ב' תמוז התשפ"ד
08.07.2024
סיקור מיוחד

שר התורה והגאב"ד: המכתב, הביקור ההיסטורי והציטוט בספר החדש

גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט שיגר מכתב תנחומים לבני מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל. 'בחדרי חרדים' מביא סיקור מעניין על הקשר החם ששרר בין שני אדירי התורה, לצד תיעודים מהמפגשים בין השניים

שר התורה והגאב"ד: המכתב, הביקור ההיסטורי והציטוט בספר החדש
הגאון רבי חיים קנייבסקי והגאון רבי יצחק טוביה וייס צילום: ארכיון בהיכלא דמלכא

גאב"ד העדה החרדית הגאון רבי יצחק טוביה וייס שלח מכתב תנחומים לבניו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל, במהלך ימי ה'שבעה'. הגאב"ד שלח את המכתב באמצעות בנו הרה"צ רבי שלמה זלמן וייס.

הגאב"ד עצמו השתתף בהלוויית הענק שנערכה בבני ברק, אך נבצר ממנו להגיע לבית האבלים, ולכן שלח מכתב עם בנו, ממנו ניתן להבין את עומק הידידות בין שני אדירי התורה.

הרה"צ רבי שלמה זלמן וייס מוסר את מכתב התנחומים לבני מרן שר התורה זצ"ל

"יחד עם כל בית ישראל", כתב הגאב"ד, "מבכה אני את האבידה הגדולה בפטירת אביכם רב האי גאון וצדיק נשגב, זקן ויושב בישיבה, אשר האיר עיני ישראל לארץ ולדרים, בספריו ובפסקיו המפורסמים, אשר עמד לימין עדתינו רבות בשנים בהרבה ממערכות הדת להגנת קדשי ישראל בארה"ק, כש"ת הגאון הגדול המפורסם רבי שמריהו יוסף חיים קנייבסקי זצוק"ל, בעמח"ס דרך אמונה ועוד רבים".

הגרי"ט וייס משתתף בהלוויית הענק בבני ברק

הידידות בין השניים החלה עוד בימי אביו מרן בעל ה'קהילות יעקב' - הסטייפלר זצ"ל, אביו של הגר"ח, כאשר חילופי מכתבים רבים היו בין שני גדולי הפוסקים בהלכה ובהנהגה. במסגרת הקשר הזה, גם שליחים מטעמם באו והלכו בבתיהם.

הקשר נמשך גם לאחר פטירת הסטייפלר, כאשר הגאב"ד נהג לעלות לביקור אצל הגר"ח, בכל פעם שהגיע לבני ברק. שני ענקי התורה היו משתעשעים בדברי תורה במשך שעה ארוכה. הגר"ח גם היה מעניק את ספריו לגאב"ד, עם הקדשה אישית.

הגאב"ד בביקור אצל הגר"ח זצ"ל

כמו כן, הגר"ח הגיע לביקור נדיר בבית הגאב"ד, במהלך ימי חול המועד פסח תשע"ג. מאות אנשים הגיעו לחזות בביקור הנדיר.

הגר"ח זצ"ל בביקור ההיסטורי אצל הגאב"ד בחוה"מ פסח

הקשר בין השניים מקבל ביטוי גם בספרו של הגאב"ד - 'שערי טוביה' על סוגיות הש"ס, שיצא עתה לאור עולם. הגאב"ד מצטט בספרו את דברי הגר"ח בספרו 'דרך אמונה' ונו"נ בדבריו.

במהלך חג הפורים דמוקפין, כאשר הגיעה השמועה על הידרדרות במצבו של שר התורה - הגאב"ד עצר את קבלת הקהל והתחיל באמירת תהילים לרפואתו, עד שהגיע הבשורה הקשה והמרה על הסתלקותו של הגר"ח זצ"ל. כששמע את הבשורה הוא פרץ בבכי תמרורים את האבידה הגדולה של עם ישראל.

הגאב"ד בניחום אבלים אצל הגר"ח אחר פטירת הרבנית בת שבע ע"ה

כאמור, ביום ראשון, ביום בו נערכה הלוויה, התאמץ הגאב"ד להגיע לבני ברק, על אף חולשתו, כדי לחלק כבוד אחרון לשר התורה.

הרב חיים קנייבסקי הרב יצחק טוביה וייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד