ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
5 מיליון נבדקו

המחקר בודק: אלטרנטיבה יעילה למגיפת העישון העולמית

מחקר ענק שמומן על ידי שרותי הבריאות והרווחה בקוריאה, בדק מהן השפעות הפסקת עישון סיגריות רגילות ומעבר לחלופות של אידוי או חימום טבק בהקשר למחלות לב וכלי דם. למסקנות המחקר יכולות להיות השפעות על השימוש בתחליפי סיגריות בוערות, ככלי להפחתת מספר המעשנים והתמודדות עם מגיפת העישון העולמית

המחקר בודק: אלטרנטיבה יעילה למגיפת העישון העולמית
סיגריות צילום: pixabay

מספר מדינות הולך וגדל ברחבי העולם כמו בריטניה, יפן וניו-זילנד מיחסות את הירידה בשיעור מעשני הסיגריות למגמה ההולכת וגדלה של שימוש בתחליפים כמו סיגריות אלקטרוניות ומוצרי אידוי וחימום טבק. אך מהן השפעות המעבר הזה על בריאות המעשנים? האם הוא יכול גם להפחית את המחלות הקשורות לעישון? מחקר בלתי תלוי, מהגדולים והמקיפים ביותר שנערכו אי-פעם, שופך אור נוסף על שאלה זו.

המחקר נערך בדרום קוריאה, מדינה בה מספר המעשנים הוא בין הגבוהים בעולם ומספר המתים המוערך בשנה כתוצאה מנזקי עישון סיגריות קרוב ל-47,000 והתפרסם במספר גדול של אתרים רפואיים. המחקר בדק את ההשפעות של הפסקת השימוש בסיגריות בוערות ומעבר לחלופות אידוי וחימום טבק ללא בעירה ביחס לסיכון לחלות במחלות קרדיו-וסקולריות (מחלות לב וכלי דם) המחקר כלל אוכלוסייה של מעל 5 מיליון גברים דרום קוריאנים אשר עברו בשתי תקופות זמן, במהלך 5 שנות המחקר, בדיקות סקר מקיפות אשר נלקחו מתוך שירות ביטוח הבריאות הממלכתי. המחקר מומן על ידי משרד הבריאות והרווחה של דרום קוריאה.

הקבוצות שנבדקו היו מעשני סיגריות רגילות/ בוערות, נגמלים אשר לא מעשנים כלל, משתמשים ששילבו בין סיגריות רגילות לחלופות, ומשתמשים אשר החלו כמעשני סיגריות ועברו באופן מלא לחלופות בתקופת המחקר, כאשר נעשה שימוש בכלים סטטיסטיים להערכת סיכון התחלואה בקרב הקבוצות השונות ובהתאמה לאופי בצריכה.

מסקנות המחקר היו כי מעבר של מעשני סיגריות רגילות לשימוש בחלופות עישון ללא בעירה, כמו חימום טבק או אידוי היה קשור בסיכון נמוך יותר לתחלואה במחלות קרדיו-וסקולריות מאשר המשך עישון של סיגריות בוערות, כאשר מעשנים שיגמלו באופן מלא חשופים לסיכון מופחת עוד יותר, מאשר אלו שעברו לחלופות. מגמה זו הייתה זהה בכל קבוצות המחקר.

המחקר פורסם במספר רב של אתרים רפואיים מקצועיים כמו Circulation, PubMed ואחרים, כאשר נטען שמסקנותיו מצביעות על כך שיש להמשיך לחקור את ההשפעה של החלופות השונות, לרבות אידוי וחימום טבק, ואת תועלתן ככלי חשוב להפחתת שיעור המעשנים והתמודדות עם נזקי עישון הסיגריות.

גם האיגוד הרפואי האמריקאי לקרדיולוגיה ציין בפרסום רשמי שלו כי זהו מחקר חשוב אשר על פי ממצאיו אפשר לטעון שחלופות עישון ללא בעירה עשויות להיות אופציה בהפחתת נטל התלות בסיגריות וקרא לעריכת מחקרים נוספים כדי לאשר את הממצאים גם בקרב נשים, וכדי לקבוע את ההשפעה של החלופות השונות, לרבות מוצרי אידוי ניקוטין (Vaping) ומוצרי טבק לחימום Heated) .Tobacco)

ובישראל? למרות סידרה של חוקים מגבילים ומיסוי מהגבוהים בעולם - שיעור המעשנים בישראל נותר ללא שינוי בעשר השנים האחרונות כאשר הגישה לתחליפי עישון כמו סיגריות אלקטרוניות ומוצרי חימום טבק הינה שהם "בדיוק כמו סיגריות רגילות", כאשר לאחרונה גם עלו המיסים על חלק מהתחליפים הללו.

סיגריות סיגריות ובריאות דרום קוריאה תחליף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}