י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
העסקה שהשתבשה

ראשי השב"כ והמוסד לשעבר ניסו לעקוץ את ממשלת בולגריה

ניסיון עוקץ בינלאומי באמצעות תפירת עסקת נשק בעשרות מיליוני דולרים: כך פעלו ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי וראש המוסד לשעבר דני יתום לעקוץ את ממשלת בולגריה דרך קונגו כדי לגזור עמלה שמנה מפעולת העוקץ

ראשי השב"כ והמוסד לשעבר ניסו לעקוץ את ממשלת בולגריה
יעקב פרי ודני יתום צילום: יונתן זינדל/יוסי אלוני: פלאש 90

הדרך שבה יזמו ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי, תוך שימוש ב"נאמן" מטעם איש העסקים - שהתברר כראש המוסד לשעבר, דני יתום - עסקת נשק עתירת ממון בין קונגו לבולגריה. עסקה שמטרתה הייתה אחת ויחידה: לסייע לאיש העסקים הישראלי לעקוץ את הבולגרים, תמורת עמלה שמנה.

על פי הפרסום של אבישי גרינצייג ב'גלובס', ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי, ושותפו העסקי, צביקה נווה, מחברת CGI Group המתמחה במודיעין עסקי, יחד עם ראש המוסד לשעבר, דני יתום, ובנו, ניר, עסקו באימון חשאי של קבוצות לוחמים בקונגו, בפרשה קשור איל ההון גד זאבי, שבתקופת הזוהר שלו נכסיו הוערכו במיליארדי שקלים.

תחילתה של הפרשה בשנת 1979, כאשר רכש זאבי, יחד עם קבוצת רוכשים, את מניות חברת התעופה הלאומית של בולגריה. העסקה לא עלתה יפה, לפני עשור וחצי, חייב פסק בוררות בינלאומי את ממשלת בולגריה לפצות את זאבי בסכום של למעלה מ-10 מיליון דולר, אלא שממשלת בולגריה בחרה שלא למלא אחר פסק הבוררות. זאבי ניסה בדרכים שונות לקבל את כספו, וכבר בשנת 2007 הטיל בית המשפט המחוזי בירושלים עיקול על נכסי בולגריה על מנת לאפשר לזאבי לשים יד על הכספים שהגיעו לו, עיקולים שלבסוף הוסרו.

אבישי גרינצייג מדווח, כי זאבי, שהמשיך לחפש דרכים יצירתיות כדי לתפוס את המיליונים הרבים שבולגריה חייבת לו, פנה לפני מספר שנים לחברת המודיעין העסקי CGI Group - של ראש השב"כ והשר לשעבר יעקב פריעל מנת שיסייעו לו לחלץ את עשרות מיליוני השקלים האבודים.

פרי ונווה הציעו לזאבי רעיון. רפובליקת קונגו שבאפריקה תזמין נשק, רובים ואקדחים מימי ברית המועצות, בהיקף של 60 מיליון דולר מממשלת בולגריה. לאחר שבולגריה תשלח את הציוד הצבאי, והקונגולזים יחלו בהליכי התשלום - יתפוס זאבי באמצעות מתווך את הסכום שיופקד בנאמנות ושאמור להיות משולם על ידי קונגו לבולגריה, בטענה שממשלת בולגריה חייבת לו מעל 10 מיליון דולר שבינתיים צברו ריביות כבדות.

בפברואר 2019 חתמו זאבי ו-CGI על מזכר הבנות במסגרתו הצהירה CGI כי יש לה את האפשרות להוציא לפועל את רכישת הציוד הצבאי על ידי הקונגולזים מממשלת בולגריה.

התכנון היה שזאבי יגיש בקשת עיקול בישראל, הכסף ייתפס על ידו, ו-CGI של יעקב פרי תקבל 15% מהנטו שיתקבל אצל "זאבי אחזקות", לא כולל מאות אלפי שקלים דמי מקדמה שישולמו על ידי זאבי.

לאחר שהתוכנית לא יצאה לפועל, דרש זאבי את מאות אלפי השקלים ששילם כמקדמה. CGI, מצידה, טענה בתגובה כי נציגו של זאבי, דני יתום, הוא האחראי ברשלנותו לכך שהקונגולזים חזרו בהם מכוונתם לקדם את העסקה, ומשום כך על זאבי לפצותם ב-15 מיליון שקל.

בתגובה לגלובס, אמר ראש המוסד לשעבר דני יתום "אני לא רוצה להתייחס, אני רק אגיד ששום דבר לא יצא מזה". בנוגע לעובדה שהוזכרה בכתבה כי אימן יחד עם בנו קבוצות לוחמים בקונגו מסר יתום "אני לא רוצה להתייחס לפעילות העסקית שלי".

צביקה נווה מנכ"ל Cgi Group מסר בתגובה: "אנחנו לא מגיבים בכלי התקשרות על לקוחותינו ו/או פעילותנו בישראל ובעולם. נדגיש ש-CGi Group מלווה בייעוץ משפטי, בכל מדינה בה אנו עובדים, להבטחת הפעילות בהתאם לחוק המקומי".

גד זאבי מסר: "שום דבר. לא תקבל שום תגובה".

 

גלובס יעקב פרי דני יתום קונגו בולגריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}