ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
סיכון מוגבר לשבר

מטיילים עם הנכדים? כך זה ישפיע על הסיכון לסבל בעצמות

פעילות גופנית מסייעת ליציבות וחיזוק השרירים והעצמות אך גם מכניסה את האדם לסיכון לחוות נפילה או מכה. אבחון של אוסטאופורוזיס אפשרי במקרה של שבר טיפוסי שמתאים להגדרה, כמו שבר ממכה לא משמעותית, או למשל שבר בקרסול או בכתף כתוצאה מנפילה קלה ברחוב

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: Pixabay

ד"ר גבריאל לישביץ, מומחה באנדוקרינולוגיה מבית החולים 'שערי צדק', מסביר על מהות מחלת האוסטאופורוזיס, החשיבות באבחון מוקדם, דרכי המניעה והטיפול ואמצעי הזהירות שיש לנקוט. אוסטאופורוזיס (ירידה בצפיפות העצם) היא בעיה נפוצה מאוד והיא באה לידי ביטוי בשברים בעצמות. אחת מכל שלוש נשים ואחד מכל חמישה גברים עלולים לסבול משבר במהלך חייהם כתוצאה מאוסטאופורוזיס. אחת הבעיות מרכזיות היא חוסר המודעות לבעיה מצד האוכלוסייה וכתוצאה מכך רמה גבוהה מאוד של תת-אבחון מה שמביא לכך שהבעיה לא מטופלת.

היום ידוע שעישון הינו מסוכן ומהווה גורם סיכון משמעותי מאוד לסרטן ומחלות בכלי הדם. לכן ניתן לראות ירידה משמעותית בנתוני העישון בעולם. כך גם ידוע שסוכרת הוא גורם סיכון למחלות לב ואירוע מוחי ולכן אנשים מבצעים בדיקות דם מדי פעם, מקבלים טיפול תרופתי ורואים באופן חד משמעי הפחתת בסיבוכי הסוכר, כל זאת בזכות העובדה שקיימת מודעות גבוהה לבעיה. אותו הדבר באוסטאופורוזיס, חוסר המודעות מוביל לתת אבחון ואם לא מאבחנים בזמן לא מקבלים טיפול והבעיה לא נפתרת.

אבחון של אוסטאופורוזיס אפשרי בשתי אופנים, או במקרה של שבר טיפוסי שמתאים להגדרה, כמו שבר ממכה לא משמעותית, כזו שלא הייתה אמורה להוביל לתוצאה החמורה, כמו למשל שבר בקרסול או בכתף כתוצאה מנפילה קלה ברחוב, או לחילופין נתון של צפיפות עצם ירודה. מי שמוצא את עצמו באחת משתי הקבוצות הללו נמצא בקבוצת סיכון מוגברת לשבר.

חיזוק עצמות ומניעת שברים: כך נמנע את נזקי המחלה כדי למנוע את הנזקים חשוב לשים דגש של שתי דברים: חיזוק העצם ומניעת נפילות. איך מחזקים את העצמות? לפני שנפרט, נדגיש שיש לעשות את כלל הפעולות ולא להסתפק בחלקם, רק כך נקבל את התוצאות המיטביות. חשוב לאכול מספיק סידן: כ-1000MG ביום. סידן קיים במוצרי חלב, סויה, קטניות, טחינה וסרדיניה. כשלא מקבלים מספיק סידן דרך התזונה, מוסיפים כדור של סידן.

כמו כן חשוב לוודא שרמות הוויטמין D תקינות. הגוף מייצר וויטמין D באמצעות חשיפת העור לשמש, אדם סטנדרטי אינו חשוף די הצורך לשמש, בפרט במגזר החרדי, לכן חשוב לקחת וויטמין D בכדור או טיפות. דיברנו עד עכשיו על סידן וויטמין D. מחקרים מוכיחים שלא די בהם כדי לצמצם משמעותית את הסיכון לשברים. למי שסובל מאוסטאופורוזיס חשוב לשלב ברוב המקרים גם תרופה.

העצמות נמצאות כל הזמן בתהליך של בנייה ופירוק. אחרי גיל 50 קצב הפירוק הוא מהיר בהרבה מקצב הבניה וזה מה שמביא לירידה בצפיפות וחוזק העצם. קיימות תרופות שיכולות להשפיע על הפירוק ועל הבניה (להפחית את הפירוק ולהגביר את הבנייה) ואנחנו משתמשים בהם ברוב חולי אוסטאופורוזיס. תרופות אלו מצליחים להפחית בכ-70% את סכנת השברים.

הדבר השני הוא שימת הלב למניעת נפילות שחשובה גם היא מאוד. אף אחד רוצה ליפול אבל לפעמים נכנסים למצבים של סכנה ויש דרכים להימנע מכך. חשוב לבדוק שהבית הוא מקום בטוח, ללא מכשולים העלולים להפיל את הדרים בו. יש להיזהר ממשטחים, לבדוק שהאמבטיה לא מחליקה. גם כשיוצאים מחוץ לבית יש לנקוט משנה זהירות ברחוב. זה חשוב במיוחד בחופש, בין הזמנים, כשיוצאים יותר. אך מנגד יש לדעת כי קיימת חשיבות גבוהה להליכה ופעילות גופנית. הפעילות הגופנית משפרת את היציבות ומפחיתה את הסכנה לנפילות באמצעות חיזוק השרירים ויש לה גם השפעה המביאה לחיזוק העצמות.

אם רוצים להפחית במקסימום את הסיכון לשברים, חשוב להקפיד על כל מה שציינו בדברינו כאן, ולא להזניח אף נקודה. מי שלא אוכל מספיק סידן, גם אם ינקוט בכל יתר הפעולות אותם הזכרנו לא יהיה בכך די. כך מי שיקח תרופה יעילה אבל יקלע לנפילות מרובות בשל אי הקפדה על סביבה בטיחותית לא ישפר את מצבו. רק שימת לב מרובה לכל הנושאים והנקודות יש בה כדי להפחית בצורת מקסימלית את סכנת השברים ולנצח את האוסטאופורוזיס.

שבר שבר בקרסול שבר ביד בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}