כ"ו אלול התשפ"ד
29.09.2024
תביעת ענק נגד סמסונג

חוויתם האטה במכשיר שלכם? ייתכן ותקבלו על זה כסף

בתביעה ייצוגית שהוגשה השבוע חברת סמסונג התבקשה לפצות את לקוחותיהם בישראל במאות מיליוני שקלים, הסיבה: אפליקציה שהאטה את המכשיר ללא יכולת להסיר אותה | האפליקציה הותקנה במטרה "לדאוג" לבריאות הסוללה במכשיר ולמנוע התחממות יתר | סמסונג הודתה כי מדובר במעשה לא רואי ואפשרה הסרה של האפליקציה 

חוויתם האטה במכשיר שלכם? ייתכן ותקבלו על זה כסף
טכנולוגיה חדישה ומתקדמת בסמסונג צילום: יח"צ

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה השבוע בקשת להכרה בתביעה ייצוגית נגד סמסונג ישראל וסמסונג הבינלאומית, בשל פרשת האטת המכשירים שעוררה סערה רבה בחודש האחרון כך דווח היום באתר "אייס".

התביעה, שהוגשה על פי הדיווח בשם שלושה תובעים על ידי עורכי הדין – אסף נוי, דוד מיכייב, גיא דוידוביץ' – מאשימה את סמסונג בשקר, תרמית, הטעינה, הפרת חוזה, הסתרת מידע ועוד שלל אישומים המסתמכים על כמה מחוקי המדינה, ביניהם חוק מוצרים פגומים, חוק הגנת הצרכן ואפילו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

לפי התביעה, "כל אדם בישראל אשר רכש ממוצרי (סמסונג) הוטעה לחשוב כי תוצאות המכשיר טובות יותר ואלה גרמו להם לאובדן שימוש, אובדן ערך וכאשר הם מעולם לא הסכימו למכשיר שהביצועים שלו פחותים מאלה שהוצהרו, וזאת תוך העלמה בלתי חוקית מכריעה של מידע מהותי בגינו זכאית הקבוצה לפיצוי". התובעים ממשיכים וטוענים כי החברה "שיקרה באשר לביצועו מבלי שקהל לקוחותיה ער לכך" ומכרה להם "מוצר שונה במהותו וטיבו משהובטח לו".

התובעים הישראלים דורשים מהחברה פיצוי של 750 שקל לכל מי שרכש את המכשיר – סכום שלא ממש ברור על מה הוא מבוסס, שכן מחירי המכשירים שאותם רכשו לכאורה בעקבות הטעיה התחילו מכ-3,000 שקל (למכשיר הזול ביותר ברשימת הדגמים המושפעים, Galaxy S10e, בזמן ההשקה שלו ב-2019) והגיעו עד 5,200 שקל ל-Galaxy S22 Ultra, כך שמוזר לבקש סכום אחיד לכולם. לפי ההערכה שהם מפרסמים, בישראל יש לפחות מיליון אנשים בעלי מכשירי סמסונג, ולכן סכום התביעה הכולל הוא 750 מיליון שקל – אלא שגם כאן מדובר בנתון שקשה מאוד להסתמך עליו, שכן רוב מכשירי סמסונג שנמכרים בישראל הם מסדרת A הזולה יותר, ולא מסדרה S שעליה מדברת התביעה, וסביר להניח שמספר האנשים שרכשו מכשירים מסדרה S נמוך יותר.

ב"אייס" דווח בתחילת החודש כי הגולשים שמו לב לכך שבמכשירי הדגל של סמסונג יש "בעיה" מוזרה: שירות בשם Game Optimizing Service, או בקיצור GOS, שמותקן עליהם מהמפעל ואינו ניתן לכיבוי, מאט את רוב האפליקציות שבהם אנשים מנסים להשתמש. זאת, למרות שלפי סמסונג עצמה הוא מיועד "לייעל" ביצועים של משחקים בלבד.

בפועל, משתמשים שביצעו ניסויים על האפליקציות שברשותם גילו שהשירות יותר מ-10,000 אפליקציות, שפחות משליש מהן – מעט מתחת ל-3,300 – הן משחקים. לפי בדיקת ice ברשימה המלאה שפורסמה ברשת, השירות מאט את כל האפליקציות שסמסונג עצמה מתקינה על המכשירים – המצלמה, היומן, אנשי הקשר, חייגן הטלפון וכו'; אפליקציות גוגל, ובהן גוגל מאפס, ווייז, דפדפן כרום ועוד; האפליקציות המשרדיות של גוגל ומיקרוסופט (כלומר וורד וגוגל דוקס, אקסל וגוגל שיטס וכן הלאה); הרשתות החברתיות פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק וטוויטר; אפליקציות התקשורת וואטסאפ, מסנג'ר, טלגרם, וייבר, זום ומיקרוסופט טימס; אפליקציות הווידאו יוטיוב, נטפליקס ודיסני+; אפליקציות המוזיקה של גוגל (יוטיוב מיוזיק), ספוטיפיי ועוד; וגם אפליקציות ישראליות, ביניהן מאקו טיוי, אפליקציית העסקים איזי של קשת, דואר ישראל ורכבת ישראל.

האפליקציות היחידות שבולטות בהיעדרן הן אפליקציות הבודקות ומדווחות על ביצועי המכשירים – אלו עובדות ללא הפרעה. משתמש ערמומי במיוחד החליט לנצל את העובדה הזו כדי להריץ ניסוי: הוא שינה את שמה של אפליקציה לבדיקת ביצועים כך שהמכשיר יחשוב שמדובר במשחק פופולארי, והריץ בדיקת השוואה מול בדיקה שבוצעה כאשר המכשיר יודע באיזו אפליקציה מדובר. התוצאה: הציון במבחן הביצועים השני היו פחות ממחצית מבמבחן הראשון – מה שאומר שהשירות של סמסונג פוגע אנושות בביצועי האפליקציות שהוא מתוכנת "לייעל".

"שילמתי הרבה כסף כדי לקנות מכונית ספורט שיכולה לנסוע במהירות של 300 קמ"ש, אבל מסיבות בטיחותיות יש עליה מגבלת מהירות, כך שהיא יכולה לנסוע רק ב-150 קמ"ש", כתב משתמש בפורום הקוריאני של החברה.

לפי הדיווח, סמסונג מודעת לבעיה מזה זמן מה ומנהלת "חקירה פנימית" כדי לבדוק את מקורה ופתרונות אפשריים. לשם ההוגנות, חשוב לציין שהאטת אפליקציות מסייעת למכשירי סמסונג, כמו גם אלו של יצרניות מתחרות, להאריך את חיי הסוללה – אך אם כמעט כל האפליקציות רצות רק במחצית ומטה מיכולתם של המכשירים, השיווק שלהם ושל המעבדים שלהם כמהירים גובל בהטעיה בוטה.

סמסונג גלקסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}