מיליון דו"חות בבירה: קנסות שלא כחוק - התושבים שילמו פעמיים
שורה של ליקויים חמורים אותרו בהתנהלות אגף החניה של עיריית ירושלים. הדו"ח מעלה כי תושבים נאלצו לשלם תשלום כפול על דוח, תקלות במערכת המחשוב ופקחים עירוניים שחילקו דוחות שלא כדין. כמו כן, מספר הדוחו"ת זינק בתוך שנתיים והכפיל את עצמו למיליון דו"חות בשנה
- חזקי ניימן
- ו' חשון התשפ"ג
- 2 תגובות
דוח ביקורת חמור שנחשף היום ב'חדשות 12' מעלה כי בעיריית ירושלים חל זינוק אדיר במספר דוחות החניה שניתנו לתושבים ולמבקרים בבירה. עוד מעלה הדו"ח, כי בעקבות תקלה טכנית במערכת המחשוב, חלק מהתושבים נאלצו לשלם פעמיים על אותו הדו"ח מבלי לדעת שהעבירו תשלום כפול. במקרים אחרים, הפקחים העירוניים חילקו דוחות שלא כדין.
בשנת 2022 ניתנו כמיליון דוחות חניה לתושבי ומבקרי העיר ירושלים, כך עולה מנתונים שמסר גיא ייהנה, מנהל מחלקת טכנולוגיות, אגף אכיפה ושיטור בבירה במהלך ישיבת ועדת הביקורת העירונית. מספר הדוחות הכפיל את עצמו תוך שנתיים - בשנת 2020 ניתנו 510 אלף דוחות חניה, 63 אלף מתוכם בוטלו או הופחתו לאחר הגשת ערעור. במהלך הדיון בוועדת הביקורת עלה שהזינוק האדיר נגרם כתוצאה משימוש במצלמות נתיבי התחבורה הציבורית שהחלו לפעול לראשונה בעיר.
מחדל נוסף שנחשף במהלך הביקורת נוגע למקרים בהם נהגים נאלצו לשלם יותר מפעם אחת - על אותו דוח חניה. בדוח ביקורת על העירייה נכתב: "עלול להיווצר מצב שנהגים ישלמו יותר בשלבי הטיפול השונים בדוח. לדוגמה - בעל רכב שהתכוון לשלם שלושה דוחות חניה בסכום כולל של 450 שקלים, שילם עליהם בפועל 850 שקלים בעקבות התקלה במערכת הממוחשבת בעירייה".
ליקוי מדאיג נוסף נוגע להתנהלות העירייה מול חברות השכרת כלי רכב. במקרה שרכב מושכר מקבל דוח חניה, החברה מעבירה את האחריות לנהגים ואם חברת ההשכרה מזניחה את העברת הדוח לנהג, החובות נצברים ומגיעים לסכומים גבוהים במיוחד. לדוגמה, תושבת ירושלים צברה חוב של 154,000 שקלים לאחר שחברת השכרת הרכב העבירה את דוח החניה באיחור. במקרה אחר, נהגת התבקשה לשלם סכום של 102 אלף שקלים לאחר שחברת ההשכרה העבירה את החוב אליה באיחור. "לא נעשה ניסיון לאתר או לאמת את פרטי הנהגים במהלך ההסבה מחברות ההשכרה", נכתב בדוח הביקורת.
עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2021 חל זינוק במספר הערעורים שהוגשו על דוחות חניה. בעוד שבשנת 2020 הוגשו 64,774 ערעורים, בשנת 2021 עלה מספר המערערים על דוח ל-102,069.
בדוח הביקורת על הטיפול בדוחות החניה נכתב, בין היתר: "הממצאים מצביעים על ליקויים בבקרת האיכות של דוחות החניה - כמו תשלום יתר, ליקויים בהעברת נתוני דוחות בין המערכות הממוחשבות ומתן דוחות שלא כדין".
מהאגף לשירותי חניה בעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הערת הביקורת בדבר תשלום שגוי של דוחות באמצעות האינטרנט נכונה ומקובלת. האגף לשירותי חניה התריע לא פעם כי יש לבצע חסימה לתשלום חלקי במערכת התשלומים באינטרנט. כיום אנו מבצעים החזרים לפונים במקרים שבהם מתבצעת פנייה לגבי דוח ספציפי".
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות