כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
אחרי 80 שנה

סלובקיה מגנה רשמית את גירוש היהודים לאושוויץ

ההחלטה לגנות רשמית את גירוש היהודים בסלובקיה, התקבלה בתום הצבעה ב'מועצה הלאומית של הרפובליקה הסלובקית', מספר מחוקקים לאומניים, חברי סיעת הימין הקיצוני 'סלובקיה שלנו', נמנעו בהצבעה

סלובקיה מגנה רשמית את גירוש היהודים לאושוויץ
בגדי אסירים במוזיאון אושוויץ צילום: משה מילנר, לע"מ

אחר 80 שנים, בסלובקיה מגנים רשמית את גירוש היהודים לאושוויץ בידי הממשל, מביעים התנצלות ונעמדו לדקת דומיה.

ההחלטה התקבלה בתום הצבעה ב'מועצה הלאומית של הרפובליקה הסלובקית', שהוא למעשה הפרלמנט במדינה, שבתקופת השואה – בהובלתו של יוזף טיסו – שימשה מעין 'סניף' של גרמניה הנאצית.

שואת יהודי סלובקיה הייתה הנישול, הגירוש השיטתי, והרצח ההמוני של יהודים בתוך המדינה הסלובקית, תחת חסות גרמניה הנאצית, במהלך מלחמת העולם השנייה. מתוך 98,000 יהודים במדינה בשנת ת"ש. לפי הערכות, 69,000 נרצחו בשואה, הי"ד.

בשנת 1941 ניהלה ממשלת סלובקיה משא ומתן עם גרמניה הנאצית לגירוש המוני של יהודים לפולין הכבושה על ידי גרמניה. 58,000 יהודים גורשו אל מחנות הריכוז, רק כמה מאות שרדו עד סוף המלחמה.

ממשלת סלובקיה ארגנה את ההובלות למחנות, רדיפת היהודים חודשה ב-1944, כאשר גרמניה פלשה לסלובקיה והפעילה את המרד הסלובקי. עוד 13,500 יהודים גורשו ועשרות אלפים נרצחו בסלובקיה ידי חטיבות חירום של משמר הלינקה. לאחר שחרורו על ידי הצבא האדום, ניצולים ניצבו בפני אנטישמיות מחודשת וקשיים להשיב את רכושם הגנוב, ורובם היגרו לאחר ההפיכה הקומוניסטית ב-1948.

רק כעת, 80 שנים לאחר מכן, ההחלטה שמכירה בפשע של הממשלה הסלובקית ששלחה רבבות יהודים להשמדה, עברה בפרלמנט בברטיסלאבה. מספר מחוקקים לאומניים, חברי סיעת הימין הקיצוני 'סלובקיה שלנו', שכעסו על ה'פגיעה בדמותו' של הנשיא דאז טיסו, נמנעו מההצבעה על ההחלטה שתפקיד בידו את האחריות והאשמה למעשים הנוראיים.

עם זאת, רוב חברי הפרלמנט תמכו ולכן ההחלטה התקבלה. המחוקקים הצהירו כי מבחינתם "הגירוש הכפוי של אזרחים ממוצא יהודי משטח הרפובליקה הסלובקית דאז ראוי לגינוי מיוחד. אנו מגנים פעולות אלו של המשטר, ומביעים את צערנו על הטרגדיה שפקדה את הקרבנות החפים מפשע", נכתב בהחלטה שאושרה בפרלמנט. כמו כן ביקשו הצירים סליחה מכל הניצולים וכן מקרובי משפחתם וצאצאיהם של הקרבנות.

סלובקיה גירוש אושוויץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד