כ"ט סיון התשפ"ד
05.07.2024
דוגמא אישית

הפרופסור היהודי יכול היה ללמד, אך בחר לצאת למלחמה

זמן קצר לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה, פרופסור יהודי למדעי המדינה קיבל נשק, ויצא לחלקה המזרחי של אוקראינה כדי להגן על המדינה. הוא לא עוזב, אמר, עד שהוא נהרג, נפצע או שהמלחמה תסתיים

הפרופסור היהודי יכול היה ללמד, אך בחר לצאת למלחמה
ההרס הנורא במזרח אוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

בגיל 56, הפרופסור היהודי מקסים גון, גויס לצבא האוקראיני, למרות שלא היה צריך לצאת למלחמה מתוקף תפקידו האקדמי. 

מקסים מצפה ליום שבו יוכל לחזור להוראה. הפרופ' היהודי חיבר מספר ספרים ויותר מ-200 מאמרים. הוא הדגיש כי אינו עוזב את המקצוע, אך יעזוב את החזית רק אם ייהרג, ייפצע או שהמלחמה תסתיים.

בראיון לאתר Forward, הוא אומר כי במשך יותר מ-12 שנים לימד תלמידים מהי חובה אזרחית. "עבורי, המילים האלה אומרות משהו. עלינו להגן על זכותנו לחופש במובן הרחב של המילה. האוקראינים לא רוצים להפוך שוב למושבה פנימית של האימפריה הרוסית. אנחנו לא רוצים לחזור לחברה הטוטליטרית שהיא רוסיה המודרנית. כמו כן, אני מאמין שמי מאיתנו שכבר הזקין צריכים להיות הראשונים לצאת למלחמה ולא הבנים שרק מתחילים לחיות את חייהם".

הוא אמר כי הרוסים תוקפים ונלחמים לא רק נגד הצבא אלא גם נגד אזרחים, "הורסים ללא רחם תשתיות צבאיות אבל גם אזרחיות". על העובדה שהוא יהודי הוא סיפר כי זה לא דיבר אליו בהתחלה.

"לא היה לי ניסיון ביהדות. ההורים שלי, שגדלו תחת המשטר הסובייטי, היו שניהם אתאיסטים. עם זאת, הייתי מודע לעובדה שאני יהודי. אבי הסביר לי את זה כשהייתי בתיכון, בזמן שהראה לי ספר על משפטי נירנברג". הוא התוודה כי "אחי נזף בי כשנודע לו שאני מתבייש בשורשי היהודיים - להיות יהודי בברית המועצות, הייתי אומר, לא היה נחשב אז למשהו להתגאות בו. אני נשארתי מחוץ לעולם הדת. ההורים שלי לא נתנו לנו חינוך יהודי, והמערכת הסובייטית בהחלט לא".

"כשהייתי צעיר יותר, בתקופת ברית המועצות, שירתתי בצבא הרוסי, וחוויתי דעות קדומות בגלל שהייתי יהודי. דעות קדומות מסוג זה כשהייתי צעיר יותר גרמה לי לא לרצות לחשוף שאני יהודי". הוא סיפר סיפור מהתקופה שהיה בצבא הסובייטי. "יום אחד ישבתי בחדר עישון עם יהודי אחר, סשה הוברמן. שני חיילים ממרכז אסיה באים ופונים אלינו ואומרים "חבר'ה, שמענו שיש שני יהודים שמשרתים ביחידה שלנו. איך נראים יהודים? איפה אפשר למצוא אותם?".

מלחמת אוקראינה רוסיה פרופסור דוגמה אישית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד