ל' סיון התשפ"ד
06.07.2024
מוטיבציה גדולה

מאות כלי נשק מוברחים בגבולות ישראל היישר לידי המחבלים

יותר מ־1,600 רובים ואקדחים הוברחו ארצה בשנתיים האחרונות - חלקם הגיעו היישר לידי המחבלים | המוטיבציה של המבריחים היא גדולה - הסיבה: רובה שנמכר מעבר לגבול ב־25 אלף שקלים, משלש את מחירו בישראל

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: pixabay

הברחות כלי הנשק לישראל: גל הטרור הרצחני בישראל, שהעלה לכותרות את סוגיית הנשק הבלתי חוקי בחברה הערבית ובקרב הפלשתינים ביו"ש, מחייב הפניית זרקור גם להברחות הנשק מירדן לשטחי הרשות הפלשתינית ולמגזר הערבי בישראל - והמצב בנושא זה עגום לא פחות.

הגבול בין ישראל לירדן ארוך מאוד. לאורכו אמנם יש גדר אינדוקטיבית, אבל זו הוקמה בשנות ה־80 וה־90 והיא אינה מהווה מכשול של ממש, בייחוד לנוכח תוואי השטח המאתגר, שבו לא מעט דרכים נסתרות למבריחים. ואם לא די בכך, בשל היותו גבול של שלום, צה"ל לא מקצה כוחות רבים לאורכו.

התוצאה, על פי ההערכות: בתוך חמש שנים הוברחו לישראל מאות כלי נשק מסוגים שונים, ואלו הועברו לארגוני טרור, לגורמי כוח בחברה הפלסטינית, לארגוני פשיעה בחברה הערבית בישראל, ועוד.

בשנים האחרונות, לאחר שצה"ל הקים בגבול ישראל־מצרים מכשול חדיש ואימתני, גבר קצב ההברחות דרך גבול ירדן - בין היתר, של רובי M-16 וקלצ'ניקוב, רובי ציד, אקדחים, רובי צלפים ועוד.

ההברחות מתבצעות גם בבקעת הירדן, אך גם צפונה מכך, בעמק הירדן ובעמק המעיינות. על פי ההערכות, מלבד פלסטינים משתתפים בהברחות מהצד הישראלי גם בדואים תושבי הדרום והצפון, ובמקרים ספורים גם ערבים־ישראלים תושבי הגליל.

לפי נתוני הצבא, במהלך השנים 2021-2020 סוכלו 15 הברחות של אמצעי לחימה לישראל, שבהן נתפסו 262 כלי נשק, אך מידע מודיעיני הצביע על כך שבדיעבד הוברחו לישראל בשתי השנים כ־1,400 כלי נשק שלא נתפסו.

בשלושת החודשים מתחילת 2022 ניכר שיפור בתחום, לאחר שכוחות הביטחון הצליחו לסכל שש הברחות ותפסו 147 כלי נשק - כמו בשנת 2021 כולה. בסך הכל, בין שנתפסו ובין שלא, הוברחו לישראל בשנים 2021-2020 יותר מ־1,600 כלי נשק.

כדי לסבר את האוזן עד כמה ההברחות הן עסק משתלם, נציין לדוגמה כי מחירו של רובה M-16, שבירדן נמכר בכ־25 אלף שקלים, מוכפל ביו"ש, ואם מצליחים להחדירו לישראל הוא אף מאמיר עד 80 אלף שקלים. כך פרסמה כתבת צבא וביטחון של "ישראל היום", לילך שובל.

לדבריה, בתקופה האחרונה השקיעה מערכת הביטחון לא מעט כסף, במסגרת תוכנית "תנופה בגבולות", לשיפור המענה בגבול המזרחי. בין היתר, הוסיף צה"ל אמצעי איסוף ותצפית, לרבות מצלמות, תרנים ומכ"מים, והחליט על הגדלת גדודי "לביאי הבקעה" ו"אריות הירדן", הכפופים לחטיבת הבקעה.

בזכות האמצעים הרבים שהוצבו לאורך הגבול, שינוי שיטות הפעולה והקמת חמ"ל אחוד לארגוני הביטחון, בצה"ל מעריכים כי אף שהמוטיבציה של המבריחים נותרה בעינה, כיום קשה להם בהרבה. חשוב לציין גם את שיתוף הפעולה הפורה עם ירדן למניעת ההברחות, שכולל גם סיורים משותפים לאורך הגבול והעברת מידע מודיעיני.

 

 

הברחות כלי נשק גבול ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד