מנדל ראטה מסעיר את המגזר בשיר נועז ולא מתנצל
מענדל ראטה מנסה להביא "תודעה גאולית בריאה" (כהגדרתו) לעולם המוסיקלי בכלל ולעולם השידוכים בפרט ומגיש סינגל קליפ נועז במיוחד שדווקא כנצר לשושלת אדמו"רים מפוארת תמוה עוד יותר | הוא מצידו מנסה להתגונן ולהדוף את הביקורת | האם תצליחו להשתכנע?
- אליעזר חסיד
- כ' ניסן התשפ"ב
- 90 תגובות
בצעד ראשון מסוגו, היוצר והמשפיע מענדל ראטה, פורץ גדר, חוצה קו אדום, שובר סטטוס קוו, ומעיז לכתוב ולבצע שיר ביידיש שכתב בעצמו, אך לא זו הבעיה כמובן, אלא הנושא והמילים שאיש מקרב המגזר החרדי ודאי לא החסידי, העז לגעת בו.
ראטה, גרוש מזה כמה שנים, מבטא בסינגל החדש את הגעגועים והכיסופים למצוא אישה ולהקים בית נאמן בישראל עם נערה יהודיה כשרה, צנועה וחסודה, 'איך וויל ליב האבן א יידישע מיידעלע' (אני רוצה לאהוב נערה יהודייה).
בשבועות האחרונים, אחרי שראטה פרסם קטע קצר מהשיר בסרטון ששיתף מהאולפן, עורר הדבר סערה ברשת, כאשר מאז פתח ראטה דיון נרחב בנושא ופרסם את הגיגיו בסטטוס ובסטוריז שלו, אמירות שהפכו לדיונים לוהטים בקבוצות וואטסאפ חרדיות, כאשר בחלקם אף נאמרו דברים קשים על ראטה, מפי אנשים שנרתעו מהצעד החדשני הזה שלא היה כמותו עד היום במגזר החרדי ובפרט החסידי.
באוזני 'בחדרי חרדים' נשמעו ביקורות מרחיקות לכת כלפי מנדל ראטה, עד כדי כך חריפות הן, שהיו מי שטענו כי האמן שנישא על כפי היצירות הסוחפות 'מנחה', 'תהום אל תהום' ו'כלו עיני' פשוט לקה בשיגעון גדלות שהוביל אותו ככל הנראה לתסבוכות נפשיות.
היה מי שאמר לנו כי סבו הקדוש בעל ה'שומר אמונים' זי"ע מתהפך בקברו ומצטער על המחוזות שאליהם התדרדר נינו הטועה והאבוד.
אולם ראטה מתעקש שהוא צלול בדעתו ובא להוביל שינוי היסטורי ויהי המחיר האישי שישלם אשר יהיה: "הדיבור החופשי והבריא על אהבה היה קיים בצורה בולטת בתקופת התנ"ך. התורה מתארת את השידוכים של האבות הקדושים בצורה מאוד גלויה ובריאה. הפסוק 'ויאהב יעקב את רחל' נאמר עוד לפני שהוא התחתן איתה. הוא ראה בה את נשמתו התאומה, ואהב אותה".
ראטה ממשיך להדוף את הטענות ומסביר: "עם כל הכבוד לסודות הקבלה העמוקים הגנוזים בפסוקי התנ״"ך, אבל התורה כ'תורת חיים' גם מלמדת אותנו דרך חיים. פעם גם צורת השידוכים היתה בצורה הרבה יותר בריאה ופתוחה, כמו מה שהיה ביום ט"ו באב, כאשר בנות ישראל חוללו בכרמים. רק בזמן הגלות נסגרנו, מתוך פחדים שונים שהצטברו בנפש העם משעבוד הגלות. הגיע הזמן לתודעה גאולית בריאה יותר".
מילות השיר:
אִיך ווִיל לִיבּ הָאבְּן אַ מֵיידֶעלֶע,
אִיך ווִיל לִיבּ הָאבְּן אַ מֵיידֶעלֶע,
עֶס בֶּענְקְט מַיין הַארְץ,
כ׳ווִיל לִיבּ הָאבְּן אַ מֵיידֶעלֶע..
יִצְחָק אָבִינוּ הָאט לִיבּ גֶעהַאט מַאמֶע רִבְקָה,
יַעֲקֹב אָבִינוּ הָאט לִיבּ גֶעהַאט מַאמֶע רָחֵל,
כ׳ווִיל אוֹיך לִיבְּן, אַ יִידִישֶׁע מֵיידֶעלֶע..
אָדָם הָרִאשׁוֹן הָאט לִיבּ גֶעהַאט מַאמֶע חַוָּה,
דָּוִד פַאר בַּת שֶׁבַע, גֶעזִינְגֶען מִיט גְרוֹיס אַהֲבָה,
כ׳ווִיל אוֹיך לִיבְּן, אַ יִידִישֶׁע מֵיידֶעלֶע..
אַ יִידִישֶׁע שְׁטוּבּ,
ווִי מְ׳הָאט זִיךְ אַזוֹי לִיבּ,
מִיט לֶעכְטִיגֶע קִינְדֶרְלִיךְ..
מִיט לִיבְּשַׁאפְט אָן אַ שִׁעוּר,
אוּן אַ אׇפֶענֶע טְהִיר,
פַאר יֶעדְן יִידִישׁ קִינְד בַּאזוּנְדֶערְלִיך..
תרגום לעברית:
אני רוצה לאהוב נערה,
אני רוצה לאהוב נערה,
ליבי מתגעגע
רוצה לאהוב נערה
יצחק אבינו אהב את רבקה אמנו
יעקב אבינו אהב את רחל אמנו
רוצה גם לאהוב נערה יהודייה
אדם הראשון אהב את אמא חווה
דוד לבת שבע, שר עם כל כך הרבה אהבה,
רוצה גם לאהוב נערה יהודייה
בית יהודי, בו אוהבים זה לזה כה הרבה, עם ילדים מתוקים ומאירים..
עם אהבה עד אין קץ, ועם דלת פתוחה, לכל נשמה יהודית..
קרדיטים:
לחן מילים ושירה: מענדל ראטה
עיבוד מוזיקלי: יענקי כהן
צילום ובימוי: איציק הלפרין
עריכה: הני הרשלר
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 90 תגובות