כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
"לא מפחדים"

כנקמה על ההשפלה הצבאית: רוסיה החשיכה את אוקראינה

נמשכות המהלומות בין שתי המדינות בעקבות התבוסה שרוסיה נוחלת בשדה הקרב. לאחר הבליץ האוקראיני ושחרור מעל 6000 קילומטרים. זלנסקי אמר בתגובה: "נשרוד בלי חשמל, גז, מים ומזון ולא ניכנע". במקביל דיווחו האוקראינים כי הצליחו להחזיר את החשמל הסדיר לרוב המקומות שהוחשכו. עשרות עיירות נוספות שוחררו אתמול מהכיבוש הרוסי. האופוזיציה הרוסית מגבירה את הקריאות נגד פוטין

כנקמה על ההשפלה הצבאית: רוסיה החשיכה את אוקראינה
חייל אוקראיני במלחמה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

בעקבות ההשפלה הקשה שסופגת רוסיה מידיה של אוקראינה בימים האחרונים, כשהבליץ האוקראיני נמשך במלוא עוצמתו, והחיילים הרוסים ממשיכים להימלט מפני צבא אוקראינה בצפון מחוז חרקוב, פנתה רוסיה לעשות שימוש בנשק החזק ביותר העומד לרשותה: טרור נגד אזרחים.

במסגרת זו שיגרה רוסיה עשרות טילי שיוט לעבר יעדים אוקראינים, כשהמטרות נבחרו בקפידה והיו קשורות כולן לתשתיות החשמל והמים של אוקראינה. בחלקים רבים מאוקראינה שררה עלטה כבדה, כולל העיר חרקוב עצמה שהוחשכה למשך כל הלילה, וכן ערים רבות אחרות. לפי הדיווחים, במתקפה הושמדו 40 תחנות משנה של חברת החשמל האוקראינית, ונהרגו ארבעה מהנדסי חשמל.

למרות זאת, האוקראינים הצליחו להחזיר את החשמל באופן מהיר במיוחד. בחלק מהמקומות חזר החשמל עוד במהלך הלילה, ובמקומות אחרים הוחזר החשמל רק במהלך היום. לפי דיווח שהתפרסם אתמול לעת ערב, רק ל-18 אלף בתי אב אוקראינים עדיין לא חזרה זרימת החשמל הסדירה. נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, נשא נאום לאומה, אחד מיני רבים שהוא נושא מאז פרצה המלחמה לפני יותר מחצי שנה.

הפעם היה נאומו של זלנסקי נרגש במיוחד. הוא עקץ את הרוסים ושאל אם פוטין סבור שהעם האוקראיני אינו קיים, ושאוקראינה ורוסיה הן עם אחד, אחרי שהאוקראינים גרמו לצבא רוסיה השפלה קשה כל כך והניסו את חייליו כשהם נמלטים על נפשם.

זלנסקי הוסיף ואמר לרוסיה: "אם הברירה שלנו היא לבחור בין אספקת גז תחת כיבוש רוסי או לחיות בלי אספקת גז – אנחנו בוחרים לחיות בלי גז. אם ניאלץ לבחור בין חיים עם חשמל תחת כיבוש רוסי או חיים בלי חשמל, אנחנו בוחרים בחיים בלי חשמל, אנחנו בוחרים בחיים בלי מים, אנחנו בוחרים בחיים בלי מזון – כל זה לא יכניע אותנו ולא יהרוג אותנו. לא יהיה לנו גז, לא חשמל, לא מים ולא מזון, אבל גם לא יהיה לנו את הכובש הרוסי".

עוד הוסיף זלנסקי כי המתקפה הצינית על מתקני החשמל של אוקראינה היא אות לחולשתו של צבא רוסיה, שסופג תבוסות בקרב, ואינו יכול להתמודד מול הלוחמים האמיצים של צבא אוקראינה, ולכן הוא 'גיבור על חלשים' ופונה לתקוף תשתיות אזרחיות. "רוסיה הפכה למדינת טרור" אמר זלנסקי וחידד: "גם מבעד לעלטה הכבדה האופפת את אוקראינה אחרי ההתקפה הטרוריסטית הזאת, אפשר לראות זאת בבירור".

בתוך כך נמסר כי צבא אוקראינה המשיך להתקדם אתמול ולשחרר עוד שטחים מהשליטה הרוסית. לפי הדיווחים, בתוך 24 שעות שוחררו 20 עיירות אוקראיניות נוספות. כמו כן נשבו חיילים רוסים רבים, לאחר שננטשו על ידי מפקדיהם בשטח, ונותרו מבולבלים כשאין להם משימה ברורה או כיוון אליו הם אמורים לפנות.

אחד השבויים שנפצע וסובל מכוויות קשות, סיפר למצלמה שהוא חייל בצבא רוסיה ועד לפני עשרה ימים שימש כאפסנאי בחיל הים. לפני כעשרה ימים הודיעו לו שהוא הועבר לשריון יחד עם חיילים נוספים. לקחו אותם ללמוד כיצד להשתמש בטנק, ואחרי שלימדו אותם לתפעל אותו ברמה בסיסית, ובלי שום אימונים, שלחו אותם אל החזית האוקראינית, ואפילו לא הסבירו להם להיכן הם אמורים להגיע ומה המשימות המוטלות עליהם.

דבריו של השבוי מסבירים את הנטישה ההמונית של הטנקים, הנגמ"שים והציוד הרוסי, שנשאר בכמויות אדירות בכבישים ובכפרים ששוחררו, שכן החיילים לא מבינים כיצד הם אמורים להשתמש בכלים הללו ואין להם משימות מוגדרות או מפקדים שיאמרו להם להיכן לכוון את נשקם. הקולות הללו לא נעלמים גם מעיניה של התקשורת הרוסית, ועל אף שהתקשורת מגויסת באופן מלא וחוששת מפני ענישה חמורה במיוחד כלפי מי שידווח מידע שאינו הולם את הגרסה הרשמית של הקרמלין ומשרד ההגנה, בכמה פאנלים של פרשנים רוסים כבר החלו להישמע אתמול ושלשום הערות מהוססות אודות האפשרות שאולי הגיע הזמן להתחיל לדבר על הסכם שלום עם אוקראינה.

ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד