כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
חצי שנה למלחמה

הבכיר האוקראיני קילל את עמיתו הרוסי וניתק את הטלפון

בדיקה במשך כמה חודשים של ה'וושינגטון פוסט' לגבי ההגנה המוצלחת של הצבא האוקראיני על קייב מבוססת על ראיונות נרחבים עם יותר מ-100 אנשים, כולל רבים מהמנהיגים הפוליטיים והצבאיים הבכירים במדינה. להלן כמה ממצאים מרכזיים

הבכיר האוקראיני קילל את עמיתו הרוסי וניתק את הטלפון
ההרס באוקראינה צילום: כוחות הכיבוי של אוקראינה

5 דרכים שבהן אוקראינה נלחמה והצילה את בירתה מפולשים רוסים. ה'וושינגטון פוסט' בדיווח מיוחד לציון ששה חודשים של מלחמה שכלל ראיונות נרחבים עם יותר מ-100 אנשים, כולל רבים מהמנהיגים הפוליטיים והצבאיים הבכירים במדינה. להלן כמה ממצאים מרכזיים.

1. לקראת המלחמה, גורמים פוליטיים אוקראינים המעיטו בסבירות לפלישה רוסית בקנה מידה מלא, אך הצבא האוקראיני ערך הכנות קריטיות. הצבא האוקראיני החל להיערך שבועות מראש, להעביר ציוד וכוח אדם מהבסיסים ולשטח - מהלך קריטי שאפשר לכוח לשרוד מטח ראשוני של תקיפות אוויריות רוסיות.

2. רוסיה ניסתה ישירות ובאמצעות מתווך לגרום לממשלת אוקראינה להיכנע בשעות הראשונות של המלחמה. זמן קצר לאחר תחילת הפלישה, התקשר סגן הרמטכ"ל של הקרמלין, דמיטרי קוזאק, לראש הסגל של הנשיא זלנסקי, אנדריי ירמק, ודרש כניעה אוקראינית. ירמק קילל אותו וניתק את הטלפון.

שר ההגנה של בלארוס התקשר לעמיתו האוקראיני, אולקסי רזניקוב, והציג עצמו כשליחו של שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו. הפקיד הבלארוסי הציע לנהל משא ומתן על כניעה לרוסיה, אמר רזניקוב. רזניקוב אמר לו שהכניעה היחידה שהוא ינהל עליהן תהיה של מוסקבה.

3. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לא התנגד להתפטרות או לעזוב את קייב אם הצעד יסיים את המלחמה. בשעות הראשונות של המלחמה, כאשר גורמים מערביים דחקו בו להתפנות, אמר להם זלנסקי שהוא יעזוב בשמחה או יתפטר אם זה יסיים את המלחמה. הוא אמר שהוא לא מודאג מאובדן מעמדו, אלא פשוט מאמין שהעזיבה שלו רק תעזור לרוסים להשיג את מטרתם ותחמיר את המצב עבור האוקראינים.

"אני לא מנסה להחזיק בשלטון", אמר זלנסקי שהסביר לגורמים במערב. "אם אני עוזב וזה יעצור את שפיכות הדמים, אז אני בעד זה. אני אלך מיד, לא נכנסתי לפוליטיקה בשביל זה - ואני אלך בכל פעם שתגידו שזה יעצור את המלחמה".

למרות שהוא האמין שכמה פקידים מערביים באמת מודאגים לגבי ביטחונו האישי, זלנסקי גם חשד שחלק מבני שיחו הזרים פשוט רוצים שהסכסוך יסתיים מהר ככל האפשר, כשהממשל שלו ייכנע למעשה לרוסיה.

4. ירמק, ראש הסגל הנשיאותי של אוקראינה, השתמש בתצלומים מבעיתים של המלחמה כדי לשכנע ידידים במערב. ירמק אמר שהוא שלח תמונות קשות לצפייה של אזרחים שנהרגו ומבנים הרוסים לטלפונים הסלולריים האישיים של בכירים ברחבי העולם, כולל ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, וקארן דונפריד, עוזרת מזכירת המדינה לענייני אירופה.

"אני מודה שאלו תמונות מזעזעות שהחזיקו אותי ער בלילה", אמר ירמק. "תשעים אחוז מהאנשים שקיבלו אותם הגיבו, הם התקשרו בחזרה והם התחילו לעשות אפילו יותר".

5. במשך כמה ימים באמצע חודש מרץ, לכוחות האוקראינים שהגנו על קייב אזלה כמעט לחלוטין התחמושת הארטילרית. כשהם הדפו את המתקפה הרוסית הראשונית על קייב, הכוחות האוקראינים החלו להמעיט בפגזי ארטילריה מתקופת ברית המועצות, והגיעו לרגע משבר באמצע מרץ.

מכיוון שוושינגטון הניחה שרוסיה תשתלט במהירות על אוקראינה, פקידי ארה"ב הכינו כמות של כלי נשק ניידים שיכולים לשמש התנגדות מחתרתית ולא התמקדו בציוד ארטילרי גדול ובתחמושת. זה גרם למערבולת לאחר שההגנה האוקראינית הפתיעה את וושינגטון, כך אמר בכיר בהגנה האמריקאית.

מלחמת אוקראינה רוסיה וושינגטון פוסט ולדימיר זלנסקי בלארוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד