כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
"אנחנו על זה"

המחסור באפידורל: צפירת הרגעה ומסרים אופטימיים

אחרי החשש בקרב נשים רבות לקראת לידתן מפני המחסור הצפוי באפידורל, יו"ר איגוד הרופאים המרדימים מרגיע ואומר כי "משרד הבריאות הוכיח את עצמו בתקופת הקורונה שהוא מסוגל להגיב. אנחנו לא יכולים להגיע למצב שבישראל נהיה מתחת לסטנדרט העולמי" • הסיבה למחסור - חומרי גלם שמקורם באוקראינה המופגזת

המחסור באפידורל: צפירת הרגעה ומסרים אופטימיים
אילוסטרציה צילום: unsplash

בקרוב בישראל - לידה בלי אפידורל? באיגוד הרופאים המרדימים אומרים כי לפי נתוני משרד הבריאות יש בארץ מלאי של בין חודשיים לשלושה חודשים של אפידורל. הם הוסיפו כי רק בהתערבות משרד הבריאות ניתן יהיה להשיג מלאי גדול מחברות אחרות שמייצרות אפידורל. כך מדווחת כתב הבריאות דקלה אהרון שפרן ב'כאן רשת ב'.

יו"ר איגוד הרופאים המרדימים, ד"ר שי פיין, התראיין לרשת ב' והרגיע כי הוא אופטימי לגביי המחסור העולמי הצפוי באפידורל, שלדבריו סביר להניח כי לא יורגש בישראל. "אנחנו על זה, מנסים לעשות משהו מאוד לא ישראלי - לא לחכות לוועדת החקירה בדיעבד ולא להגיד 'יהיה בסדר'. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות ואיגוד המיילדות כדי לא להגיע לחסר. משרד הבריאות הוכיח את עצמו בתקופת הקורונה שהוא מסוגל להגיב", הסביר הד"ר את מקור התקווה שהמחסור יפסח על ישראל.

הצורך בהיערכות מיוחדת למחסור היא הודעת החברה היצרנית העיקרית כי אינה מסוגלת לעמוד בקצב ההזמנות הנדרש בישראל. בעקבותיה, איגוד הרופאים המרדימים התריע כבר בשבוע שעבר מפני מחסור עולמי חמור בערכות לביצוע הרדמה אפידורלית. באיגוד פנו במכתב לבכירי מערכת הבריאות, ובראשם מנכ"ל משרד הבריאות, ובו כתבו כי חברת פורטקס, שמייצרת את מרבית הערכות בהן נעשה שימוש ברחבי העולם הודיעה על בעיות בייצור - בגלל מחסור בחומרי גלם.

גם במקרה זה הגורם למחסור הוא המלחמה באוקראינה. על פי המכתב מטעם איגוד המרדימים ישנם דיווחים גם מאירופה ומארצות הברית על קשיים משמעותיים באספקה הסדירה של האפידורל, שכבר גורמים לחסרים ראשוניים של מלאי. בארץ מלאי הערכות ירד ממלאי של שנה למלאי שעשוי להספיק לחודש עד חודשיים בלבד.

"אני לא רוצה להגיע למצב שכאיגוד מקצועי צריך להוריד את הסטנדרט לעומת העולם", ציין ד"ר פיין בתוכנית, "אם יש מחסור עולמי, וכל העולם באותה סירה, אין מה לעשות. אבל אנחנו לא יכולים להגיע למצב שבישראל נהיה מתחת לסטנדרט העולמי. יש יצרנים אחרים ומוצרים אחרים", ציין.

על פי נתוני ארגון המרדימים, בין 70 ל-80 אלף נשים בישראל מקבלות מדי שנה אלחוש אפידורלי. "בארץ יש שונות גדולה בהיקף השימוש בין מקומות שונים", אמר ופירט כי היקף השימוש עומד על 50% עד 80% נשים המשתמשות בו ללידה - זאת מאחר ובארץ קיים חסר משמעותי ברופאים מרדימים. בנוסף, השימוש באפידורל נעשה לא רק בלידות, אלא גם כדי לאלחש כאבים לאחר ניתוחים, ובמקרים נוספים.

לדברי ד"ר פיין, משרד הבריאות כבר פועל למציאת פתרונות למחסור הצפוי - בין השאר על ידי סיוע באיתור יצרנים נוספים או מעורבות ישירה בהליכי רכש של הערכות. "יש קשב במשרד הבריאות. אנחנו בכיוון הנכון", סיכם.

לידה אפידורל מחסור עולמי יולדות יולדת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}