כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
במהלך ביקור באושוויץ

נשיאת הפרלמנט: "חובתי ואחריותי להגן על יהודי אירופה"

במהלך ביקורה במחנה ההשמדה אושוויץ במסגרת כנס המנהיגים השנתי למאבק באנטישמיות, אמרה נשיאת הפרלמנט האירופי: "עלינו להילחם בתעמולה ובנרטיב האנטישמיות המשתוללת, לא מדובר באחריותם של מנהיגים פוליטיים בלבד אלא גם של מערכת המשפט"

נשיאת הפרלמנט: "חובתי ואחריותי להגן על יהודי אירופה"
ראש ממשלת מונטנגרו, דריטן אברזוביץ' באושוויץ צילום: באדיבות המצלם

נשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מצולה, נציב האיחוד האירופי אוליבר ורהלי, מזכירת הפרלמנט הצרפתי, קרולין ז'נביר, נשיאת הפרלמנט הצ'כי, מרקטה פקרובה, ראש ממשלת מונטנגרו, דריטן אברזוביץ', שגריר ישראל למוסדות האיחוד האירופי, חיים רגב, שרים ממדינות אירופה ועשרות פרלמנטרים בכירים מרחבי היבשת התכנסו הבוקר במחנה ההשמדה אושוויץ במסגרת כנס המנהיגים השנתי למאבק באנטישמיות שמקיים איגוד הארגונים היהודיים באירופה, ה-EJA.

נשיאת הפרלמנט מצולה ציינה כי "אני שמחה מאוד להיות כאן היום בפעם הראשונה. זו חובתי ואחריותי להגן על יהודי אירופה מפני אנטישמיות. עלינו להילחם בתעמולה ובנרטיב המתייחס לאנטישמיות ואנחנו עושים זאת. על מנת לנצח במשימה, אנו זקוקים ליותר מרק אסטרטגיה – אלא לנקיטת יוזמה ופעולה. לא נשכח ולא ניתן לזה לקרות שוב".

נציב האיחוד האירופי אוליבר ורהלי, שאחראי על כל היחסים עם המדינות הגובלות באיחוד הדגיש כי זו חובתו לבוא לאושוויץ והצהיר כי "אני באמת חושש שמה שקרה כאן יכול לקרות שוב. הדרך הטובה ביותר להילחם באנטישמיות היא לקדם חיים יהודיים ברחבי אירופה. לא מספיק להגיד לעולם לא שוב, אנחנו חייבים לעשות משהו. המסר שלי לאירופים: יש רק ניצחון אחד על המוות והוא החיים".

יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה EJA, הרב מנחם מרגולין, אמר מצידו: "עתות מלחמה ומשבר כלכלי הם מצע להסלמה חמורה באנטישמיות. לכן היום יותר מכל תקופה מאז מלחמת העולם השניה, נדרשים מנהיגי אירופה לפעול בנחישות רבה יותר למיגור האנטישמיות הן בתחום החינוך והן בתחום החקיקה. הכפשת העם היהודי ומדינת היהודים היא חופש שיסוי ולא חופש ביטוי. פגיעה באורח החיים היהודי היא פגיעה בחופש הדת והפולחן, אנו מצפים מכל אחת ואחד מראשי הפרלמנטים, השרים והבכירים שנענו להזמנה שלנו לחזור מחר למדינתם ולהטמיע תוכניות חינוכיות על הלקחים המתחייבים מהשואה כמו גם שינויים חיוניים בחקיקה נגד אנטישמיות ושנאת זרים" ציין הרב מרגולין.

במסגרת הכינוס המיוחד הניחו המנהיגים האירופאים זרים במתחם "קיר המוות" באושוויץ והדליקו נרות זיכרון על הריסות תאי הגזים בבירקנאו. בהמשך, שמעו חבריי המשלחת עדויות מצמררות מניצולת השואה, הברונית רגינה סוכובולסקי - סלוזני ומנכדתה של מירי קנול – ניצולת השואה בת ה – 85 שנרצחה בדירתה בפריז לפניי מספר שנים.

במסגרת הכינוס הוענק פרס סר מונטיפיורי היוקרתי מטעם ה - EJA לאלכסנדר משקביץ, מייסד הקונגרס היהודי האירו-אסייתי על עבודתו רבת השנים לשמירה וקידום יהדות אירופה. עם קבלת הפרס, ציין משקביץ כי "זה כבוד גדול בשבילי להיות כאן. אמא שלי שרדה את השואה כי היא נסעה ברכבת האחרונה. אחרת היא הייתה נוסעת לאושוויץ ואני לא הייתי כאן. אני מעריץ אתכם על תרומת הזמן והאנרגיה שלכם להפוך את העולם הזה למקום טוב יותר. אני מאחל לכם שלעולם לא תתעייפו ושאלוקים יתגמל אותכם ואת ילדיכם".

נשיאת הפרלמנט הצ'כי, מרקטה פקרובה הדגישה כי "חשוב מאוד להראות לדורות הצעירים מה קרה באושוויץ ולאורך השואה כדי לשמור על הזיכרון. לראות במו עיניים זה חשוב. הפרה של זכויות אדם היא בלתי מתקבלת על הדעת. באחריותם של כל הפוליטיקאים האירופים למגר את האנטישמיות - אל לנו לחזור על הטעויות הטרגיות של אבותינו. יש לעצור את הרעות הללו".

ראש ממשלת מונטנגרו, דריטן אברזוביץ' העביר מסר ש"עלינו להישמר ולהזהיר ממה שקרה כאן. יש לחנך את הדורות הצעירים שאסור שהזוועות יחזרו על עצמן. ביקור זה הוא תרומה לקידום תרבות של זיכרון ואנטי אפליה וחובתו של כל מנהיג אירופאי לבקר באושוויץ".

מזכירת הפרלמנט הצרפתי, קרולין ז'נביר סיכם ואמר: "כל מנהיג פוליטי צריך לבקר באושוויץ כדי לזכור שהאדם מסוגל לגרוע מכל, ושהמודרנה לא מונעת מהגרוע מכל להתרחש".

חיים רגב, שגריר ישראל לאיחוד האירופי ולנאט"ו אמר במקום: "נפל בחלקי הכבוד להצטרף למשלחת EJA לאושוויץ, עם נשיאת הפרלמנט רוברטה מצולה, הנציב האירופי אוליבר ולרהי וחבריי פרלמנט מכל היבשת. סיור שבו הם ביקרו לראשונה במחנות ההשמדה וראו מקרוב את זוועות השואה. אין לי ספק שסיור זה מעלה את המודעות של המנהיגים האירופאים להילחם בתופעת האנטישמיות ולתמוך במאמצינו בנושא".

מונטנגרו אושוויץ מרכז רבני אירופה הרב מנחם מרגולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד