על נוטלי ההלוואות ייתכן ששולחות את הציבור לעבוד, לאחר תקופת היציאה מהקורונה שהתאפיינה בגרירת רגליים מצד חלק לא מבוטל מהעובדים שיצאו לחל"ת ולא הזדרזו לחזור לעבודה סדירה. ייתכן שמדובר בסוג של תיקון לאחר תקופה של ביקוש גבוה במיוחד לעובדים במשק מאז היציאה מהקורונה והשיא שנרשם בפברואר-מרץ השנה.

העסקת עובדים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס)

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}