כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
למרות שעדיין לא אובחנו בישראל

אימת האבולה: משרד הבריאות בהנחיות לבתי החולים

למרות שעדיין לא אובחן אף לא אדם אחד כנושא נגיף האבולה בישראל, משרד הבריאות לא ממתין ומנחה את בתי החולים להיערך להתפרצות של הנגיף הקטלני ומשגר מכתב מפורט כיצד לנהוג עם הנגיף האימתני שהתפרץ באוגדנה וכבר קטל

אימת האבולה: משרד הבריאות בהנחיות לבתי החולים
בדיקות דם צילום: pixabay

משרד הבריאות העביר אתמול (שלישי) לבתי החולים וקופות החולים הנחיות להיערכות בעקבות התפרצות נגיף האבולה באוגנדה. עם זאת, עד כה לא אותרו מקרים מעבר לגבולותיה.

במכתב ששוגר לבתי החולים נכתב: ‏משרד הבריאות מבקש לעדכן את צוותי הרפואה בישראל אודות התפרצות מחלת נגיף ‎Ebola) atx‏ ‏‎(Virus Disease, EVD‏ באוגנדה. ההתפרצות דווחה על ידי משרד הבריאות של אוגנדה וארגון הבריאות ‏העולמי. זן ההתפרצות הנוכחי הינו זן חה800, בשונה מזן 6זו78 שגרם להתפרצות נרחבת במערב אפריקה ‏ב-2014.

נכון להיום לא ידוע על חיסון או נוגדגן מונוקלוגלי יעיל נגד זן זה של הנגיף, נגיף האבולה משתייך למשפחת הנגיפים ההמורגיים. המחלה מתבטאת בחום, כאב ראש, עייפות, כאבי ‏שרירים, הקאה, שלשול, כאב בטן, ו/או דימום לא מוסבר. דרך ההעברה העיקרית היא באמצעות נוזלי גוף
‏ומגע ‎OY‏ חולה או גופה וכן באמצעות חפצים מזוהמים בהפרשות של חולה. תקופת הדגירה 2 עד 21 ימים. שיעור התמותה הוא למעלה מ-30%.

‏עד כה (16/10/2022) דווח על 80 מקרים (מאומתים ובחשד) ומתוכם 46 מקרי תמותה. ההתפרצות החלה. כעת מוגדרים שבעה מחוזות באוגנדה בסיכון גבוה דרגה 1 ושניים בסיכון בדרגה 2, ‏10 אנשי צוות רפואי נדבקו ו-5 אנשי צוות רפואי נפטרו. באוגדנה החל סיקור של היוצאים משדה התעופה הבינלאומי באנטבה מחוץ לאוגנדה. נכון לכתיבת דברים אלה, לא ידוע על מקרים מחוץ לאוגנדה ‏בהתפרצות זו.

‏משרד הבריאות והמל"ל מקיימים הערכות מצב סדירות בנושא. לצד זאת ‏משרד הבריאות ממליץ להימנע מהגעה למחוזות באוגנדה בהם קיימת העברה פעילה של נגיף האבולה.

‏כאמור, משרד הבריאות שוקד על עדכון הנחיות היערכות לכלל מערכת הבריאות בישראל. בהתייחס לחולה שמופיע עם חום מעל 38 ושהה באוגנדה ב-21 הימים האחרונים, יש‏ לפעול כדלהלן.

‏• אין לטפל בחולה חשוד לאבולה בקהילה.
‏• יש להפנותו למלר"ד באמצעות מד"א בלבד.
‏• במלר"ד יש לערב מומחה למחלות זיהומיות בטיפול בחולה.
‏• על המומחה למחלות זיהומיות להתייעץ עם רופא המחוז של משרד הבריאות.
‏• על מנהל האגף למעבדות במוסד אליו הגיע המטופל לעמוד בקשר ישיר עם המחלקה למעבדות בחטיבת בריאות הציבור לקבלת הנחיות לגבי ביצוע בדיקות (בדיקה לשלילת אבולה מבוצעת רק במכון הביולוגי).

להלן דגשי היערכות לבתי החולים

‏• כל אנשי הצוות הסיעודי, הרפואי, האדמיניסטרטיבי והמשקי בכל מלר"ד יתודרכו בנושא הסימנים הקליניים וכלי ההתמגנות וההתנהגות לצד חולה חשוד / מאומת.

• בכל בית חולים מתוך צוות המלר"ד יוגדרו כ-20 אנשי צוות שיהוו כוננים לטיפול במקרה של חשד או מאומת לאבולה. צוות זה יהווה ‏הגרעין המגיב לקבלה / טיפול במקרה של חשד או מאומת ‏לאבולה. צוות כונן זה ייבחר ע"פ קרבה לבית החולים ויכולת הגעה תוך זמן קצר מהזנקה (חצי שעה).‏

‏• הצוותים יתודרכו לגבי מיגון, לבישה והפשטה, בידוד המטופל ותהליכי העבודה בהגעת חשוד / מאומת לאבולה לבית חולים.

‏• ההדרכות תחלנה במיידית, ותתקיימנה ע"י היחידה למניעת זיהומים, האגף לשעת חירום, פיקוד העורף ומכלול האשפוז במשרד הבריאות. בכל בית חולים יאומנו מספר אנשי צוות כמוקדי ידע ‏שיודרכו ע"י גורמי המשרד ופקע"ר וידריכו את שאר אנשי הצוות של בית החולים.

• ציוד תרגול ומיגון יסופק לבתי החולים ע"י האגף לשעת חירום.

משרד הבריאות בתי חולים אבולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד