כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
מסורת בת מאה שנה

תיעוד מיוחד מריקוד הקדאצ'קה בהקפות במאה שערים

בבית הכנסת העתיק 'ישועות יעקב' בשכונת מאה שערים קיימו גם השנה את הקפות השניות המסורתיות שנערכות מזה כמאה שנה. לידי 'בחדרי חרדים' הגיע תיעוד מיוחד מריקוד הקדאצ'קה שלשום

תיעוד מיוחד מריקוד הקדאצ'קה בהקפות במאה שערים
הקפות שניות במאה שערים צילום: ישראל קרויס

הראשונים שהחלו בארץ ישראל לערוך את מנהג הקפות השניות במוצאי חג שמחת תורה בליווי מוזיקה, היו אנשי ירושלים, כבר לפני מאה שנה, האירוע היה מתקיים בכל שנה בבית הכנסת העתיק 'ישועות יעקב' בשוק של מאה שערים.

במוצאי שמחת תורה, עם סיום תפילת מעריב, כבר מהשעה 19:00 פחות משעה לאחר השקיעה, כשבשטיבלאך הסמוך עדיין נערכות תפילות מנחה של יו"ט, בישועות יעקב היו נערכות הקפות שניות של כלל אנשי ירושלים מהישוב הישן - פרושים, חסידים, אנשי נטורי קרתא, אנשי אגודת ישראל ואף זקני פא"י.

ריקודים בהקפות שניות במא\"ש - צילום: ישראל קרויס
תודות לישראל קרויס על התיעוד.

אירוע ההקפות היה מלווה בתזמורת מלאה, כשהכלי הדומיננטי היה הקלרינט, בכל תקופה היה זה איש ירושלים אחר שהיה מנגן בכלי המרגש ניגוני ירושלים ומירון, מטובל בניחוח מזרחי כשהצעירים רוקדים את ריקוד 'הדבקה' הערבי או 'קדאצ'קה' בשפה היידישאית.

לימים (לפני כחמישים שנה) היה זה איש ירושלים הנודע ר' בן ציון קלצקין שניגן על הקלרינט, שאת האירוע היה מארגן איש ירושלים ר' יצחק כהן, בן המשתתפים היו אנשי ירושלים ר' נחמן דובינקי, ר' משה ראש פינה, ר' יצחק חיים מרגלית ור' שמעון שורץ.

אנשי מאה שערים מספרים ל 'בחדרי חרדים' כי אירוע הקפות השניות היה האירוע היחיד ופעם בשנה שהיה ניתן אישור לילדות הקטנות להיכנס לתוך הבית הכנסת, כשהן מתקבצות על 'הבימה' שבנויה באמצע בית הכנסת.

אירוע מרגש ומסורתי זה ממשיך עד לשנים אלו, כשגם השנה התקיים ב'ישועות יעקב' אירוע ההקפות, בדיוק באותם שירים ואותם ריקודים לצלילי הקלרינט, כשהמשתתפים הם הילדים הנכדים והנינים של מי שהשתתפו באירוע זה בשנים עברו.

קדאצקה הקפות שניות ישועות יעקב שכונת מאה שערים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד